بازار امروز به کام صادرات محوری ها و کامودیتی ها گذشت...

بازار بورس تهران بعد از یک روز تعطیل توانست با رشد بزرگان دلاری ها و کامودیتی محورها روز خود را سپری کند و این در حالی است که ما شاهد رشد قیمت در بازار دلار و همچنین قرار گرفتن نفت برنت در مرز 80 دلار بودیم و می توان گفت امروز به کام بزرگان این گروه ها گذشت. اما افزایش عرضه در نیمه های دوم بازار امروز موجب شد تا رشد شاخص بورس تهران از محدوده مثبت بیش از 7 هزار واحد به سطح 732 واحد رسد.

شروع پر قدرت بازار سهام

 بازار سرمایه بعد از شروع پرقدرتی که در اولین روز کاری پاییز داشت، در معاملات روز یکشنبه با تعادل همراه بود و توانست مقاومت کم‌رمقی پیش از تعطیلی اربعین از خود نشان دهد. به این ترتیب شاخص کل بورس با رشد ۱۸/ ۰‌درصد به ارتفاع یک‌میلیون و ۴۲۴‌هزار واحدی صعود کرد. با گذشت تعطیلی این هفته روز سه شنبه شاهد بهبود تقاضا در کلیت بازار بودیم که ناگهان با شروع نیمه دوم افزایش عرضه در کلیت بازاذ موجب عقب نشینی خریداران و تغییر تابلو برخی از بزرگان شد. در جدال سهامداران خرد، فروشندگان پیشتاز میدان بودند و شاخص هموزن در محدوده منفی افت 0.33درصدی را در کارنامه روزانه به ثبت رساند. به‌‌‌نظر می‌رسد ترس سهامداران حقیقی از جو منفی بازار که در روز‌های اخیر شکل گرفته و همچنین ابهام در مفروضات و شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور باعث نوعی بلاتکلیفی برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران شده که انتظار می‌رود در روز‌های آتی با رسیدن گزارش‌های ۶ماهه و مشخص شدن عملکرد شرکت‌ها، شرایط به نفع سهام شرکت‌هایی که عملکرد عملیاتی بهتری داشتند، تغییر کند.

گزارشات خیره کننده شرکت ها

بازار سهام در روزهای گذشته شاهد روانه شدن گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها بر روی سامانه کدال بوده است. اینطور که به‌نظر می‌آید شرکت‌ها در طول این مدت به‌رغم کمبود برق توانسته‌اند عملکرد مطلوبی از لحاظ تولید و فروش داشته باشند. انتظار می‌رود که این عملکرد در گزارش‌های ۶ماهه شرکت‌ها که در هفته‌های پیش‌رو به ‌بازار سرمایه عرضه خواهد شد نیز مشاهده شود. در عین حال انتظار می‌رود در نیمه دوم سال‌جاری بازار سهام بیش از هر چیز تحت‌تاثیر مذکرات اتمی و توافق یا عدم‌توافق درباره برجام قرار بگیرد.

عامل های تاثیرگذار بر بازار سهام

بر این اساس این عامل مهم می‌تواند تاثیر بسیاری بر روی قیمت ارز و سود و بهای سهام شرکت‌ها داشته باشد. در صورتی‌که بازار بتواند از هفت‌خوان برجام و نگاه مداخله‌جویانه در بازارها جان سالم به‌در ببرد، می‌توان انتظار داشت که بازار سهام در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ جا‌ماندگی خود از سپرده بانکی را جبران کند. تمامی این مسائل نشان می‌دهد که پیچیدگی شرایط در حال‌حاضر نیازمند به‌کارگیری تحلیلی دقیق‌تر و با عمق بیشتر در بازار سهام است. در وضعیت فعلی بازار سهام بیشتر گروه‌ها ارزنده هستند، اما نماد‌های شاخص‌ساز مد نظر نیست و بیشتر افراد می‌توانند در سهم‌های کوچک که اصلاح قیمتی داشتند سودآوری خوبی را داشته باشند. سیگنال منفی دیگری که متوجه بازار است در حال حاضر طول کشیدن مذاکرات برجام و اخبار ضد و نقیضی است که بر نرخ دلار تاثیر زیادی را گذاشته است. بر این اساس در شرایط فعلی هیجان و ترس سهامداران به دلیل مشخص نبودن برجام عاملی مهم در درجا زدن بازار سرمایه است.

بازار سهام در هاله ای در ترس و بلاتکلیفی

در مجموع بازار سهام در هاله ای از ابهام و بلاتکلیفی به سر می برد و ما هر روز شاهد افزایش عرضه در برخی از سهم هایی هستیم که باتوجه به شرایط کشور در نقاط قیمتی جذابی قرار دارند. ارزش معاملات خرد در معاملات روز جاری بیش از 5 هزار میلیارد تومان بود. نمادهای پارسان، شبندر، وغدیر و شیراز بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس داشتند.

کیمیاتک بیشترین خروج حقیقی

در پایان بازار امروز شاهد خروج 262 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها بودیم که کیمیاتک با 46 میلیارد تومان، بیشترین خروج پول حقیقی ها را داشت. ارزش معاملات خرد در حدود روز معاملاتی گذشته و 5077 میلیارد تومان ثبت شد.

در گروه ها چه گذشت؟

در گروه فلزات اساسی، فولاد در معاملات روز جاری موجب افت شاخص کل شد. در این گروه فنوال نوسانات خوبی ا پشت سر گذاشت و فملی در محدوده قیمتی 1300 تومان به کار خود پایان داد.

خودرویی ها افت قیمت در نمادهای خودرویی موجب افت قیمت و کاسته شدن ارزش معاملات این گروه شد. در قطعه سازها همچنان خنصیر در حال تاختن است که در معاملات امروز هم شاهد شکل گیری صف خرید بروی این نماد بودیم.

محصولات شیمیایی روند معاملات این گروه متعادل بود. نماد کیمیاتک در معاملات روز جاری در کف قیمت روزانه با صف فروش دنبال شد. شگویا نوسانات متعادل و مثبتی داشت بطوری که در سقف قیمت روزانه با صف خرید روبرو بود.

فرآورده های نفتی   رشد قیمت نفت برنت و قرار گرفتن آن در مرز 80 دلار موجب شد تا امروز شاهد نوسانات مثبت در اکثریت نمادهای این گروه باشیم.   

بانکی ها  افت قیمت و افزایش عرضه در این گروه، تابلو معاملات بیشتر نمادها را سرخ کرده و در محدوده منفی قرار داد.  

جمله طلایی روز

قدم‌هاتو محکم بردار

یه روز برمی‌گردی به پشت سرت نگاه میکنی و از اینکه محکم بودی خوشحال میشی..

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 29 فروردین 1403 ساعت 08:39
بازار در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 15:01
صندوق تثبیت حامی...
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 08:20