شاید باورکردنی نباشد اما امروز دو نماد لیدر گروه خودرویی از موثرترین نمادها در دقایق ابتدایی داد و ستد روز جاری بروی نماگر بورس تهران بشمار رفتند. توجه به ریالی ها و استراحت دلاری ها در معاملات امروز کاملا مشهود بود اما با توجه به ورود پول حقیقی ها در دو روز متوالی همچنان تقاضا زیر پوست بازار در حال جولان دادن بود ولی سبقت گرفتن عرضه ها از خریداران موجب شد تا نماگر بورس تهران در نهایت در مدار منفی و با افت بیش از 2200 واحد در محدوده 1 میلیون و 357 هزار واحدی به کار خود پایان داد و نمادهای میدکو، خودرو و وغدیر بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران به ثبت رساندند. اما در مقابل تقاضا در نمادهای کوچک به نسبت بزرگان بیشتر بود ولی عرضه ها در نیمه دوم بازار امان خریداران را برید و مجالی برای آن گروه نگذاشت و در نهایت نماگر هم وزن هم در مدار منفی و با افت بیش از 1100 واحد در مرز 400 هزار واحد به کار خود پایان داد.  ارزش معاملات خرد بیش از 5100 میلیارد تومان به ثبت رسید. حقیقی ها 301 میلیارد تومان از بازار خارج کردند و ارزش معاملات خرد نیز 5160 میلیارد تومان ثبت شد که حدود 14 درصد کمتر از دیروز است.

عرضه خودرو در بورس کالا

نکته ای که در معاملات امروز بازار از همان دقایق ابتدایی مورد توجه فعالان بازار سرمایه بود، زمزمه هایی در خصوص عرضه خودرو در بورس و پیگیری این موضوع از سوی مجلس شنیده می شد که همین امر موجب شد از ابتدای داد وستد روز جاری شاهد هجوم خریداران به نمادهای خودرویی و قطعه سازی باشیم که تا دقایق پایانی معاملات هم ادامه داشت و ما شاهد تاخت وتاز خریداران در کلیت روند معاملات این گروه بودیم و البته در دقایق پایانی معاملات امروز شاهد افزایش تقاضای قابل توجهی در اغلب نمادهای این گروه من جمله خساپا بودیم. اسکار بیشترین حجم معاملات در روز جاری به نماد خساپا در گروه خودرویی ها تعلق گرفت.

استراحت دلاری ها

بازار امروز به نسبت دو روز گذشته تعریف چندانی نداشت و در اغلب دلاری ها با افزایش عرضه و فشار فروش دنبال شد اما همانطور که در سطر های بالاتر گفتیم، خبر عرضه خودرو در بورس کالا تنها توانست این گروه را در مدازر توجهات و در مرکز خریداران قرار دهد. در هر صورت بازار امروز در بزرگان و شاخص سازها منفی و متعادل گذشت و تنها در برخی از تک سهم ها توانست مثبت دنبال شود و این در حالی است که در نیمه اول بازار شاهد رشد نزدیک به 1000 واحدی نماگر بورس تهران بودیم اما نیمه دوم بازار با افزایش عرضه و فشار فروش بیشتری مواجه بود.

پولبک شاخص کل ؟!

شاخص کل در روز گذشته با یک گپ کار خود را آغاز کرد؛ از دیدگاه تکنیکالی معمولا قیمت‌ها به سمت پر کردن گپ‌ها حرکت می‌کنند. در صورت تایید این سناریو و به دلیل افزایش فشار فروش در روزی که گذشت، احتمال دارد که فردا با بازار پر رونقی روبه‌رو نباشیم و شاخص کل نیز اندکی کاهش داشته باشد. این سناریو از این جهت قوی‌تر می‌شود که احتمال پولبک شاخص کل به منطقه مقاومتی نیز وجود دارد و می توان انتظار رفت روند خود را را بعد یک استراحت کوتاه مدت دوباره آغاز کند.

پترول در مرکز توجهات

در گروه محصولات شیمیایی نماد فارس در قیمت 1120 تومان دنبال شد و در با حجم بیش از 42 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. نماد شگویا افت 1 درصد داشت. پترول در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود در قیمت 1042 تومان پایان داد. شصدف که در دقایق ابتدایی با افت تقاضا روبرو بود، در انتهای بازار با بیشترین توجهات در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد.

افزایش سرمایه در راه است

لکما از افزایش سرمایه خود خبر داد. در پایان معاملات امروز شاهد راهی شدن شفاف سازی از این شرکت مبنی بر افزایش سرمایه بودیم.

رنج کشی دقیقه 90 در ذوب آهن اصفهان

در دقایق پایانی معاملات گروه فلزی ها نماد ذوب با قدرت خریداران و با افزایش تقاضا روبرو و در قیمت 415 تومان با پایانی منفی با جهش بیش از 2 درصد همراه شدو حجمی بالغ بر 133 میلیون برگه سهم به ثبت رساند. فملی از همان دقایق ابتدایی روز پر عرضه را به ثبت رساند و شاهد افت تقاضا و سیو سود برخی از سهامداران در این نماد بودیم. نماد فولاد مبارکه که به مجمع رفته بود امروز برگزار و با اخبار خوبی سهامداران خود را همراهی کرد.

چند خبر در 24 ساعت گذشته که می تواند برای بورس بازان مهم باشد

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد گفت: نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه را حفظ می کنیم. وی همچنین از راه‌اندازی بورس املاک و مستغلات و امتیازات با سرمایه اولیه پنج هزار میلیارد تومان خبر داد.

رهبر انقلاب طی سخنانی فرمودند: نقدینگی را باید به سمت تولید هدایت کنیم. کارشناسان می گویند این امر می شود. پیشنهاد شده کارگروه ویژه ای تشکیل شود و موانع رفع تولید را شناسایی و رفع کند. همه با هم باید در این زمینه همکاری کنند: اصلاح ساختار بودجه، ارتقا نظام سرمایه گذاری، اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار.

به دلیل تعطیلی‌هایی که به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا در آمریکا اعمال شد، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری به منفی ۳۲.۹درصد سقوط کرد که چهار برابر بدتر از میزان کاهش آن در دوران رکود اقتصادی بزرگ است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: در راستای تشدید فشار‌ها بر روی ایران دامنه تحریم‌های فلزات این کشور را گسترش دادم، هم اکنون هر گونه انتقال آگاهانه ۲۲ فلز ممنوعه به ایران می‌تواند موجب تحریم کشور شود.

بانک جهانی از طریق سازمان بهداشت جهانی ۵۰ میلیون دلار وام به ایران پرداخت کرد. موافقت با پرداخت این وام در خرداد ماه امسال اخذ شده بود.

 

جمله طلایی روز

همه چیز در زمان خودش اتفاق خواهد افتاد...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 
 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.