یک روز خاص

یک روز خاص در بازار سرمایه به ثبت رسید. خاص بودن آن به معنای رشد خیره کننده نماگر بورس نیست بلکه سهامداران در معاملات روز جاری با یه دست پس میزدن با پا پیش کشیدن !

بله درست متوجه شدید با آنکه سهامداران گاها در نقش فروشنده ظاهر می شدند اما نقش آنها بیشتر در سمت خریدار ایفا شد. بازار بورس تهران در روز تنفیذ با سبز ملایم به کار خود پایان داد. رشد قیمت ها در سایه تنفیذ موجب شد تا شاهد رشد بیش از 17 هزار واحدی نماگر بورس تهران و قرار گرفتن نماگر بورس در سطح 1 میلیون و 375 هزار واحد باشیم. نمادهای فارس، میدکو، شستا و ومعادن بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس داشتند.

رشد در سایه تنفیذ

همانطور که بالاتر گفتیم، امروز به دلیل تحلیف ریاست جمهوری و صحبت‌های آقای رئیسی در رابطه با بورس، اواخر بازار با رشد شاخص کل مواجه بودیم.همچنین روند شاخص مثبت بود و هیچ نکته منفی در بازاربورس دیده نمی‌شد، اما باید منتظر برنامه‌های دولت جدید باشیم. می‌توان گفت هنوز نمی‌شود به طور قطعی روی نرخ دلار اظهارنظر کرد، اما در این مورد نیز نکته منفی به چشم نمی‌خورد و به نظر نمی‌رسد که شاهد نزول در قیمت دلار باشیم. با توجه به صحبت‌های آقای رئیسی، احتمالا روند بازار مثبت و متعادل خواهد ماند.

برخلاف روند متعادل و مثبت بزرگان و شاخص سازها نمادهای کوچک با افزایش عرضه و افت تقاضا دنبال شدند و شاهد عقب نشینی نماگر هم وزن در معاملات روز جاری بودیم.

در بازار معاملاتی 12 مرداد 1400، نماد فارس از گروه محصولات شیمیایی با 3705 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشت و پس از آن نماد میدکو با 2904 واحد توانست اثر خود را بر بازار سرمایه ایفا نماید.

در بازار فرابورس نیز نماد ذوب با 20 واحد مثبت تاثیر مثبتی را بر شاخص فرا بورس برجای گذاشت.

نماد وهامون از گروه سرمایه گذاری با 273 میلیون حجم و نماد سپید از گروه زراعت با 57 میلیون حجم بیشترین تقاضا را در بورس تهران از آن خود نمودند. بیشترین عرضه نیز با 322 میلیون حجم فروش به نماد تپکو تعلق گرفت و پس از آن نماد وسدید با 64 میلیون حجم فروش در جایگاه بعدی تثبیت شد.

نمادهای وسکرمان، وسخوز، وسهرمز از گروه سرمایه گذاری و نماد های وتوکا، فارس، ثنور و شراز ورود پول هوشمند را تجربه نمودند.

نماد وتجارت با خرید 161 میلیونی حقوقی ها روبرو شد و 9میلیون سهم از نماد وهامون توسط حقیقی ها خریداری شد.

فرار خریداران از خودرویی ها

امروز بر خلاف روز گذشته اوضاع به کام خودرویی ها نبود و نمادهای این گروه پس از رشد ناچیز گذشته به کانال نزولی خود برگشتند و یکپارچه به رنگ قرمز درامدند. نمادهای خساپا با بیش از 417 میلیون حجم و خودرو با 397 میلیون حجم معاملات نتوانستند سکان دار خوب این گروه باشند و با کاهش قیمت همراه بودند.

درخشش شبریز

در گروه پالایشی ها نیز نمادها یکی پس از دیگری رشد ناچیزی را تجربه کردند و به هر قیمتی سعی در افزایش و ثبات قیمت خود داشتند. در میان نمادهای این گروه نماد شراز با افزایش قیمتی 5درصدی در قیمت 10773 تومان به کار خود پایان داد و پس از آن نماد شبریز در قیمت 3480 منتظر روز معاملاتی بعد ماند. نماد شپنا نیز با 87 میلیون حجم معامله و رشدی ناچیز در قیمت 1204 بسته شد. برخلاف پالایشی ها گروه محصولات شیمیایی توانستند ردپای سبزی را در بازار معاملاتی امروز از خود به جا بگذارند.

نمادهای شصدف، شفن، ساینا و شتوکا توانستند با رشدی قدرتمند مسیر این گروه را تحت تاثیر قرار دهند و بیشترین رشد را در بین سهم های این گروه از آن خود نمایند. نماد پترول نیز با 250 میلیون حجم بیشترین داد و ستد را به خود اختصاص داد و در قیمت 1059 به روز کاری بعد رفت.

سکان بیشترین حجم معاملات در دستان وتجارت

گروه بانکی اما نتوانست طعم خوشحالی را به سهام داران خود بچشاند و اکثر نمادهای این گروه همچنان و بر خلاف انتظار در حال درجازدن می باشند. نماد و سینا تنها نماد از این گروه بود که توانست رشدی بیش از 3 درصد را از خود به جا بگذارد و تنها با 27 میلیون حجم معامله به عنوان بیشترین افزایش قیمت از این گروه در قیمت 297 تومان به کار خود پایان دهد. نماد تجارت با بیشترین حجم معامله در این گروه تحرکات مثبت ضعیفی را از خود نشان داد و به دنبال آن نمادهای وملل و ونوین نیز شروع به حرکت کردند.

معدنی ها در صدر توجهات

در گروه معدنی‌ها اکثر نمادها رنج‌های مثبتی را به ثبت رساندند. نماد کدما بیشترین افزایش قیمت را در این گروه تجربه نمود و در قیمت 1102 به کار خود پایان داد. پس از آن نمادهای کاما، ومعادن و کچاد با معاملاتی پرحجم و پر سود به روز معاملاتی بعد منتقل شدند. نماد کگل با وجود کانال صعودی روزهای قبل و تاثیر مثبتش بر شاخص کل، امروز با تحرکات رو به رشد ضعیفی همراه شد و گویی قدرت این نماد رو به کاهش رفته است.نمادهای مشکوک سه شنبه‌ی معاملاتی را نیز نمادهای وآتوس، پلاست، سکارون و ولزار تشکیل دادند.

جمله طلایی روز

خود را وقف پرورش مداوم شخصیت‌تان کنید، شما ارزشمندترین سرمایه‌ی خودتان هستید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.