بورس تهران امروز را نیز با فشار عرضه روبرو بود تا جایی که شاخص کل بیش از 15 هزار واحد افت را تجربه نمود. با توجه به نوسانات نرخ دلار آیا روند منفی بازار سرمایه ادامه خواهد داشت؟

چشم‌انداز بورس تهران تا پایان سال 1400 چیست؟ صنایع برتر بازار سرمایه کدم‌اند؟

نوید قدوسی کارشناس و فعال بازار سرمایه در مورد روند بورس تهران با پاداش سرمایه به گفتگو پرداخت.

 

نرخ ارز و شاخص کل

قدوسی با توجه به تبعیت بازار سرمایه از نرخ ارز بیان داشت: همان‌طور که میدانیم روند بازار سرمایه ایران رابطه مستقیمی با روند نرخ ارز دارد.

اگر نرخ ارز مسیر صعود را ادامه دهد و در مسیر رشد خود بماند، بازار نیز به تبعیت از آن حرکت خواهد نمود و به دنبال نرخ ارز دچار تغییرات مثبت یا منفی خواهد شد.

اگر روند صعودی نرخ ارز متوقف شود و یا حتی در کانال نزولی حرکت نماید، بورس تهران دچار تأثیری منفی شده و بازهم به دنبال تغییرات نرخ ارز کاهش پیدا خواهد کرد

به نظر می‌رسد که بازار سرمایه علاوه بر اصلاح امروز، اصلاح جزئی و کم دیگری را نیز پشت سر بگذارد.

پس از پشت سر گذاشتن اصلاح جزئی می‌توان احتمال ایجاد ثبات در محدوده فعلی شاخص کل را داشت.

تغییرات بازار

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم تغییرات شاخص کل و مسیر آن را تا پایان سال جاری مشخص نماییم قطعاً باید تغییرات نرخ ارز را مدنظر قرار دهیم.

باید این نکته را نیز مدنظر داشت که تغییرات نرخ ارز نیز متأثر از عوامل متعدد ازجمله عوامل سیاسی است. پیش‌بینی مسائل سیاسی نیز ازجمله موارد غیرقابل ‌پیش‌بینی است.

عوامل سیاسی

این فعال بازار سرمایه گفت: اگر در بحث سیاست اتفاقی رخ دهد و گشایشی ایجاد شود اثر خود را بر بازارهای مختلف خواهد گذشت.

بازار سرمایه نیز با سیگنال‌هایی که از بازارهای دیگر دریافت می‌کند و همچنین تحت تأثیر متغیرهای اقتصاد کلان مسیر خود را انتخاب می‌نماید.

صنایع برتر

قدوسی در پایان افزود: اگر بخواهیم حرکت بازار سرمایه را تا پایان سال جاری در نظر بگیریم باید تغییرات بازارهای مختلف و تأثیر آن‌ها را بر بورس تهران در نظر قرار دهیم.

در میان صنایع مختلف و در صورت رشد بازار ، صنایعی ازجمله صنایع پتروشیمی، فلزات اساسی، کانی‌های معدنی و پالایشی ازجمله صنایع برتر خواهند بود.

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید