نگاهی به اولین روز کاری در پاییز 1400

خریداران در اولین روز کاری خود در پاییز 1400 گل کاشتند و شاهد تاخت و تاز بزرگ و کوچک در اولین روز کاری هفته بودیم بطوری که نه تنها نماگر بورس تهران با رشد بیش از 35 هزار واحد همراه شد بلکه شاهد سبزپوشی تمام نمادهای گروه ها بودیم. بزرگان در معاملات روز جاری گل کاشتند و می توان اینطور گفت که بازار سهام امروز با قدرت خریداران در نمادهای بزرگ من جمله پالایشی ها توانست در مدار مثبت دنبال شود. در هفته گذشته بسیاری از سهم‌های ارزنده میانگین بین ۱۰ الی ۲۰ درصد اصلاح را تجربه کردند. اما در روز چهارشنبه و در آخرین روز معاملات هفته، بازار از نیمه دوم به بعد طوری نشان داد که قیمت‌ها به سطحی برگشته‌اند که جذابیتی بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند. در اولین روز کاری هفته مهر ماه 1400 با رشد دسته جمعی نمادهای بزرگ و شاخص ساز شاهد رشد و پیشروی  35 هزار واحدی نماگر بورس تهران هستیم. شاخص بورس تهران در معاملات روز جاری با تاخت و تاز بزرگانش در محدوده 1 میلیون و 422 هزار واحد قرار دارد. رشد شاخص هم وزن به بیش از 7400 هزار واحد رسید. در هفته جاری که ما چهار روز معاملاتی را پیش رو داریم پیش‌بینی می‌شود که روندی متعادل در بازار شاهد باشیم. بازار در هفته اول مهر ماه نسبتا صعودی و متعادل آغاز بکار کرد. یکی از مواردی که در هفته پیش رو می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد. ارزش معاملات است. در هفته گذشته ارزش معاملات کاهش چشمگیری را به خود دید. اگر در هفته جاری بتوانیم ارزش معاملات خوبی را در بازار ببینیم می‌توانیم امیداوار باشیم که روند صعودی، حالت خود را حفظ کند و سبب شود که در مهر ماه بازار روند خوبی را طی کند.

بازار سهام در اولین روز کار خود در پاییز 1400 گل کاشت. با جهش قیمت در نمادهای بزرگ و کوچک در اولین روز کاری شاهد رشد بیش از 35 هزار واحد نماگر بورس تهران و قرار گرفتن در بالاتر از سطح 1 میلیون و 422 هزار واحد بودیم. باید یک دستمریزاد به خریداران گفت

در گروه های مهم چه گذشت؟

در شاخص هم وزن، رشد قیمت در کوچک ها هم به قدری بالا بود که اغلب نمادها در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شدند و شاهد جهش بیش از 7400 واحدی نماگر هم وزن بودیم. تقاضا در این دسته از نمادها هم بیداد می کرد.

در جریان فلزی ها سیگنال مثبت وزارت صمت به تمدید مجوز صادرات فولاد باعث استقبال سهامداران به سهام شرکتهای فولادساز شد بطوری که در نیمه دوم معمالات این دسته از نمادها شاهد قرار گرفتن بزرگان این گروه در سقف قیمت روزانه بودیم. فولاد و فملی امروز باز هم در صدر شاخص ساز ها قرار گرفتند.

خودرویی ها با رنج کشی خریداران در نیمه دوم معاملات، با صف خرید همراه شدند. خودرو، خساپا، خگستر و خپارس با صف خرید همراه بودند و در قطعه سازها شاهد تاخت و تاز خریداران در نمادهای خنصیر و خکار بودیم.  

محصولات شیمیایی در این گروه شفارس در قیمت 188 تومان با صف خرید قابل توجهی دنبال شد. پترول، فارس، نوری، شگویا و اکثریت نمادها در مرکز توجهات سهامداران و خریداران دنبال شدند.

فرآورده های نفتی لیدری پالایشی ها در معاملات روز جاری موجب شد تا تمام نمادهای بزرگ و کوچک یکی پس از دیگری در مدار مثبت قرار بگیرند. چراغ سبز این رالی حاکم شده در بازار سهام را نمادهای پالایشی روشن کردند. سبز پوشی و رشد حداکثری قیمت در تمام نمادهای این گروه را شاهد بودیم.  

بانکی ها در مدار مثبت و با شد قیمت همراه بودند. ونوین بالاخره با تلاش خریداران توانست در سقف قیمت روزانه قرار بگیرد و نماد وبصادر با رشد 4 درصد به کار خود پایان داد. بیشترین حجم معاملات باز هم به نماد دی تعلق گرفت.

در مجموع شاید باورتان نشود اما در کمتر از نیم ساعت ابتدایی معاملات اولین روز پاییز 1400 نماگر بورس تهران با رشد بیش از 18 هزار واحد همراه شد و این رشد تا پایان معاملات روز جاری ادامه داشت و در نهایت نماگر بروس تهران با رشد خیره کننده 35 هزار واحد بکار خود پایان داد. در بازار امروز 278 میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت که شپنا، شتران و شپدیس با بیشترین ورود نقدینگی حقیقی ها همراه بودند. ارزش معاملات خرد حدود 6480 میلیارد تومان ثبت شد که 20 درصد کمتر از روز چهارشنبه است...

اخبار شرکت‌ها

فولاد: رکورد روزانه ۱۴۶ ذوب؛ یعنی ظرفیت تولید ۸.۵ میلیون تن فولاد در سال! مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان به محض رفع محدودیت‌های برق، فعالیت تولیدی خود را افزایش داده و پس از گذشت کمترین زمان ممکن، موفق به ثبت رکورد تولید روزانه ۱۴۶ ذوب (معادل ۲۶ هزار و ۱۰۰ تن اسلب) گردید.عظیمیان افزود: برای درک بهتر این مهم، می‌کنیم که ثبت این رکورد روزانه به معنی ظرفیت تولید بیش از ۸.۵ میلیون تن فولاد در سال است.وی تأکید کرد: هدف فولاد مبارکه در تولید به دلیل محدودیت‌ها، ۷.۲ میلیون تن تعیین شده است اما این شرکت بدون هیچ تجهیز جیدی، ظرفیت تولید را به اندازه ایجاد یک کارخانه فولادسازی جدید (معادل مجتمع فولاد سبا یا فولاد هرمزگان) افزایش داده است.

غشهداب: افزایش نرخ ۳۵ درصدی در رب گوجه فرنگی

دکپسول: نرخ فروش هر عدد کپسول تولیدی در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۶ درصد افزایش داشته است.

نیرو: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۱۳۰ درصدی از محل سود انباشته.

وبهشر: فروش سهم فرابورس و شناسایی سود ۵۵ میلیارد تومانی.

حفارس: نرخ حمل کیسه‌های آرد از کارخانجات آرد به دکاکین نانوایی به میزان ۱۴۰ درصد از مبلغ ۲۵ هزار به ۶۰ هزار ریال افزایش یافته است.

تپکو: انعقاد قرارداد فروش دامپتراک معدنی به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومانی.

لابسا: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۴۰۰ درصدی از محل سود انباشته.

 

جمله طلایی روز

ساده زندگی کن

اما ساده عبور نکن،

از دنیایی که تنها یکبار تجربه اش میکنی!

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36