بازار سرمایه روندی متفاوت را نسبت به سال‌های گذشته در پیش‌گرفته است. نوسانات قابل‌توجه و گرایش روزانه بازار به گروه‌های مختلف موجب تردید سرمایه‌گذاران در نوع سرمایه‌گذاری خود شده است.

بااین‌وجود چگونه باید در بورس ایران سرمایه‌گذاری نمود و چه عواملی را باید برای کسب سود در نظر گرفت؟

فرشید اردبیلیون جهانی مدیرعامل کارگزاری جهان سهم گفتگویی را در این زمینه با خبرنگار پاداش سرمایه داشته است.

 

گزارشات شرکت‌ها

وی با اشاره به اهمیت گزارسات سرکت‌ها بیان داشت: روند سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه با سال‌های گذشته متفاوت و دچار تغییرات مثبتی شده است. ازجمله اینکه در این دوره از بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران بیشتر به تحلیل نمادها می‌پردازند.

همچنین توجه به اطلاعات و گزارشات ماهانه، سه‌ماهه و سالانه شرکت‌ها و یا تولید و فروش آن‌ها ملاک مهم‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند و شرکت‌هایی که گزارشات و خبرهای بهتری دارند  قابلیت رشد بیشتری را نیز دارا می‌باشند.

 

تورم و شاخص کل

مدیر عامل کارگزاری جهان سهم تصریح نمود: با رصد نمودن بازار متوجه تفاوت معاملات نسبت به گذشته خواهیم شد که اکثر تصمیمات در معاملات مستند به گزارشات شرکت‌ها است.

اقتصاد ایران مشکل تورم را در پیش رو دارد که همین موضوع سبب افزایش شاخص کل خواهد شد و رشد حاصل شاخص نیز از اثرات تورمی اقتصاد کشور می‌باشد.

قیمت‌ها در بازار سرمایه به‌صورت روزانه دچار تغییر و نوسان‌های فاحشی می‌شوند.

 

انتخاب سهم مناسب

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران به‌ویژه افرادی که به‌تازگی وارد بورس تهران شده‌اند تنها فقط قیمت یک سهم را بررسی می‌نمایند.

برای بررسی یک سهم باید ارزش بازار آن شرکت را نیز در نظر بگیریم. برای تصمیم درست در انتخاب سهم برای سرمایه‌گذاری باید تعداد سهام شرکت را در قیمت سهم ضرب کنیم تا قیمت روز آن محاسبه شود تا بتوان از این روند برای بررسی بازار استفاده نمود.

سرمایه‌گذاران باید عدد حاصله را با فروش شرکت، با ارزش جایگزینی و یا با سودآوری مقایسه نمایند و آنگاه ارزندگی سهم را مورد بررسی قرار دهند.

در بازار سرمایه نباید تنها یک سهم را به‌صورت تک سهم آن‌هم در شرایط تورمی در نظر گرفت

در حال حاضر نیز تقاضا به سمت خرید سهام شرکت‌هایی است که گزارشات خوبی را همراه داشته و از پشتوانه خوبی برخوردار باشند.

 

عبور از حاشیه امن قیمتی

او در پایان افزود: در گذشته دارایی شرکت‌ها به دلیل عدم اعمال تجدید ارزیابی، حاشیه امنی را برای قیمت سهام به وجود می‌آورد.

 به‌عنوان مثال اگر شرکتی بورسی 100 میلیارد تومان قیمت داشت ارزش دارایی‌های آن تا 500 میلیارد تومان در نظر گرفته می‌شد که نشان از پشتوانه و بنیاد قوی آن شرکت بود.

اما اکنون با انتشار تجدید ارزیابی شرکت‌ها و همچنین رشدهای قیمتی در یک الی دو سال گذشته حاشیه امن  از بین رفته و آن را پوشش داده است و ملاک سرمایه‌گذاری دست‌خوش تغییرات شده است.

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.