با توجه به روند پیش روی بازار سرمایه اکثر فعالان و کارشناسان روندی رو به رشد را برای این بازار معاملاتی در نظر گرفته‌اند. در بازار امروز نیز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و 310 میلیارد تومان پول حقیقی جذب بازار شد.

در صورت رشد این بازار پرپتانسیل، چه صنایعی بیشترین افزایش قیمت و رشد را خواهند داشت؟موانع پیش‌روی بازار سرمایه چیست؟

دکتر محسن محمدی  مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان در گفتگو با پاداش سرمایه به بررسی صنایع پیشرو در بورس تهران پرداخت

 

انتظار رشد

دکتر محمدی با اشاره به عوامل مهم و تاثیرگذار بر بورس تهران گفت: بازار سرمایه با توجه به نوساناتی که در چند وقت اخیر پشت سر گذاشت بیشتر از هر چیز تحت تأثیر نرخ ارز و دلار بود و همچنین بحث سیاست‌های اقتصادی دولت نیز تأثیر بسیار قابل‌توجهی بر روند این بازار معاملاتی داشت.

به نظر می‌رسد نوسانات نرخ دلار که موجب افت بازار دریکی دو روز گذشته شد بیانگر این موضوع بود که انتظار فعالان بازار سرمایه، انتظاراتی صعودی است و ریزش دلار پایدار نخواهد ماند و این فعالان قیمت پایین زیادی برای دلار قائل نیستند.

از طرف دیگر بحث سیاست‌های اقتصادی دولت نیز همچنان مبهم است. این‌که تیم اقتصادی انبساط مالی و پولی در پیش می‌گیرد و یا برعکس انقباض پولی و مالی، خیلی مشخص نیست و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

باوجوداین ابهامات به نظر می‌رسد که دولت بنای انقباض ندارد و لذا ریسک عمده‌ای پیش روی بازار سهام نیست درنتیجه می‌توان انتظار روندی صعودی و رو به رشد از این بازار معاملاتی را داشت

 

صنایع پیشرو

 مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان بیان داشت: همچنان صنایعی که صادرات محور هستند و تولیدات صادراتی دارند مانند بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی در حوزه اتانول، اوره، آمونیاک و همچنین شرکت‌های فلزی معدنی جزو شرکت‌های پیشرو در روند حال حاضر بورس تهران هستند.

این صنایع p/e بسیار مناسب و خوبی را دارا هستند و همچنین قابلیت خرید خوبی را به خود اختصاص دادند.

شرکت‌های بیمه‌ای و بانکی نیز ازجمله صنایع خوب و قابل‌توجه برای سرمایه‌گذاری می‌باشند

 

مشکلات پیش روی بورس تهران

وی در پایان افزود: ازجمله مشکلاتی که پیش روی بورس تهران قرار دارد همان بحث ابهامات در زمینه‌های مختلف ازجمله سیاست‌های اقتصادی دولت است که امیدواریم با مشخص شدن رئیس بانک مرکزی و معرفی تیم و برنامه‌های اقتصادی دولت آقای رئیسی این ابهامات به‌زودی مرتفع شود

این رفع ابهامات نیز موجب تسریع روند بازار سرمایه در جهت صعود بازار خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید