نادر اسراری کارشناس و فعال بازار سرمایه در برنامه(( با پاداش 5شنبه بورس تعطیل نیست)) به گفتگو با پاداش سرمایه پرداخت و روند بازار سرمایه را در هفته گذشته و هفته جاری مورد بررسی قرار داد.

ابن فعال بازار سرمایه رشد شاخص‌سازان را آرام پیش‌بینی نمود و عوامل تاثیرگذار بر روند بازار را زیر ذره‌بین قرار داد.

 

رشد دشوار 

این فعال بازار سرمایه بیان داشت: بازار در هفته گذشته پس از پشت سر گذاشتن افتی نستا شدید با حرکت رو به بالا در نمادهای شاخص ساز توانست شاخص کل را در مدار مثبت بهبود بخشد.

با توجه به رشد نمادهای شاخص ساز و همچنین افزایش عرضه به نظر می‌رسد که در هفته جاری بازار به نحوی معامله ‌نماید که عمده سهم‌های بزرگ با رشد دشواری از محدوده فعلی خود داشته باشند.

 

عوامل پیش پای بورس

اسراری با اشاره به بدهی دولت بیان داشت: بحثی که به این تحلیل دامن زد افت نسبی قیمت دلار نیز بود.  با توجه به اینکه چشم‌انداز روشنی برای مذاکرات برجام وجود ندارد و همچنین عدم فروش مناسب نفت کشور به نظر می‌رسد جز استقراض بیشتر از مردم تحت عنوان اوراقی  که به‌عنوان منبع تأمین وجه برای دولت شناخته می‌شود و برای دولت بدهی به همراه دارند راه دیگری وجود ندارد.

تمام این مسائل خودبه‌خود موجب افزایش نرخ ارز و یا تثبیت آن در سطوح کنونی خواهد شد.

به نظر می‌رسد که کف نرخ ارز بالاآمده است درنتیجه سهم‌های بزرگ مسیر دشواری را برای رشد در پیش رو خواهند داشت اما نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را نیز از آنان انتظار داشت.

 

رشد ریالی‌ها

اسراری بیان داشت: از سوی دیگر شاهد آن هستیم که برخی از سهم‌های ریالی معاملات بسیار مناسبی را شروع کرده‌اند و این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش نرخ در برخی از صنایع باشیم که درگذشته از افزایش نرخ محروم مانده بودند.

به‌عنوان‌مثال آزادسازی قیمت خودرو و همچنین حذف دلار 4200 تومانی در برخی از صنایع.

همه‌ی این عوامل موجب می‌شود تا در بازار بورس اوراق بهادار و فرابورس گروه‌هایی که در ضرر بودند هم شاهد رشد باشند می‌توان گفت که این روند رشد در این سهم‌ها شروع‌ شده است.

 

گروه‌های مناسب رشد

وی در پایان افزود: در روزهای گذشته و به‌صورت ویژه گروه تجهیزاتی شاهد وضعیت مناسب رشد بود و همچنین در گروه خودرو شاهد بازگشت به مقاومت شکسته شده و حرکت نسبی رو به بالابودیم.

گروه دارویی نیز توانستند تحرکات مثبت خود را در پیش بگیرند

هنگامی‌که ارزش بازار را در گروه‌های مختلف با سهم‌های بزرگ بازار مقایسه می‌کنید شاهد هستیم که گروه بانکی نیز در قیمت مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارند.

در هفته جاری نیز تصور بر آن است که وضعیت گروه‌ها در آن رو به رشد باشد و سهم‌های بزرگ رشد آرامی را تجربه نمایند و یا از حرکت بازبمانند.

 

 

برای شندیدن این  گفتگو به پیج اینستاگرام پاداش سرمایه مراجعه نمایید.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید