نماد فایرا در بورس تهران از جمله شرکت‌های پربازده برای سرمایه‌گذاری در میان‌مدت بوده است به طوری که حتی قطعی برق هم سد راه آن نشد و این نماد بورسی همچنان در مسیر سودآوری به حرکت خود ادامه می‌دهد. 

چشم‌انداز این شرکت چیست؟ آیا  فایرا می‌تواند به اهداف خود دست یابد؟

مصطفی رضایی معاونت مالی و منابع انسانی فایرا در مورد روند سال جاری این شرکت به گفتگو با پاداش سرمایه پرداخته است.

 

شناوری 

رضایی با اشاره به شناوری نماد فایرا در خصوص سهام‌داران این شرکت بورسی گفت: در وضعیت کنونی شرکت فایرا در شرایط خاصی به سر می‌برد و باید خاطرنشان کرد که شناوری این سهم پایین است.

ساختار کلی سهام فایرا به‌این‌ترتیب است که 30 درصد را سهام عدالت،20 درصد مهر ایرانیان، 36 درصد شخص حقیقی و سایر درصدها را اکثراً صندوق‌های بازنشستگی تشکیل داده است.

این صندوق‌ها به دلیل بازده خوب فایرا معمولاً فروشنده نیستند و فروشنده‌ها به تعداد بسیار کمی ختم می‌شوند که زیر نظر بازارگردان ساعی و فعال فایرا فعالیت دارند.

 

صادرات

وی در خصوص مشکلات صادرات این شرکت در دوران تحریم صادرات محصولات به خارج از کشور بیان داشت: در بحث صادرات، محصولات فایرا در کشورهای اروپایی تقاضای خوبی دارند اما به دلیل وجود تحریم‌ها امکان عرضه محصولات به اروپا وجود ندارد درنتیجه کشورهای همسایه و هم‌جوار را برای صادرات محصولاتمان موردنظر قرار داده‌ایم.

با برداشتن تحریم‌ها حتماً فایرا قصد صادرات در بازارهای جهانی ازجمله اروپا را دارد به‌ویژه که شرکت چیزی حدود 400 میلیون دلار خرید ارزی دارد.

 

مشکلات قطع برق

مدیر ارشد فایرا در پاسخ به سوال مشکلات حاصل از قطعی برق توضیح داد: قطع برق در چند وقت گذشته آسیب‌های جدی به شرکت فایرا و ضررهای قابل‌توجهی به‌ویژه به نیروهای فایرا وارد آورده است

ما برای ادامه فعالیت مجبور به افت ولتاژ برق مصرفی خود شدیم. متأسفانه ضررهای ناشی از قطعی برق به‌مرورزمان خود را نشان خواهند داد. خاموشی کارخانه‌ها موجب استهلاک جدی دستگاه‌ها و نیروی انسانی ما شده است. مواد مذاب برای تولید محصولات به گونه است که نباید سرد شوند و جلوگیری از سرد شدن مواد مذاب در نبود برق ضررهای قابل‌توجه خود را در پی دارد.

 

تولید نیروگاه؟

رضایی از افزایش سنگین هزینه تاسیس نیروگاه خبر داد و بیان نمود: شرکت فایرا در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تولید نیروگاه ندارد. باوجود هزینه‌های بسیار زیاد تأسیس نیروگاه، توجیه مناسبی برای آن وجود ندارد.

در حال حاضر شاهد تعطیلی نیروگاه‌های آبی هستیم. نیروگاه‌های گازی نیز با محدودیت گاز به‌ویژه در زمستان روبرو هستند. بنابراین در موقعیت کنونی هیچ دلیل درستی برای تأسیس نیروگاه وجود ندارد.

 

شرکت آندسازی 

وی یا اشاره به افزایش سودآوری شرکت در صورت تاسیس آندسازی خیرآباد گفت: شرکت آندسازی خیرآباد را در 3 فاز تقسیم‌بندی نمودیم  اما متأسفانه با تورمی چند برابری روبرو شدیم و پروژه‌ای که می‌توانست با هزینه‌ای مناسب افتتاح شود، اکنون هر فاز آن هزینه‌ای چند برابری نسبت به قبل دارد. به امید خدا اگر فاز اول را راه‌اندازی کنیم و پختش راه‌اندازی موجب سرعت گرفتن تولیدات فایرا خواهد شد. مواد خام را تهیه‌کرده و در پخت آماده فاز 1 پخت می‌نماییم.

افتتاح فازها و به‌ویژه فاز 1 آندسازی خیرآباد موجب سودآوری قابل‌توجهی برای شرکت فایرا خواهد شد.

 

تولیدات سال جاری

او در پایان افزود: ما تا پایان سال جاری تولیداتمان را ادامه خواهیم داد و تولید 180هزار تن را تا پایان سال خواهیم داشت.

سهامداران عمده فایرا همچنان با این شرکت همراه هستند. در وضعیت کنونی تنها چیزی که موجب سود و آورده  برای سهام‌داران خواهد شد، مجمع صنایع فلزی و معدنی است و می‌توان گفت که شرکت آینده‌ی روشنی را در پیش دارد.

 

در زمان انتشار این مصاحبه قیمت هر سهم فایرا 1970تومان بوده است.

 

 

 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید