بورس تهران روزهای پر رونقی را از سر می‌گذراند و اکثر نمادها رشدهای چشمگیری را به ثبت رسانده‌اند. از طرفی دیگر تعداد قبل توجه از نمادهای کوچک نیز همچنان قفل در صف فروش هستند و امیدهای سرمایه‌گذاران خود را به سراب تبدیل نموده‌اند.

حال سوال این است که آیا روند صعودی بازار سرمایه ادامه خواهد داشت؟ چه بر سر نمادهای کوچک  خواهد آمد؟

حمیدرضا مهراور مدیرعامل کارگزاری بانک سامان در گفتگو با پاداش سرمایه به برسی روند بازار سرمایه پرداخته است.

 

تحرکات بازار و نرخ ارز

مهراور با اشاره به افزایش نرخ دلار در این روزها گفت: بازار سرمایه درمجموع  روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد اما در راستای این رشد قطعاً اصلاحاتی را نیز خواهد داشت بنابراین به این شکل نخواهد بود که شاخص کل به قول دوستان بورسی یک‌کله بالا برود.

ازجمله عواملی که موجب تحرکات مثبت بازار سرمایه شده است نرخ دلار است که روندی صعودی را در پیش‌گرفته و به نظر می‌رسد که این روند را با شتاب کم اما مستمر ادامه دهد.

شرکت‌های صادرات محور با افزایش نرخ ارز رشدهای خوبی را رقم خواهند زد زیرا سودآوری در آن‌ها افزایش می‌یابد و درنتیجه قیمت سهم این شرکت‌ها نیز رشد خواهد نمود.

 

عملکرد شرکت‌ها

وی تصریح نمود: از طرفی دیگر بررسی عملکرد 3 ماهه شرکت‌ها نسبت به عملکرد مشابه 3 ماه قبل، نشان از آن دارد که شرکت‌ها از وضعیت بهتری برخوردارند.

این موضوع نیز در افزایش سودآوری و رشد قیمت سهم‌ها نیز تأثیر مثبت و بسزایی دارد.

 

آشنایی دولت جدید با بازار سرمایه

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان بیان داشت: نکته کلیدی که باید به آن اشاره کرد این است که دولت جدید با توجه به صحبت‌های صورت گرفته در مجلس، صحبت‌های آقای رئیسی و همچنین گمانه‌زنی‌هایی در مورد ریاست بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، با بازار سرمایه آشنایی دارد و از نقش بازار سرمایه در توسعه اقتصاد یک کشور به‌خوبی آشنا است.

امید است که دولت و مجلس جدید پتانسیل‌های بازار سرمایه را شناخته و از آن استفاده نمایند.

استفاده از پتانسیل بازار سرمایه ایجاب می‌کند تا این بازار به بازاری پررونق تبدیل شود.

 

نمادهای کوچک

وی خاطر نشان کرد: از طرفی دیگر همچنان بسیاری از نمادهای کوچک رشدی را در پیش نگرفته‌اند و متأسفانه ریزشی که چندین وقت اخیر در بازار رخ داد بسیار سهمگین بود و بسیاری از قیمت‌ها به نصف خود رسیدند.

 این بدان معنی است که یک پرتفوی در بورس و در حال حاضر باید 100 درصد رشد داشته باشد تا به نرخ قبلی هنگام خرید سهم برسد.

این موضوع موجب شده تا بسیاری از سهام‌داران حتی به سود هم دست نیابند.

 

روند مثبت 

مهراور در پایان افزود: باید توجه داشت که بازار سرمایه در دو ماه اخیر روند رو به رشد خود را شروع کرده و این در حالی است که بازار سرمایه نزدیک به 1 سال است که رکود و ریزش را تجربه کرد.

اگر بازار سرمایه به همین شیوه به روند خود ادامه دهد و در کانال صعودی خود بالا رود، سرمایه‌گذاران نه‌تنها به قیمت‌های قبلی خواهند رسید بلکه آن قیمت‌ها را نیز با سودهایی قابل‌توجه رد خواهند نمود.

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید