در چندی روز گذشته با وجود پیش رو داشتن تعطیلات سراسری، بازار سرمایه همچنان با قدرت مسیر رشد را در پی گرفته است.

دلیل این رشد پرقدرت چیست؟ اصلاح کی به سراغ شاخص کل خواهد آمد؟

سوالاتی که روزبه شریعتی فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پاداش سرمایه به آن‌ها پرداخته است.

 

بازاری امیدوارکننده

وی ضمن اشاره به روند مثبت بازار سرمایه بیان داشت: بازار سرمایه بازاری است که در موقعیتی بسیار پرحجم و امیدوارکننده قرار دارد.

باوجوداینکه ازلحاظ تکنیکالی سطح روانی 1500 را شکسته و از آن عبور کرده است اما همچنان نمی‌توان در مورد روند پیش روی این بازار معاملاتی با قطعیت صحبت نمود.

باید به این نکته نیز توجه داشت که اگر بازار قصد اصلاح و واکنش هیستریکی به سطح خود داشت باید در هفته گذشته که با تعطیلی غیرمنتظره روبرو شد این اتفاق رخ می‌داد اما بازار همچنان قدرتمند ظاهرشده است.

 

ورود جریان نقدینگی به بازار

وی بیان داشت: در حقیقت شاخص‌های پول‌های هوشمند چه حقیقی و چه حقوقی در بازار شروع‌شده و جریان نقدینگی به سمت بازار به‌صورت یکپارچه هدایت‌شده است.

در این روزها که بسیاری از سهم‌ها تا 40 درصد رشد را هم تجربه نمودند به‌خصوص سهم‌های دلاری، انتظار بر این است که حقوقی‌ها بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شوند.

هم به دلیل شناسایی سود و هم به دلیل اینکه سودهای مورد انتظار خود را هدف قراردادند و به سود دست یافتند.

همان‌طور که شاهد هستیم تعداد حقوقی‌های در نقش خریدار میلیاردها تومان از حقوقی‌های فروشنده بیشتر است که این به‌نوبه‌ی خود نشانه‌ی مثبتی است که بیان می‌دارد ذهنیت حقوقی‌های بازار منفعل نیست.

از طرفی قدرت خریداران حقیقی نیز دارای اهمیت و قابل‌توجه می‌باشد.

 

بازگشت اعتماد

این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در مسیر بازگشت اعتماد حقیقی‌هاست و دلایل این اعتماد مجدد را باید در مسائل مختلفی همچون مسائل سیاسی، سیگنال‌های عدم توافق برجام، سیاست‌های پولی که به‌سرعت در حال حرکت به سمت جلو می‌باشد،افزایش رشد نقدینگی، افزایش قیمت دلار و غیره دانست که موجب برگشت اعتماد به بازار سرمایه شده است.

به نظر می‌رسد که قدیمی‌ها و حرفه‌ای‌های بازار خریدهای خود را انجام داده‌اند و این خریدها همچنان ادامه دارد و موج ورود افراد غیرحرفه‌ای بازار تازه شروع‌شده است.

 

اصلاح شاخص

شریعتی در پایان افزود: با روند حاکم در بازار معاملاتی می‌توان گفت که این بازار با همین روند پیش نخواهد رفت و قطعاً شاهد اصلاح و دست‌به‌دست شدن در آن خواهیم بود.

بورس تهران با قطعیت نشان داده است که اگر اصلاحی را از سر بگذراند، اصلاح عمیق و رکودی و با رخوت و تاریکی مانند اردیبهشت و فروردین نخواهد بود به این شرط که شرایط کلان به همین شکل باقی بمانند.

اگر خبرهای جدیدی به بازار تزریق شود ازجمله خبر به توافق رسیدن برجام قطعاً شاهد دوره‌ای رکود برای بازار سرمایه خواهیم بود.

 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید