با توجه به رشد چشمگیر شاخص کل و شکستن محدوده مقاومت نمادهای شاخص‌ساز، آیا  روند صعودی آن ادامه دارد؟ چه گروهی و صنایعی از این رشد جا مانده‌اند؟

محمد بنیادی کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه به بررسی ابعاد مختلف روند شاخص کل می‌پردازد.

 

 جا مانده‌ها از رشد

بنیادی ضمن اشاره به افزایش شاخص کل بیان داشت: با توجه افزایش شاخص کل در روزهای اخیر همچنان می‌توان به رشد گروه‌های عقب‌مانده از بازار امیدوار بود. ازجمله به رشد گروه خودرو که با توجه به تحرکات شاخص کل از رشد مطلوب خود جامانده‌اند.

اگر این گروه حرکتی را در کانال صعودی عملی نماید قطعاً شاهد افزایش بیشتر سطح شاخص کل در روزهای آتی خواهیم بود.

 

ریسک بازار

وی خاطرنشان کرد: شرایط بازار برای ورود در تعدادی از سهم‌ها بسیار مساعد است. بسیاری از سهم‌ها قیمت‌های مناسبی برای ورود سرمایه‌گذاران دارند اما اگر بخواهیم شاخص کل را موردبررسی قرار دهیم متوجه ریسک ورود به بازار در موقعیت کنونی خواهیم شد.

سهم‌های شاخص ساز با رشد شاخص، تحرکات مثبتی را پشت سر گذاشتند و اگر بخواهیم به این سهم‌ها ورود نماییم باید ریسک سرمایه‌گذاری را نیز بپذیریم و حتماً با مشخص نمودن حد ضرر به معامله بپردازیم

واگرایی در بین تعدادی از گروه‌های شاخص ساز و همچنین گروه‌های نزدیک به مقاومت قیمتی  به چشم می‌خورد و همین موضوع می‌تواند زمینه رشد شاخص را فراهم نماید.

توصیه می‌شود که سرمایه‌گذاران به سمت گروه‌های عقب‌مانده از بازار حرکت نمایند

پول‌هایی در حال گردش در بازاراست که به گروه‌های مختلف تزریق می‌شود.

نتیجه این است که با رشد شاخص و صنایع مختلف اعتماد مجدد به بازار سرمایه درخواهد گشت و هر اصلاحی که پیش روی بازار قرار بگیرد جز اصلاحات کوتاه‌مدت به‌حساب می‌آید.

 

سیاست و بورس

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: رفتار سیاسی در بازار سرمایه ایران در این دوره زمانی از اهمیت چندانی برخوردار نیست.

هر دولتی، هر سیاستی را در پیش بگیرد بازار روند خود را ادامه می‌دهد زیرا مؤلفه‌های اقتصادی ازجمله عوامل مهم و تأثیرگذار بر این بازارند.

اگر شاهد رشد بازار در موقعیت کنونی هستیم به این دلیل است که در کوتاه‌مدت امیدی به نتیجه از مذاکرات برجام نیست. این موضوع موجب شد تا انتظاری تورمی در کوتاه‌مدت شکل بگیرد و از طرفی نرخ ارز نیز افزایش یابد

 

برجام و رشد شاخص

بنیادی تصریح کرد: اگر فرض را بر اجرای برجام بگذاریم به‌طور حتم شاخص کاهش خواهد یافت زیرا دلار نزول خواهد کرد.

 به‌طور کل هرگونه خبر مثبت از سمت مذاکرات برجام تهدیدی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود و موجب ریزش شاخص خواهد شد.

زیرا گشایش‌های حاصل‌شده پس از به نتیجه رسیدن برجام، ازجمله گشایش‌های نفتی و مبالغ بلوکه‌شده، هم برای جبران کسری بودجه و هم برای کنترل قیمت دلار مهم می‌باشند.

 

پیش‌بینی شاخص

وی در پایان افزود: شاخص کل این قابلیت را دارد که حتی تا پایان نیمه دوم سال به سقف قبلی خود برسد. کسری بودجه به‌قدری قابل‌توجه و شدید است که بازار همچنان جای رشد دارد.

مگر اینکه متغیرهای بورس که مهم‌ترین آن برجام است دچار تحولاتی شوند که در حال حاضر روند مذاکرات غیرقابل‌پیش‌بینی می‌باشد. این موضوع پیش‌بینی بازار سرمایه را نیز با محدودیت همراه ساخته است.

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.