بازار سرمایه در هفته‌ی گذشته با عرضه اولیه‌ دو نماد روبرو بود. این بازار معاملاتی هفته جاری را نیز با عرضه‌های اولیه‌ی جدید به پایان خواهد برد.

نقش عرضه‌های اولیه بر اصلاح و یا رشد بازار چیست؟ 

آیا عرضه چند نماد در بازاری با این حجم از معاملات منطقی‌است؟

مهدی ساسانی کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفتگو با پاداش سرمایه به بررسی سوالات مربوط پرداخت.

 

اصلاحی بین روندی

با توجه به اینکه بازار سرمایه مسیر رشد را از خردادماه امسال و با رشد نمادهای شاخص ساز تجربه نمود و شاخص کل بورس تهران تا محدوده 1 میلیون و 580 هزار واحدی رسید، این پیش ذهنیت برای فعالان بازار به وجود آمد که بازار نیاز به اصلاحی بین روندی دارد.

عوامل زیادی دست‌به‌دست هم دادند و خبرهای ضدونقیضی انتشار یافت که موجب رقم خوردن اصلاح بازار شد و همان‌طور که شاهد بودیم بازار سرمایه چیزی حدود 110 یا 120 واحد اصلاح نمود و در محدوده 1 میلیون و 400 هزار واحد قرار گرفت.

اما نکته مهم نوع اصلاح بازار سرمایه است که با اصلاحات قبلی به‌مراتب متفاوت است چراکه سمت خرید نمادها بسیار قوی است و مانند اردیبهشت 1400 نیست که نمادها در صف فروش قفل مانده باشند.

درست است که نمادها منفی شده‌اند اما خریداران قوی وجود دارند که این نشان از امیدوار بودن خریداران به صعود و رشد بازاراست و این اصلاح را اصلاحی موقت می‌دانند.

نرخ دلار

از طرف دیگر با وابستگی بازار سرمایه به نرخ دلار روبرو هستیم. زمانی که شاخص در محدوده 1 میلیون و 580 هزار واحد بود با دلار 28400تومانی روبرو بودیم. با اخباری که به بازار عرضه شد شاهد اصلاح موقتی در نرخ دلار تا محدوده 26 هزار تومان بودیم.

اما ازآنجاکه روند دلار در معاملات بعدازظهر روز گذشته رو به رشد رفته و در محدوده 27 هزار تومان معامله شد می‌توان نتیجه گرفت که در روزهای آینده شاهد بهبود تقاضا برای خرید نمادها باشیم.

عرضه‌های اولیه

اما عامل دیگری که موجب شد بازار این روزها با مشکلاتی روبرو شود،عرضه‌های پی‌درپی عرضه‌های اولیه است که طبیعتاً حجمی از نقدینگی بازار را به خود جذب می‌کنند.

همان‌طور که میدانیم با دو عرضه اولیه اخیر چیزی حدود 2700 میلیارد نقدینگی نیاز بود. این هفته نیز عرضه اولیه‌ای راداریم که نزدیک به  2000 میلیارد نقدینگی نیاز دارند.

بازاری که ارزش معاملات روزانه آن در این روزهای منفی به‌زحمت به 7 الی 8 هزار میلیارد معامله در بورس می‌رسد، این حجم از عرضه‌های اولیه می‌تواند موجب اختلال درروند عرضه و تقاضای اصلی بازار شود

لزوم مدیریت عرضه‌های اولیه

می‌توانستیم عرضه‌های اولیه را با مدیریت بیشتری کنترل کرد و در ماه‌های آینده که اوضاع بازار رو به بهبودی می‌رفت آن‌ها را عرضه نمود.

همه این عوامل تنها گوشه‌ای از بازار است و اصلاح بازار اصلاحی بسیار منطقی است و پس از دوره کوتاهی شاهد روزهای بهتر و رشد بازار با شیب ملایم به سمت صعود خواهیم بود.

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید