مرداد طلایی به پایان رسید

درست متوجه شدید مرداد ماه 1400 برخلاف سال گذشته با روند رو به رشد و پر جهش خریداران به پایان رسید و شاهد قرار گرقتن نماگر بروس تهران در محدوده بالای 1 میلیون و 515 هزار واحد بودیم. نه تنها شاخص کل در بالاترین سطح ممکن قرار گرفت بلکه ارزش معاملات خرد هم رکورد جدیدی به ثبت رساند و شاهد ثبت 9800 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد در روز جاری بودیم. نماگر بورس تهران در اولین روز کاری مرداد ماه در سطح 1 میلیون و 323 هزار واحد آغاز کرد و در سطح 1 میلیون و 515 هزار واحد به کار خود پایان داد (بازدهی 15 درصد ) را نشان می دهد اما نکته قابل توجه این است که نماد پادا هم در مرداد ماه بازدهی 15 درصد را به ثبت رسانده و هم پای شاخص کل توانست بازدهی جذابی را به ثبت برساند.

بازار سرمایه بعد از گذشت حدود یک هفته تعطیلی با رویی خوش به استقبال سهامداران آمد به طوری که از لحظه آغاز شاهد یکپارچه سبز پوش شدن عمده نمادهای معاملاتی به ویژه بزرگان و شاخص سازان بودیم. در حالی نخستین روز معاملاتی هفته جاری را به پایان می رسانیم که تا حدودی شاهد عقب نشینی خریداران در کلیت بازار هستیم. در این دقایق شاخص کل بورس تهران با رشد بیش از 16 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 516 هزار واحد دنبال می شود. شاخص هموزن نیز به موجب اقبال سهامداران به کوچکترها با رشد قابل توجه 7700 واحدی همراه شده است. بازار امروز با خروج 188 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. سمگا بیشترین ورود پول حقوقی و شتران بیشترین ورود پول حقیقی را داشت. ارزش معاملات خرد 9800 میلیارد تومان ثبت شد که بیشترین سطح از بهمن ماه سال گذشته است. در هفته گذشته عمده نمادهای شاخص‌ساز روندی مثبت و صعودی داشتند. همچنین روند مثبت شاخص کل هم‌‌وزن و تحرکات مثبت نمادهای کوچک بازار نشان می‌دهد نسبت به قبل جریان نقدینگی در این نمادها روان‌تر شده است.

ولی با تمام این مواردی که گفته شد باید بگوییم که در آخرین روز کاری مرداد ماه بیشترین وزنه معاملاتی بر دوش خودرویی ها و بانکی ها دو گروه جا مانده در این روند حاکم شده بود که در اغلب نمادهای این دو گروه شاهد قرار گرفتن نمادهای مذکور در سقف قیمت روزانه بودیم.
صنایع دلارمحور که همواره بر روند شاخص بورس تاثیرگذارند از هرگونه افزایش قیمت در بازار ارز استقبال می‌کنند. با توجه به اینکه این دسته از سهام نقش پررنگی در نوسان دماسنج بازار بازی می‌کنند کلیت بازار را با رشد همراه می‌کنند. به طوری که نمی‌توان نقش قیمت دلار در رشد اخیر شاخص را نادیده گرفت و می توان گفت روند رشد قیمت در مرداد ماه 1400 به لیدری کامودیتی محورها و دلاری محورها دنبال شد و ما شاهد ثبت بیشترین رشد قیمت در این دسته از نمادها بودیم.

اما نکته مهم این روزها، قدرت گرفتن ارزش معاملات خرد می باشد که هر روز شاهد ثبت یک رکورد جدید در آن هستیم که امروز هم مستثنی از این موضوع نبود. در هر صورت مرداد طلایی هم با روزهای خوشش به پایان رسید.

خودرویی ها و بانکی ها از گروه های مورد توجه در  معاملات روز جاری بشمار رفتند که شاهد قرار گرفتن اغلب نمادهای این دو گروه در سقف قیمت روزانه و شکل گیری صف خرید بروی آنها بودیم که خساپا با بیشترین حجم معاملات همراه شد و می توان گفت گروه خودرویی ها با ثبت بیشترین حجم معاملات توانستند بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دهند. به جرات باید گفت وزنه اصلی داد و ستد امروز بر دوش این گروه بود و شاهد تاخت و تاز خریداران و شکل گیری صف خرید بروی نمادهای بزرگ این گروه بودیم.  

فلزی ها متعادل دنبال شدند و در نیمه دوم معاملات شاهد افزایش عرضه در کلیت روند معاملاتی این گروه بودیم.  گروه محصولات شیمیایی با لیدری نمادهای نوری، آریا و شگویا و اغلب نمادها توانست باز هم نقش بسزایی را در رالی نماگر بورس تهران به ثبت برساند.  

شتران بدلیل رشد بیش از 20 درصد به یک وقفه 1 ساعته رفت و باز هم با رشد حداکثری قیمت توانست به مدار معاملات بازگردد. شپنا هم رشد 2.6 درصدی به ثبت رساند.

در جریان معدنی ها نماد کنور در مرکز توجهات سهامداران قرار داشت و نماد کچاد هم در محدوده بالای 3 هزار تومان داد وستد می شد. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با داشتن معادن سنگ آهن بزرگ ترین شرکت‌های فعال درصنعت تولید سنگ آهن می باشد. این شرکت قابلیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان را داراست. شرکت گل گهر با ظرفیت تولید ۱۵ میلیون تن کنسانتره و بیش از ۱۰ میلیون تن گندله سهم ۳۱ درصد و ۲۷ درصد از تولیدات محصولات مذکور را در ایران دارد و رتبه‌ اول را در بین شرکت‌های سنگ‌آهنی از آن خود کرده‌است.  با توجه به اهداف و استراتژی‌های کلان شرکت در حوزه صنایع فولادی و در راستای تکمیل زنجیره ارزش، این شرکت اقدام به سرمایه گذاری در شرکت‌هایی از جمله جهان فولاد سیرجان با مالکیت ۵۱ درصد و شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر با مالکیت ۳۵ درصد و شرکت سنگ آهن گهر زمین با مالکیت ۲۸ درصد و ... کرده‌است. شرکت سرمایه گذاری امید با سهم 38%، شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با سهم 22% و شرکت فولاد مبارکه با سهم 10% سهامداران عمده شرکت می‌باشند.

جمله طلایی روز

موفقیت، به طرز فکر شما بستگی داره...

 

 

کارشناس بازار سرمایه: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید..