بورس تهران درحالی آخرین روز هفته معاملاتی خود را پشت سر گذاشت که با رشدی بیش از 2 هزار واحدی همراه بود و توانست تحرکات مثبتی را در سطح بیش از 1 میلیون و 500 هزار واحد به ثبت برساند.

آیا شاخص کل بورس تهران توانایی رشد تا محدوده 2 میلیون واحد را دارد؟

علیرضا توکلی کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفتگو با پاداش سرمایه به بررسی این موضوع پرداخته است.

نوسانات حدوده کنونی

توکلی با تاکید بر کسری بودجه دولت بیان داشت: اگر بخواهیم بورس تهران را از لحاظ کلان مورد بررسی قرار دهیم  به‌ احتمال زیاد شاهد نوسانات شاخص کل در محدوده‌ی کنونی خواهیم بود تا زمانی که دو عامل مهم و تأثیرگذار بر بازار سرمایه به نتیجه روشنی دست یابند.

اولین عامل مهم در روند بورس تهران موضوع تعیین تکلیف کسری بودجه دولت در سال جاری است که طبیعتاً وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید سیاستی را برای این موضوع در نظر بگیرند.

سیاست‌های بودجه

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: حرف‌های ضدونقیضی نیز مبنی بر کنترل کردن هزینه‌ها ازجمله کاهش حقوق پرسنل دولت، انتشار اوراق که چه حجمی با چه  مشخصاتی منتشر خواهد شد، به گوش می‌رسد که از مسائل مهم  پیش‌روی بازار سرمایه می‌باشد.

موضوع مهم و اثرگذار دیگر بحث بودجه 1401 است که دولت سیاست‌های خود را نسبت به این موضوع اعلام می‌نماید.

افزایش فشار

توکلی بیان داشت: متأسفانه تمام این موضوعات به شکل مبهمی در جریان می‌باشند تا جایی که حتی در برخی از گروه‌ها این موضوع مطرح می‌شود که شاید دولت بخواهد با افزایش برخی از مالیات‌ها یا تحمیل هزینه به برخی از شرکت‌ها فشار بیشتری را بر شرکت‌ها تحمیل نماید البته این موضوعات هنوز عملی نشده و در دست بررسی قرار دارند.

تمام این مسائل ادامه روند بازار را مشخص خواهند نمود و باید گفت که بازار سرمایه در حال حاضر و با شرایط موجود پتانسیل رشدی بیش از سطح 1 میلیون و 600 هزار واحد را نخواهد داشت.

نرخ ارز

وی در پایان افزود: عامل دیگری که از عوامل مهم و تأثیرگذار بر بازار سرمایه است و تأثیری فاندامنتال بر شاخص کل دارد بحث تغییرات نرخ ارز می‌باشد.

اگر نرخ ارز به دلیل افزایش فشار تحریم‌ها و عوامل دیگر از مرز 30 هزار تومان عبور نماید، احتمال رشد شاخص بیش از سطح کنونی را داراست. البته باید به این نکته توجه داشت ک این عوامل موقتی هستند.

موقتی به این معنی که اگر شرکت‌ها نتوانند متناسب با دلار سودشان را افزایش دهند بازار رشد خود را پس خواهد گرفت درست مانند اتفاقی که سال گذشته شاهد آن بودیم.

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید