صنعت پتروشیمی از جمله صنایع پرتقاضا و مهم در بازار سرمایه ایران است که در تعیین روند و تحرکات شاخص کل تاثیر بسزایی دارد.

چه آینده‌ای در انتظار این صنعت است؟ نمادهای برتر این صنعت کدام‌اند؟

امیر عباس کریم‌زاده کارشناس و تحلیلگر صنعت پتروشیمی در گفتگو با پاداش سرمایه به بررسی روند این صنعت پرداخت.

 

افزایش نرخ خوراک

کریم‌زاده با اشاره به زمستان پیش‌رو و کمبود گاز بیان داشت: نرخ خوراک این گروه ازجمله مسائل مهم در روند این گروه است.

با توجه به انتشار خبرهایی مبنی بر کمبود و قطعی گاز در زمستان، احتمال تغییراتی در روند گروه پتروشیمی دور از انتظار نیست زیرا گاز مصرفی ازجمله خوراک‌های مهم این گروه است که می‌تواند موجب کاهش تولیدات این صنعت شود.

شرکت‌های پتروشیمی توانایی حل این مشکل را نیز دارند به‌طوری که می‌توانند با انتقال دوره اورهال خود به نیمه دوم سال از کاهش تولید جلوگیری کنند و به توازنی در این زمینه دست یابند.

 

پتروشیمی به مثابه دارایی ارزی

وی خاطر نشان کرد: افزایش قیمت‌های جهانی می‌تواند نرخ خوراک جهانی را افزایش دهد که ادامه این افزایش می‌تواند برای گروه پتروشیمی نگران‌کننده باشد

هرچند حاشیه سود بالای این گروه نسبت به گروه‌های دیگر بازار سرمایه اجازه کاهش سود را در این صنعت نخواهد گرفت

از این لحاظ باید به این نکته توجه نمود که گروه پتروشیمی می‌توانند مورد اقبال بازار قرار بگیرند و به‌عنوان دارایی ارزی به آن‌ها نگاه کرد

به نظر می‌رسد که آینده گروه‌های اولفین و آروماتیک در بازار مثبت است و شرکت‌های متانولی نیز به‌واسطه مشکلات پیش روی خود می‌توانند کاهش قیمت را تجربه نمایند و با تولید محصولات پایین‌دستی سودآوری را بهبود بخشند.

 

از منظر تحلیلی

تحلیل‌گر صنعت پتروشیمی ادامه داد: از منظر تحلیلی نیز p/e تحلیلی این‌گونه شرکت‌ها علی‌رغم اینکه با دلار نیمایی 23 هزار تومان بررسی می‌شود بسیار ارزنده هستند

p/e تحلیلی بعضاً زیر 5 هستند و با نسبت‌های تقسیمی d/p  و eps بالا هستند که موجب توجه سرمایه‌گذاران در میان‌مدت به این گروه خواهد شد و به‌عنوان دارایی ارزی می‌توان به آن توجه داشت.

 

نمادهای برتر

وی در پایان افزود: در گروه شرکت‌های آمونیاک از پتروشیمی پردیس می‌توان یکی از بهترین گروه‌های این صنعت نام برد که تا سال آینده قدرت سود سازی تا 4 هزارتومان را دارد.

پتروشیمی کرمانشاه، خراسان، جم، بوعلی و ... ازجمله گروه‌های مستعد رشد هستند.

اگر به دید یک ساله به نمادهای پتروشیمی نگاه کنیم و در مجامع سال بعد آن‌ها شرکت نماییم p/e کمتری خواهند داشت و ارزندگی این نمادها به مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

با توجه به اینکه قیمت دلار نیمایی از 23 هزار تومان کاهش نمی‌یابد می‌توان انتظار رشد خوبی را از این صنعت داشت.

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید