مدتی است خبرهای عرضه صنایع مختلف از جمله سیمان و خودرو به بورس کلا منتشر و برنامه‌های مشخصی برای انجام این انتقالات در نظر گرفته شده است.

با توجه به وضعیت سردرگم بورس ایران آیا این امر منطقی و امکان‌پذیر است؟ 

حسین خسرونژاد کارشناس بازار سرمایه در این خصوص گفتگویی با خبرنگار پاداش سرمایه داشته است.

 

دستاوردهای بورس کالا

خسرونژاد به بررسی طرح عرضه خودرو در بورس کالا پرداخت و بیان نمود: بنده شخصاً بر این باور هستم که این تصمیم عملی نخواهد شد. بخصوص درمورد صنعت خودرو و انتقال آن به بورس کالا.

به طور کل طرح عرضه خودرو در بورس کالا طرحی نامناسب است  و شورای عالی بورس همه‌ی عوامل تأثیرگذار و مؤثر را در این زمینه مورد بررسی قرار نداده است.

از منظر علمی نیز چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود. در هیچ کجای دنیا دیده نشده  که افراد برای خرید یک خودرو سر از بورس کالا دربیاورند. همچنین بورس کالا در چند سال اخیر نشان داده است که دستاوردی جز کمبود، ایجاد رانت و ورود دلالان ثمره‌ی دیگری برای اقتصاد کشور نداشته است.

 

معامله‌ای در کار نیست

وی خاطرنشان کرد: در مورد سیمان هم وضع به همین شکل است.

وقتی در کشوری ساخت‌وساز در رکود است، افزایش قیمت سیمان معنی نمی‌دهد اما باوجوداین بعضی از افراد بر این باورند که سیمان در بازار با کمبود مواجه خواهد شد.

اگر بازار خودرو و ملک را موردبررسی قرار دهیم خواهیم دید که قیمت در آن‌ها افزایش می‌یابد اما عملاً معامله‌ای در آن‌ها شکل نمی‌گیرد. حتی در بازار ملک می‌توان گفت که اصلاً معامله‌ای در کار نیست.

بازار دلار نیز همچنان ایستا است و باوجوداینکه خبرهای متفاوت و تأثیرگذاری بر قیمت دلار منتشر می‌شود( ازجمله خبرهای بدی مانند به تعویق افتادن برجام و غیره) اما عملاً قیمت نرخ دلار توان طی نمودن روند افزایشی تا بیش از 25 هزار تومان را ندارد و درواقع متوقف‌شده است.

 

رشد بی‌پایه بازار

این فعال بازار سرمایه در ادامه گفت: بازار سرمایه در چند وقت اخیر با رشدی قابل‌توجه همراه بوده است. اگر بخواهیم همه عوامل را در نظر بگیریم افزایش 40 درصدی قیمت‌ها در بازار سرمایه بسیار زیاد از حد و غیر طبیعی است

اگر بخواهیم فضای سرمایه‌گذاری کشور را بهبود بخشیم نباید شاهد چنین بازاری باشیم

اکنون با شرایط نامناسب اقتصادی در تمام دنیا مواجه هستیم و قیمت‌های جهانی در سطحی قرار دارند که امکان ریزش در آن‌ها دور از انتظار نیست

در چنین شرایطی رشد قابل‌توجه بازاری مانند بازار سرمایه غیرقابل توجیه است و با ماهیت اقتصاد کشور جور درنمی‌آید.

 

بازاری بی‌اعتماد

او در پایان افزود: وقتی فضای اقتصادی موهوم و مبهم باشد سرمایه‌گذاران اصلی با 5 الی 10 درصد سود از بازار خارج می‌شوند و کسی سود قابل‌توجهی را با وجودافزایش شاخص بازار سرمایه به دست نیاورد.

سرمایه‌گذاران به شرایط و پایدار بودن بازار بی‌اعتمادند و بازار به‌قدری متزلزل است که این امکان را دارد تا هرلحظه و با هر خبر نامساعدی روند ریزشی را از سر بگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید