درخشش نماگر بورس با نماد فخوز در معاملات روز جاری را شاهد بودیم اما رفته رفته سایر نمادهای فلزی هم به مدار توجهات آمدند و شاهد افزایش تقاضا در نمادهای این گروه بودیم. وزنه اصلی نماگر بورس تهران امروز بر دوش فلزی ها بود و می توان گفت رشد امروز شاخص بورس تهران برعهده این گروه بود. نماگر بورس تهران با شروع نیمه دوم معاملات و با افزایش تقاضا در کلیت بازار با رشد قابل توجهی روبرو شد و می توان به جرات گفت حال و هوای امروز بازار سرمایه بهتر از روزهای قبل بود.

منتظر رشد بورس باشیم؟

برای بررسی روند امروز، به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز یکشنبه شاخص کل بورس ۱۰ هزار و ۱۰۲ واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و ۴۱۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۳ هزار و ۵۳۶ واحد رشد کرد و در رقم ۴۰۷ هزار و ۷۹۲ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۶۷ واحد بالا آمد و در رقم ۲۰ هزار و ۳۰۸ واحد باقی ماند. در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۲۸۶ نماد رشد قیمت و ۱۸۷ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۵۹ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۳۸ درصد بازار افت قیمت داشتند.روز شنبه در بورس شرکت‌ معدنی دماوند (کدما)، لنت ترمز ایران (خلنت) و بورس کالای ایران (کالا) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های صنعتی دوده فام (شصدف)، کشت و دام قیام اصفهان (زقیام) و توزیع داروپخش (دتوزیع) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای دفارا (شرکت داروسازی فارابی)، خپویش (سازه پویش) و شسینا (صنایع شیمیایی سینا) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ویتانا (غویتا)، تهیه و توزیع غذای دنا آفرین (گدنا) و بیمه سامان (بساما) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز یکشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز دوشنبه است. در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد تقاضای ۴۹۱ میلیارد تومانی بسته شد.

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات شنبه ۲۲ نماد صف فروش و ۹۸ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۳۴ درصد رشد کرد و در رقم ۸۵۷ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۱۸ درصد کاهش یافت و ۳۶۶ میلیارد تومان شد.

روز گذشته روند صعودی شاخص کل ادامه یافت و تقاضای حقیقی بازار افزایش یافت. در پایان معاملات دیروز ۹۸ نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید ۱۳۴ درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم در ۴۵ روز کاری گذشته از ۸ خرداد به این سو رسید. همچنین ارزش مازاد تقاضای بازار در پایان معاملات دیروز به ۴۹۱ میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در ۱۱۳ روز کاری گذشته از ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ تاکنون است. دیگر روند مثبت بازار رشد قیمت ۵۹ درصد نمادها بود که موجب رشد ۳ هزار و ۵۳۶ واحدی شاخص هم وزن شد. نکته اول رشد ارزش صف‌های فروش پایانی بازار است. روز گذشته ارزش صف‌های فروش پایانی بازار ۱۰ درصد افزایش یافت و ارزش صف‌های خرید پایانی بازار ۱۸ درصد افت کرد و بدین ترتیب مازاد تقاضای بازار به ۹۲ میلیارد تومان رسید که افت ۶۷ درصدی را نشان می‌دهد. روز شنبه ارزش مازاد تقاضای بازار ۲۸۴ میلیارد تومان بود. بنابراین با توجه به روند تقاضای بازار طی روزهای اخیر انتظار می‌رود بورس به روند صعودی خود ادامه دهد.

در معاملات امروز اما تمام گروه ها مثبت دنبال شدند و می توان گفت بهترین عملکرد را در این میان گروه فلزی ها، محصولات شیمیایی، خودرویی و سایر گروه ها داشتند. فلزی ها و بازگشت نماد گارس به مدار معاملات موجب شد تا شاهد افزایش و جهش شاخص کل باشیم.

در گروه خودرویی ها شاهد نوسانات مثبت در این گروه در نیمه دوم معاملات بودیم. خودرو در قیمت 203 تومان به کار خود پایان داد. خساپا بارها در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شد اما در نهایت در قیمت 187 تومان با رشد 3.7 درصد به کار خود پایان داد. خگستر در صدر توجهات قرار داشت و در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 321 میلیون برگه یهم را به ثبت رساند. خزر در قطعه سازها در مرکز توجهات قرار گرفت.

در محصولات شیمیایی نماد فارس با رشد قیمت و با جهش همراه بود. سبزپوشی سایر نمادها را در معاملات روز جاری شاهد بودیم.

پتروشیمی نمادهای جم و پارس به واسطه افزایش سرمایه سنگین از محل تجدید ارزیابی، مورد استقبال بازار بودند

شفن به دلیل افزایش سرمایه 4500 درصدی از محل سود انباشته، امروز بهتر و پرقدرت معامله شد.

گروه سیمان به دلیل معاملاتی که روز چهارشنبه هفته گذشته داشت، با رشد قابل توجه قیمتی معامله شدند.

گروه دارویی، دسانکو، برکت، تیپیکو به دلیل افزایش نرخ‌هایی که در دارو اتفاق افتاده، این تک سهم‌ها توانایی سودسازی دارند و مورد توجه بودند.

گروه پالایشی، امروز ابتدا صبح با مقاومت بیشتری معامله شد ولی عرضه‌های شدیدی که به واسطه یک‌سری سهامداران حقوقی در تک سهم‌هایی مثل شتران و شپنا نتوانستند به مراحل بالاتر بروند، ولی شبریز وضعیت بهتری داشت و در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان داد.

گروه سنگ آهنی به دلیل معاملات خوب در بورس کالا رشد قابل توجهی در چند وقت اخیر داشتند ولی امروز رشد چشمگیری نداشتند.

 

  • آهن و فولاد غدیر ایرانیان با نماد معاملاتی فغدیر در بازار فرابورس درج نماد شد
    ۲- در مجمع چکارن به ازای هرسهم ۱۰ ریال سود نقدی تقسیم شد
    ۳- پیشنهاد هیئت مدیر‌ها فخوز برای افزایش سرمایه
    ۴- شفاف سازی پارس در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه گذاری‌های بلند مدت
    ۵- شرکت فولاد شاهرود بانماد معاملاتی فرود در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد
    ۶- قیمت پایه محصولات پتروشیمی آبی برای عرضه در بورس کالا، براساس نرخ ارز ۲۲۳۵۷۹ ریال اعلام شد
    ۷- کچاد: رکورد تولید روزانه در گندله سازی چادرملو شکسته شد
    ۸- رشد ۶ درصدی تولید فولاد میانی با ۸.۰۷۴.۰۰۰ تن تولید
    ۹- کاهش ۱.۱ درصدی مصرف انرژی در پالایشگاه تهران و صرفه جویی ۳۷۱۴ میلیارد ریالی
    ۱۰- نقض فنی در ایستگاه نفتی آرامکوی عربستان

جمله طلایی روز:

خواستن، نقطه‌ی آغاز تمام دست‌آوردهاست...

 

کارشناس بازار سرمایه: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.