با توجه به رشد شاخص کل بورس تهران و افزایش قیمت نمادهای مختلف، آیا  روند مثبت شاخص کل ادامه خواهد داشت و یا به محدوده استراحت رسیده است؟ 

چه نمادهایی از لحاظ نموداری و قیمتی در گروه نمادهای ارزنده و مناسب قرار دارند؟

محمد حسین کیانی معامله‌گر و فعال بازار سرمایه در این خصوص با خبرنگار پاداش سرمایه گفتگویی داشته است.

 

محدوده شاخص کل

کیانی با بررسی روند شاخص تا آخر تابستان گفت: اگر بخواهیم شاخص کل را مورد بررسی قرار دهیم  می‌توان گفت  که شاخص بورس تهران می‌تواند توانایی رشد تا محدوده یک میلیون و پانصد را داشته باشد.

یکی از عوامل مؤثر در این رشد لیدر بودن نماد فارس و رشد در زیرمجموعه‌های آن است.

این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده شاخص کل نیاز به استراحت پیدا کند و مدت کوتاهی روند اصلاحی را اتخاذ نماید اما ادامه‌ی روند تا آخر تابستان به سمت محدوده یک‌میلیون و پانصد حرکت خواهد نمود.

 

کامودیتی‌ها و بورس تهران

او در خصوص تاثیر قیمت‌های جهانی بر بورس ایران بیان داشت: با توجه به کلیت بازار پول در سهم‌های شاخص ساز ورود و گردش دارد.

در مورد وضعیت بازار این نگرانی وجود دارد که با برگشت کرونا به چین و شیوع گسترده آن در این کشور شاهد ضعف و ریزش در کامودیتی‌ها باشیم و این ریزش بر بازار سرمایه ایران نیز تأثیر قابل‌توجهی خواهد گذاشت.

باید به این نکته توجه داشت که بازار سرمایه ایران بازاری دلاریزه است و در حقیقت به دلار وابسته است.

با این وجود حتی با منفی شدن شاخص کل نیز گروه خودرویی می‌تواند راه خود را جدا کرده و افزایش قیمت  رشد را تجربه نماید. نمادهایی مانند خساپا خپارس ازجمله نمادهای قابل‌توجه این گروه می‌باشند.

 

سهم‌های مستعد

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: در گروه تک سهم‌ها نیز نماد شستا با افزایش سرمایه‌ای که در پیش دارد می‌تواند تا محدوده 1500 تومان برسد و رشد خوبی را به ثبت برساند.

این سهم در حوالی 1400 تومان با مقاومتی روبرو خواهد شد و احتمال زیادی وجود دارد که در هفته جاری از این مقاومت عبور کند و افزایش قیمتی خود را ادامه دهد.

در کل به دلیل خبرهای ضدونقیض در مورد دولت جدید و مشخص نبودن روسای کابینه آقای رئیسی باید منتظر ماند و روند بازار را پس از متعادل شدن دولت جدید بررسی نمود.

وی در پایان افزود: با روند پیش روی بازار سهم‌های کوچک نیز روندی رو به رشد خواهند داشت و تقاضا به سمت سهم‌های کوچک حرکت خواهد نمود. به‌ویژه تک سهم‌های کوچکی که از رشد خود عقب‌مانده‌اند و در قیمت‌های مناسب و ارزنده‌ای قرار دارند.

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

روش‌های سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.

در میان صنایع بورس ایران می‌توان از گروه خودرو به‌عنوان  گروهی که از رشد مناسب خود جامانده‌اند نام برد و نمادهای این صنعت را موردبررسی قرارداد.