در  طرح «تحول صنعت و بازار خودرو»  مهم‌ترین بند عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا بود و براساس آن خودروسازان باید تمام محصولات خودرویی خود را در بورس عرضه نمایند تا نرخ فروش در بستر عرضه و تقاضای بورس کشف شود.

آیا اجرای این طرح به نفع سرمایه‌گذاران گروه خودرو خواهد بود؟ عملی شدن عرضه خودرو در بورس کالا چه تاثیری بر بازار خودرو و قیمت سهام شرکت‌های خودرویی خواهد داشت؟

دکتر عسکری، معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تامین سرمایه امید در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه به بررسی ابعاد این خبر پرداخت.

 

حذف گپ قیمتی 

عسکری با اشاره به خرید بدون واسطه‌ی خودرو در این طرح بیان داشت: تصمیم‌گیری در مورد عرضه خودرو در بورس فراتراز تصمیم وزیر صمت است و بیشتر بحث سیاسی آن موردتوجه است.

در ارتباط با واردات خودرو مبحث قیمتی و تأمین قطعات آن می‌توان بیان داشت که اگر خودرو بتواند در بورس کالا عرضه شود، گپ قیمتی که بین بازار آزاد و قیمت کارخانه وجود دارد به نفع خودروساز حذف خواهد شد و درنتیجه افراد می‌توانند بدون واسطه نسبت به خرید خودرو در بورس اقدام نمایند.

اگر به سمتی حرکت کنیم که خودروهای رقیب ایران‌خودرو و سایپا بتوانند در کشور تولید، مونتاژ و یا وارد شوند و کیفیت خودرو افزایش یابد قطعاً به نفع خودروساز داخلی خواهد بود و می‌تواند رونق فروش خود را در بورس کالا از سر بگیرند.

 

پوشش زیان انباشته خودروسازها

در 4 الی 5 سال گذشته باوجودآنکه خودروسازها از روش‌های مختلف مانند پیش‌فروش کردن خودرو برای جذب مشتری استفاده نمودند اما مردم به دلیل عدم اطمینان به بازار و حدس و گمان مبنی بر کاهش قیمت‌ها اشتیاقی به خرید نداشتند.

اما در حال حاضر به‌واسطه افزایش قیمت ارز و اتفاقات رخ‌داده نه‌تنها شاهد پیش‌فروش محصولات خودرویی هستیم بلکه قرعه‌کشی‌های خرید خودرو نیز گسترش یافتند و بازی به نفع خودروسازان رقم خورده است.

اگر بتوانیم عرضه شدن خودرو در بورس کالا را متصور باشیم می‌توان گفت که خودروسازان می‌توانند به سمت سودآوری پیش روند و زیان انباشته‌های خود را پوشش دهند.

 دست دلالان و واسطه‌ها از منافع حاصل از پر شدن گپ قیمتی میان بازار آزاد و قیمت کارخانه قطع خواهد شد و منافع حاصل به جیب سهام‌داران خودروسازی خواهد رفت.

 

صنایع برتر

در مورد روند بازار و صنایع برتر این موضوع قابل پیش‌بینی نیست اما روند بازار بسیار تحت تأثیر برجام و قیمت ارز است.

در این لحظه که در حال مصاحبه با پاداش هستیم توافقات برجام به‌شدت کاهش‌ و به همین میزان قیمت ارز افزایش‌یافته است.

 با بررسی  قیمت‌های جهانی می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به قیمت‌های فعلی، خرید سهم‌های دلاری و صادرات محور به نفع سرمایه‌گذاران خواهد بود اما باید نیم‌نگاهی هم به صنایعی که از محل برجام منتفع می‌شوند داشت.

به‌ویژه آن نمادهایی که به‌عنوان کالای اساسی مردم تلقی می‌شوند مانند شرکت‌هایی صنایع غذایی ، شرکت‌های دارویی، شرکت‌های سیمانی و..

 

ثبات قیمتی؟

با توجه به برنامه‌های که دولت آقای رئیسی برای ساخت مسکن دارند می‌توان احتمال داد که در بحث مصالح ساختمان بتوان ثبات قیمتی را آن‌هم با فرض ثبات متغیرهای فعلی در پیش رو داشته باشیم .

با اجراشدن این طرح شرکت‌های سیمانی رونق خوبی خواهند گرفت

بنابراین سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان آن‌هم در بلندمدت بیشتر از شاخص بازار رشد و بازدهی خواهد داشت.

در مورد افزایش قیمت دلار نیز قیمتی بیش از 26 هزار تومان را در بلندمدت و یک سال آتی  نمی‌توان احتمال داد.

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.