بازار سرمایه روزهای پر فراز و نشیبی را تجربه می‌کند. با توجه به افزایش چشمگیر شاخص کل در روزهای گذشته و ریزش ناگهانی آن در روز معاملاتی اول هفته 23 مرداد، آیا ترس در بازار سرمایه ادامه خواهد داشت؟

مذاکرات برجام چه تاثیری را بر بورس تهران ایفا خواهد نمود؟

حسین خسرونژاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است.

 

فضای ناامن بازار

خسرونژاد با بیان اینکه بازار سرمایه را روندی بی‌ثبات دربرگرفته است بیان نمود: افزایش سطح بازار سرمایه به‌هیچ‌عنوان نویدی از ادامه‌ی رشد آن ندارد.

گروه‌های مختلف تقریباً یک روز در میان روند صعودی و نزولی را طی می‌کنند و از بی‌ثباتی رنج می‌برند.

به‌طور کل بازار سرمایه را فضای نا اطمینانی در برگرفته است، درست مانند آنچه در بازار دلار رخ‌داده.  البته نباید از تأثیر خبرهای ناخوشایند بر بازار سرمایه غافل ماند.

 

امید برجام

وی افزود: بسیاری بر این باورند که دولت جدید در هفته و یا ماه‌های پیش رو مذاکرات برجام را به ثمر می‌رساند و امید بازگشت برجام را زنده می‌کند.

این موضوع موجب کاهش تورم انتظاری خواهد شد و قطعاً بازار سرمایه از نقطه‌ای که اکنون در آن قرار دارد ریزش خواهد یافت.

البته افرادی نیز بر این باورند که موضع سیاسی کشور دچار تغییرات فاحشی نخواهد شد که در این صورت شاهد رشد قیمت ارز خواهیم بود. درنتیجه سهام صادرات محور مانند فلزات اساسی و پتروشیمی و سنگ‌آهن رشد بیشتری را نسبت به سایرین تجربه خواهند نمود.

 

ریسک ورود به نمادها

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: در  فضای مبهم کنونی بسیاری از فعالین بازار سرمایه مبالغ خود را در اوراق قرضه گذاشته و تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری  در بورس ندارند.

بازار سرمایه در یک الی دو ماه گذشته رشد قابل توجهی را از سر گذرانده است و در حال حاضر ورود به نمادهایی ازجمله نمادهای بزرگ با ریسک همراه است.

 

ریسک سیستماتیک

خسرونژاد خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات برجام به توافق نرسد، قیمت ارز و دلار افزایش می‌یابد و این افزایش قیمت به‌تنهایی می‌تواند قیمت بسیاری از سهم‌ها را دستخوش تغییر کند.

اگر برجام به نتیجه نرسد، با توجه به اوضاع آشفته و شرایط بد اقتصادی باید انتظار نا آرمی‌هایی را داشته باشیم که همه‌ی این عوامل سبب بروز ریسک‌های سیستماتیک خواهد شد

ریسک سیستماتیک به این معنی است که بازار سهام و سرمایه آخرین اولویت برای سرمایه‌گذاری افراد است. حتی اگر فردی میلیاردها تومان سهم نیز داشته باشد در فضای ناامن و نامطمئن نقد شوندگی آن به صفر خواهد رسید.

 

احیای برجام و سقوط بازار سرمایه

او در پایان افزود: بسیاری از افراد بر این باورند که در صورت عدم احیای برجام بازار سرمایه ‌بر اثر تورم حاصل، رشد خواهد داشت اما باید بدانیم که این موضوع اصلاً درست نیست.

 به‌طور مثال می‌توان بازار ونزوئلا را موردبررسی قرارداد و دریافت که بازار سرمایه تا سطح خاصی قابلیت رشد را خواهد داشت و نه بیشتر.

نکته‌ای که باید به آن توجه نمود این است که با احیای برجام قطعاً بازار سرمایه در میان‌مدت و بلندمدت ریزش را تجربه خواهد نمود.

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.