بورس تهران در بازار معاملاتی 20 شهریور ماه روند مثبت ضعیفی را در پیش گرفت به‌طوری که اکثر نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ با تحرکاتی بسیار ناچیزی به کار خود پایان دادند.

همچنین خبرها حاکی از افت 30 درصدی قیمت سیمان است که بر قیمت سهام این گروه تاثیر قابل توجهی را گذاشته است.

آیا کاهش قیمت سیمان موجب افت شاخص این گروه و کاهش سودآوری شرکت‌های این صنعت مهم خواهد شد؟

 با وجود تحرکات ضعیف امروز، روند بازار در هفته جاری چه سمت و سویی دارد؟

علی طباطبایی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به گفتگو با پاداش سرمایه پرداخت.

 

تقاضای بیشتر

طباطبایی ضمن در نظر گرفتن روند بنیادی و تکنیکالی بورس تهران گفت: اگر میزان عرضه و تقاضا را در بازار امروز مورد بررسی قرار دهیم در بعضی صنایع شاهد افزایش 2 برابری تقاضا نسبت به عرضه خواهیم بود.

ابهامات گوناگون درروند بنیادی و تکنیکالی  بازار سرمایه ازجمله ابهامات بحث قیمت‌گذاری، این امکان را ایجاد کرده که بتوان خریدها را در قیمت‌های پایین‌تری به ثبت رساند درنتیجه باوجود قدرت بالای تقاضا در بازار معاملاتی امروز خریدهای قابل توجهی انجام نشد و تقاضا رو به بالا نرفت.

 

ریزموج‌ها

کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: از منظر تکنیکالی نیز بسیاری از صنعت‌ها درگیر ریزموج‌های کوچک اصلاحی هستند و این احتمال می‌رود که این روند اصلاحی تا چند روز آینده ادامه داشته باشد.

بعضی دیگر از نمادهای بازار نیز به پایان روند اصلاحی خود رسیدند و آماده‌باش برای تحرکات صعودی خود هستند.

به نظر می‌رسد در هفته جاری تقاضا افزایش‌یافته و خریدهای خوبی در بازار شکل بگیرد و در پایان این هفته شاهد روند صعودی در معاملات بورس تهران باشیم.

 

کاهش قیمت کاهش سود نیست

او در ادامه خاطرنشان کرد: بسیار بعید است که قیمت سیمان به روند نزولی خود ادامه دهد

صنعت سیمان می‌تواند با شفاف‌سازی کاهش قیمت سیمان را توجیه نمایند.

باید به این نکته توجه نمود که کاهش قیمت سیمان به معنی کاهش سود شرکت‌های سیمانی نیست

اگر قیمت سیمان به هر طریقی حتی از روش‌های دستوری کاهش پیدا کند، به دلیل کافی بودن میزان تقاضا در بازار برای این گروه، این صنایع با افزایش تولیدات خود می‌توانند سود سازی را مجدد پوشش دهند.

حتی اگر دولت به‌صورت مستقیم در بحث قیمت‌گذاری سیمان دخالت کند به حاشیه سود شرکت‌ها توجه خواهد نمود تا آسیبی به شرکت‌ها وارد نشود.

 

سودسازی زیر چتر تولید

وی در پایان افزود: سود سازی شرکت‌های سیمانی با افزایش میزان تولید پوشش خواهد یافت چه‌بسا که این امکان وجود دارد که پایین آمدن قیمت سیمان مقدمه‌ای بر کاهش قیمت ساخت‌وسازهای پیش رو باشد.

با این تفاسیر با کاهش قیمت سیمان آسیب جدی به شرکت‌های سیمانی وارد نخواهد شد چه‌بسا که این صنایع بتوانند سودآوری بهتری را نسبت به گذشته رقم بزنند.

 

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید