نگاهی به بازار سهام 

بازار سهام در معاملات روز جاری از رشد ۲ هزار و ۶۰۱ واحدی شاخص و ایستادن روی ۱ میلیون و ۴۲۴ هزار واحدی خبر می دهد. شاخص هم وزن نیز امروز با کاهش یک هزار و ۹۸۸ واحدی به ۷۴۲ هزار واحدی به ۴۲۰ هزار و ۹۵۴ واحد رسید. امروز ۳۰۱ نماد در مجموع مثبت بودند که در این تعداد ۱۶۲ نماد بورسی و ۱۳۸ نماد نیز فرابورسی مشاهده می شود در مقابل نیز ۳۶۶ نماد منفی ثبت شد که از این مقدار ۲۳۱ نماد بورسی بودند و ۱۳۵ نماد نیز فرابورسی بودند. شاخص ۳۰ شرکت بزرگ امروز ۷۶ هزار و ۱۵۳ واحد بود که نسبت به آخرین روز معاملات ۰.۵ درصد افزایش را نشان میدهد.

جذابیت فلزی ها 

گزارشات ماهانه شرکت ها یکی پس از دیگری بروی سامانه کدال قرار می گیرد و ما شاهد بهبود و جهش خیره کننده اغلب مادهای من جمله فلزی ها بودیم که می توان گفت گزارشات 6 ماهه فوق العاده ای را شاهد خواهیم بود. با توجه به اینکه بازار اصلاح خوبی را تجربه کرد، همچنین بسیاری صنایع نیز به کف قیمتی منطقی از لحاظ تکنیکالی رسیدند؛ در نتیجه شاهد رشد بازار بودیم.از طرف دیگر، عموم سرمایه‌گذارها به سودهای ۲۵ درصدی اکتفا می‌کنند، به همین دلیل بازار در شرایط بدون روند قرار دارد.شایان ذکر است؛ اخبار مثبتی نسبت به سود پالایشگاهی ها در هفته‌های اخیر شنیدیم که قطعا اثرگذار هستند. در حوزه فلزات اساسی نیز نظاره‌گر اصلاحات قابل توجهی بودیم، البته با توجه به ثبات نرخ‌های جهانی و کف‌سازی دلار ‌در محدوده قیمت ۲۷ هزار تومان، با اصلاح اخیر آن‌ها این صنعت هم جذاب شد.

6 ماهه دوم چطور است ؟

در مجموع باید گفت، وضعیت بازار سرمایه در نیمه دوم سال به خروجی اخبار سیاسی بستگی دارد و درباره اخبار سیاسی هم با قطعیت حرف زدن در شرایط فعلی کمی سخت است. اما آنچه به نظر می رسد این است اخباری که اکنون منتشر می شود کمی مثبت تر از اخباری است که در نیمه اول سال داشتیم و همین موضوع می تواند روی برخی مفروضات بازار سرمایه از جمله نرخ ارز و نرخ بهره اثر بگذارد. با توجه به اتفاقی که در بازار جهانی می افتد و اصلاح قیمت ها یا در بهترین حالت ثبات قیمتی و از طرف دیگر عدم انتظار برای کاهش نرخ دلار و همچنین گزارش های پیش روی شرکت ها که از مهرماه و اواسط آبان منتشر می شوند باعث شده که بازار در این مدت اصلاح زمانی داشته باشد اما این اصلاح زمانی کمی طولانی شده چون خیلی از سهامداران نگران اتفاق مشابه مرداد سال ۹۹ بودند و حرکت احساسی در بازار ایجاد شد که البته جای نگرانی ندارد. بازار در بدترین حالت می تواند در همین محدوده ثابت باشد و در بهترین حالت هم می تواند روند صعودی در پیش بگیرد.از سوی دیگر اگر توافقی در کار نباشد، نرخ دلار صعودی خواهد شد و به موجب آن روند بازار سرمایه هم صعودی می شود. اکنون صحبت از حذف دلار ۴۲۰۰تومانی است که البته به صورت واقعی این نرخ در بسیاری از صنایع مهم حذف شده اما اکنون اعلام عمومی شده است.این وضعیت باعث رشد سودآوری در این شرکت ها خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه بازارهای دیگر، چه بازار مسکن و چه بازار سکه و طلا فرصت رشد قابل توجهی ندارد، فاکتورهای داخلی بازار سرمایه این فرصت را ایجاد می کنند که بازدهی بهتری نسبت به بازارهای رقیب داشته باشد.ریسک بازار سرمایه هم خبرهایی است که درباره قیمت گذاری احتمالی فولاد منتشر می شود و همچنین بحث مربوط به حامل های انرژی. همین طور وضعیت بازار جهانی هم مهم است و اگر از حالت ثبات وارد فاز اصلاحی و ریزشی شوند می تواند ریسک بزرگی برای بازار سرمایه در نیمه دوم سال باشد.

در کدال چه گذشت؟

کاذر:  به اطلاع سهامداران عزیز می¬رساند با اتمام قرارداد اجاره کارگاههای ذوب آهن اصفهان در تاریخ 31/6/1400، این شرکت در تاریخ مذکور نسبت به تحویل کارگاهها اقدام و فعالیت خود را متمرکز در واحد ملکی خود واقع در شهرک صنعتی فولاد نمود. ضمناً توافق جدیدی با ذوب آهن اصفهان در حال شکل گیری است که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.

 خکار: با تعدیل قیمت های جدید فروش شرکت ساپکو، نرخ مجموعه های اویل ماژول و دریچه هوا به طور میانگین در حدود 53درصد افزایش داشته است که در نتیجه از این بابت معادل 77 میلیارد ریال تا پایان شهریور ماه تعدیل افزایش نرخ فروش محاسبه و ثبت شده است که در فعالیت ماهیانه شهریور ماه سال جاری منعکس خواهد شد.

پخش: اوراق اخزا

ولبهمن:  پیرو مصوبه هیات مدیره شرکت در نظر دارد با توجه به عدم نیاز به ملک خیابان ولیعصر(عج) و بابت تامین نقدینگی جهت گسترش فعالیت عملیات ملک مزبور از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار نماید.

ثجوان:  اعلام درآمد غیر مترقبه

وملی:   تشریح آخرین وضعیت فرآیند افزایش سرمایه شرکت اصلی

 

جمله طلایی روز

قدم‌هاتو محکم بردار

یه روز برمی‌گردی به پشت سرت نگاه میکنی و از اینکه محکم بودی خوشحال میشی..

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




صندوق تثبیت حامی...
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 فروردین 1403 ساعت 08:20
تاثیر جنگ ایران و اسرائیل بر...
توسط محمدباقر سلیمانی 26 فروردین 1403 ساعت 15:00
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 26 فروردین 1403 ساعت 08:31