ترس شیرینی را در سومین روز معاملاتی هفته تجربه کردیم.

عوامل موثر در بازار سهام

در حالی روزهای پایانی شهریور ماه را پشت سر می گذاریم که انتظار داریم روند معاملات با لیدری خودرویی ها و باتکی ها متعادل تر و مثبت تر پیش رود که بدور از انتظار نیست. در رشد اخیر شاخص کل بورس تهران، گروه محصولات شیمیایی لیدر اصلی بازار بودند و با چشم‌انداز صعودی نرخ دلار در نگاه فعالان بازار این گروه توانست رشد بالای 100 درصدی را در اغلب نمادهایش تجربه کند. گروه بانکی و خودرویی در رشد اخیر شاخص دخیل بودند اما رشد زیادی را تجربه نکردند اما می توان گفت از گروه های مورد توجه در رالی بعد نماگر بورس تهران خواهند بود.  با آنکه در معاملات هفته گذشته بازار سهام با فشار عرضه در بازار مواجه شد که مهمترین عامل آن ناشی از تاثیرپذیری بازار از مسایل سیاسی بود و می توان گفت هفته گذشته در بعد قیمت های جهانی، اتفاق خاصی رخ نداد و شاخص دلار با ثبات نسبی مواجه بود؛ بنابراین قیمت کامودیتی ها تا حدودی با ثبات قیمت همراه بودند و تغییر خاصی نداشتند اما در این میان قیمت گاز جهانی در چند هاب جهانی افزایش پیدا کرد که این موضوع می تواند بر برخی از شرکت های حاضر در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد  اما بازار سهام با بی توجه به دیگر محرکه های تاثیر گذار در مدار منفی دنبال شد. البته ناگفته نماند،در چند سال اخیر به دلیل تسویه اعتبار کارگزاری‌ها، با نوسانات بازار در شهریورماه مواجه بودیم که امسال هم مستثنی از این موضوع نبود. اما در سومین روز معاملاتی هفته بازار سهام یک روز پر استرس اما شیرینی را تجربه کرد چرا که نه تنها نماگر بورس تهران به محدوده حمایتی 1.420 هزار واحد خودش نزدیک شد بلکه در این محدوده توانست با بازگشت روند و دست خریدار قوی در بازار همراه شود و می توان گفت سهامداران و فعالان بازار یک روز حساسی را پشت سر گذاشتند و انتظار داریم این قدرت در روزهای پایانی هفته بیشتری شود.  به نظر می رسد در ادامه هفته و در روزهای پایانی شهریور 1400 ثبات و روند متعادل و مثبت در بدنه بازار حاکم شود و به دنبال آن هر صنعت با توجه به آینده پیش روی خودش پیش خوهاد رفت که این تفکیک به لحاظ تحلیلی، منجر به جدایی مسیر صنایع و سهام از یکدیگر خواهد شد. سهم ریالی در روزهای پیش روی بازار می توانند مورد توجه سهامداران قرار بگیرند و در نهایت می توان گفت روزهای پایانی هفته و پایان شهریور ماه 1400 روزهای مثبتی خواهد بود.

مقاومت و حمایت شاخص

از طرفی از آنجایی که محدوده مقاومت ۱ میلیون و 600 هزار واحد یکی از مقاومت‌های مهم شاخص کل به حساب می‌آید، لذا در این محدوده شاهد شروع اصلاح، خروج پول و همچنین کاهش ارزش معاملات خرد بودیم. باید متذکر شد که این اصلاح به نفع بازار سرمایه و استراحت شاخص است تا با انرژی مضاعف رشد خود را مجددا آغاز کرده و شاهد ادامه روند رو به رشد بازار باشیم.از دیدگاه تکنیکالی شاخص در محدوده حمایتی  میلیون و 450 تا 1 میلیون و 420 هزار واحد و همچنین حمایت ابر کومو قرار دارد؛ با توجه به چارت حمایتی انتظار می‌رفت بازار با افزایش تقاضا و برگشت روند همراه شود که همانطور هم شد. از منظر بنیادی از آنجایی که سهم‌های شاخص‌ساز و برخی از سهم‌های کوچک بازار همچنان پتانسیل رشد داشته و از ارزندگی خوبی برخودار هستند.

روز سه شنبه در بازار سهام چه گذشت

بازار سهام در روز جاری با رشد نسبی تقاضا در اغلب نمادهای بزرگ و کوچک همراه شد و شاهد رشد نماگر بورس تهران و قرار گرقتن آن در بالاتر از سطح 1 میلیون و 427 هزار واحد بودیم. رشد بیش از 7200 واحد را در نماگر بورس تهران شاهد بودیم. نماگر هم وزن هم با افزایش تقاضا در نمادهای کوچک با رشد قیمت و جهش بیش از 1500 واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد امروز هم در سطح بالاتر از 5000 میلیارد تومان قرار داشت.

نمادهای تاثیر گذار کدامند

نمادهای فملی، فولاد، پارسان، مبین و فارس بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران داشتند.

بازار سومین روز هفته با روند متعادل و مثبتی به کار خود پایان داد و ما شاهد نوسانات مثبت در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم. امروز یک ترس عجیبی در کلیت بازار بود اما با این حال قدرت خریدار خوبی هم در آن حاکم بود. اینکه این روزها قدرت خریدار بالاتر از فروشنده است کاملا مشهود است و این در حالی است که روزهای منفی در چند روز گذشته زیاد بود.

در گروه محصولات شیمیایی نماد نوری در مدار مثبت قرار داشت و نماد کیمیاتک روزهای طلایی را در سقف قیمت روزاه در حال گذراندن است. پترول در قیمت 392 توامن قرار داشت و شسینا امروز هم در مدار مثبت و در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد.

خودرویی در یکساعت پایتنی با غلبه فروشندگان بر خربداران بر مدار منفی قرار گرفتند و شاهد افت قیمت نسبی در اغلب خودرویی ها بودیم این در حالی است که معاملات این گروه در مدار مثبت و با رشد نسبی تقاضا در نیمه اول دنبال شد.

بانکی ها با سکان داری نماد دی بعنوان نماد پرتراکنش در این گروه در مدار تعادل به کار خود پایان دادند.

شستا در مدار مثبت قرار داشت و همچنان در کانال 1300 تومان در حال نوسان بود.


جمله طلایی روز

همه چیز در زندگی دارای ریسک است، و تو فقط باید یاد بگیری چطور آنها را هدایت کنی.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 27 اسفند 1402 ساعت 08:42
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 26 اسفند 1402 ساعت 08:46
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 23 اسفند 1402 ساعت 08:54
معکوس شاخص با خودرویی...
توسط محمدباقر سلیمانی 21 اسفند 1402 ساعت 15:04