بازار سهام به قرن 1300 بازگشت...

بازار سهام در روز جاری با افت بیش از 36 هزار واحد کانال 1400 خود را از دست داد و وارد کانال 1.390 واحد شد و می توان گفت بازار سهام در قرن 1300 قرار گرفت. ارزش معاملات خرد در روز جاری بیش از روز گذشته بوده و رشد 36 درصد را نشان می دهد. بازار سهام که در دقایق ابتدایی متعادل تر از لحظات پایانی اغاز بکار کرد با افزایش عرضه و ترس سهامداران شاهد عقب نشینی خریداران و غلبه تند و تیز فروشندگان بر خریداران در کلیت بازار بودیم بطوری که افت بیش از 36 هزار واحدی را برای نماگر بورس به ثبت رساند. رنگ نماگرهای دیگر از جمله شاخص هم وزن و فرابورس هم قرمز بود.

بیشترین تاثیر منفی را نمادهای فولاد،شستا، کچاد، فملی و ومعادن بروی نماگر بورس تهران داشتند. پیشی گرفتن ارزش صفوف فروش از صفوف خرید در معاملات روز جاری نشان از قدرت نمایی فروشندگان را در کلیت بازار بود. اگرچه میانگین خرید و فروش حقیقی ها در بازار سهام در این روزها به نفع خریداران بوده اما این وضعیت ناپایدار و در روزهای گذشته بارها به نفع فروشندگان به کار خود پایان داده است.

البته سرانه خرید و فروش حقیقی ها به ازای هر نماد به نفع فروشندگان بود.بازار سهام در این روزهای تحت‌تاثیر اخباری همچون احتمال از سرگیری مذاکرات ایران با قدرت‌های طرفین برجام و محتمل‌تر شدن احیای توافق برجام با کاهش تقاضا مواجه شد. همین امر سبب شده تا در روزهای پایانی تابستان 1400 شاهد خروج سرمایه‌های حقیقی از بازار سهام باشیم. این در حالی است که توافق یاد شده و احیای مجدد آن اگرچه می‌تواند در کوتاه‌مدت به‌دلیل کاهش نرخ ارز بازار را‌ اندکی با التهاب مواجه کند اما در بلندمدت به‌دلیل کاهش هزینه مبادله و رفع‌شدن هزینه‌های تحریم و تبادلات مالی، افزایش بازارهای صادراتی و تسهیل شرایط واردات و کاهش قیمت تمام‌شده قطعات و مواداولیه مورد نیاز تولید می‌تواند بر درآمد دلاری شرکت‌ها بیفزاید.

اگر بخواهیم از گروه‌های امیدوارکننده بازار صحبت کنیم، گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های پالایشی برای بازار سرمایه تکان‌‌ دهنده بوده و می‌توانند حرکت بازار را شکل بدهند. قطعا سهم‌های خوبی در بخش پالایشی داریم.همچنین گروه فلزات اساسی نیز شرایط خوبی دارند و در کنار گروه پالایشی و فلزات اساسی، یکسری از تک‌سهم‌ها نیز از وضعیت خوبی برخوردار هستند و می‌توانند سوددهی خوبی داشته باشند. این سهم‌ها در خیلی از گروه‌ها پخش هستند، مثل گروه محصولات غذایی، گروه سیمانی و قطعا در گروه‌های دیگر نیز پیدا می‌شوند که قابلیت رشد خوبی دارند.

دارویی ها هم می توانند مورد اقبال سهامداران باشند. خودرویی هر کدام در محدوده حمایتی قرار دارند و افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرده اند.

فجهان در صف خرید روز را آغاز کرد اما کمی بعد عرضه‌ها موجب کاهش قیمت شدند. حجم معاملات این نماد خیلی بالا بود.

شکل گیری صف فروش بر اکثریت نمادهای بزرگ و کوچک در معاملات امروز به قدری بالا بود که شاهد افت حداکثری قیمت در تمام نمادهای گروه ها بودیم. اما نکته مهم و قابل توجه در معاملات روزجاری مخصوصا یک ساعت پایانی تحرکات برخی از سهامداران حقوقی بود که موجب شد تا برخی از نمادها از کف قیمت روزانه فاصله بگیرند ولی در مجموع فشار فروش قابل توجهی در بازار سهام حاکم بود و در نهایت با افت قیمت و دست فروش بالای فروشندگان به کار خود بازار سهام خاتمه داد.

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۲.۴ درصد کاهش یافت. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۷۱۹ هزار تومان و ۲۳ میلیون و ۹۵۹ هزار تومان رسید.

اخبار مهم

سامانه جدید معاملاتی آماده کار شد

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: سامانه جدید معاملاتی بومی تولید شده و آماده استفاده است.

روح الله دهقان افزود: این سامانه جدید از نظر امکانات، شبیه به سامانه معاملاتی موجود بوده و تفاوت چندانی با آن ندارد اما از نظر توسعه پذیری و مقدار فشاری که می‌تواند تحمل کند، پیشرفته‌تر است.

عرضه ۳۶۷ میلیون دلار در سامانه نیما طی روز جاری

بانک مرکزی اعلام کرد: سامانه نیما امروز (دوشنبه، ۲۹ شهریورماه) شاهد عرضه حدود ۳۶۷ میلیون دلار به صورت حواله ارزی به منظور تأمین ارز واردات کشور بوده است. از عرضه‌های مذکور حدود ۱۶۳ میلیون دلار معامله شده که میانگین موزون نرخ دلاری معاملات ۲۳ هزار و ۳۱ تومان بوده است. دلار بازار آزاد نیز در محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است.

از اجرای قانون مالیات بر عایدی تا افزایش اعتماد به بورس

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: مسئولان کشور موظف هستند در کنار ترافیک سنگین کارهای خود، گام‌های مهمی را در جهت رونق بازار سرمایه و اجرای طرح‌های مورد نیاز این حوزه بردارند، با هدف بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و رونق آن، باید حمایت‌های لازم در جهت اجرای طرح‌های بنیادی صورت گیرد تا شاهد رونق بازار و سرمایه گذاری‌های بلند مدت در کشور باشیم.

وی افزود: در صورت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، اعتماد مردم و سرمایه گذاران به بازار سرمایه افزایش یافته و دولت هم نقش نظارت خود را بدون دخالت در برخی امور به خوبی انجام خواهد داد.

اخبار شرکت‌ها

ثپردیس: تهاتر آپارتمان با سهام برای این شرکت ۵۸ میلیارد تومان سود برای این شرکت به همراه داشت.

وملل: فروش زمین و شناسایی سود ۶۹ میلیارد تومانی برای این شرکت.

وهامون: پیشنهاد هیأت مدیره به مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۶۶ درصدی از محل آورده.

سیستم: افرایش سرمایه ۴۸۹ درصدی از سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در دستور کار قرار دارد.

وسرمد: پیشنهاد هیأت مدیره به مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه ۱۴۰ درصدی از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی.

وآذر: فروش سهم کولاک شرق و شناسایی سود ۱۵۷ میلیاردی.

زپارس: صدور مجوز افزایش سرمایه ۳۲۹ درصدی از محل سود انباشته.

نوری: دادخواست شرکت بازرگانی پتروشیمی مبنی بر ابطال رأی داوری و صدور دستور موقت جهت توقف عملیات اجرای رأی داوری مورد قبول مرجع قضائی واقع نگردید و رأی بدوی مبنی بر ردّ شکایت از رأی داوران در مورد اصل محکوم به و متفرعات قانونی (بجز خسارت قراردادی) پس از انطباق شکایت با قواعد حاکم بر ارزیابی و نظارت دادگاه تأیید مفاد رأی داوری به نفع این شرکت، و رأی اعلان بطلان درباره حکم داوران مبنی بر محکومیت شرکت بازرگانی پتروشیمی به پرداخت جریمه پنج در هزار روز شمار توسط شعبه ۳۶ دادگاه حقوقی تهران صادر شد. رأی مذکور در مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ در دادگاه تجدید نظر استان تهران قابل تجدید نظر خواهی است.

 

جمله طلایی روز

یادگیری فعالیتی است که هیچ ابتدا و انتهایی ندارد.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 08:42
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 26 اسفند 1402 ساعت 08:46
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 23 اسفند 1402 ساعت 08:54
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04