به گزارش پاداش سرمایه، احسان خاندوزی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به کاهش قیمت سیمان پس از عرضه این کالا در بورس کالا از برنامه تسهیل ورود شرکت ها به بورس خبر داد.

 

تامین مالی پروژه‌ها

خاندوزی افزود: یکی از مواردی که به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ این است که ما بتوانیم ورود شرکت‌ها در بازار بورس کشور، همین طور تأمین مالی شرکت ها، پروژه‌ها و سهام پروژه‌ها را تسهیل کنیم.

تا کنون متأسفانه آمار‌ها حاکی از آن است که عایدی سرمایه خوبی از بورس ظرف مدت پنج ماهه اول 1400 حاصل نشده و غلبه با بازار ثانویه بوده است.

او ادامه داد: تسهیل سازی ما؛ درب‌های بیشتری بر روی فعالان جدید اقتصادی باز می‌کند؛ پس از این باید به دنبال آن باشیم که نهاد‌های بازار سرمایه نسبت به نیاز‌ها و تحولات بازار سرمایه؛ چابک‌تر و به دنبال خلق ابزار‌های لازم باشند.

اصلاح قیمت‌گذاری

خاندوزی تصریح کرد: اگر بخش‌هایی از اقتصاد اصلاح شود بازار سرمایه جذاب‌تر خواهد شد، اگر برخی قیمت گذاری‌ها اصلاح و تصحیح شوند؛ نرخ گذاری در بازار سرمایه هم روند درستی به خود می‌گیرد.

او با اشاره به کاهش قیمت سیمان پس از عرضه این کالا در بورس کالا افزود: اگر معاملات و عرضه محصولات در بورس کالا شکل بگیرد؛ کشف قیمت‌ها عادلانه‌تر و منصفانه‌تر خواهد شد. درست تصمیم گیری کردن و برداشتن گام‌های صحیح از سوی وزرا می‌تواند در بازگشت حس اعتماد به مردم مؤثر باشد.

آزادسازی سهام

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص آزادسازی سهام دو تیم بزرگ پایتخت؛ پرسپولیس و استقلال گفت: بنده در جریان جزئیات موضوع نیستم فقط می‌دانم موانعی از جنس مالیات و امور مالی وجود داشته که باید رفع شود.

تورم

او در خصوص کسری بودجه و تورم گفت: به جهت این که در ماه‌های اول 1400 و به جهت کُند شدن فرایند وصول درآمد‌های دولتی ناچار شدیم بیش از 50 هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم و بیش از این مبلغ هم از اوراق؛ صرف کردیم تا بتوانیم خرج جاری و عمرانی دولت را پشت سر بگذاریم؛

در 10 روز سر کار آمدن وزرا؛ یکی از تلاش‌های صورت گرفته این است که این مبلغی که از بانک مرکزی استقراض شده را تأمین و بازپس گردانده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ما به دنبال آن هستیم که کسری بودجه را به شکل غیرتورمی کنترل کنیم بدون این که بخش واقعی و رشد اقتصادی انقباضی عمل نماید.

 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید