به گزارش پاداش سرمایه، رکورد بیشترین رشد شاخص کل در سال 1400 شکست

شاید باورتان شود اما رشد های بیشتر از این هم در سال گذشته تجربه کرده ایم اما نکته ای دارد این است که بعد از یک روند خنثی و رکود قابل توجه بازگشت بزرگان به مدار توجهات و رشد قیمت در این چند وقت موجب شده است که نه تنها بیشترین بازدهی به تازگی ثبت شود بلکه بیشترین رکورد رشد مقداری شاخص کل هم به ثبت رسید. رشدی بالغ بر بیش از 34 هزار واحد ! شاخص بورس تهران در اولین روز هفته با رشد بیش از 34 هزار واحد در بالاتر از سطح 1 میلیون و 351 هزار واحد به کار خود پایان داد و بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای میدکو، فملی، فولاد و فارس داشتند. نماگر هم وزن با درخشش خریداران در نمادهای کوچک به مدار مثبت رسید و با رشد بیش از 4100 واحد در بالاتر از سطح 400 واحد به کار خود پایان داد.

بازگشت حقیقی ها

بازگشت حقیقی به مدار معاملات موجب شد تا شاهد یک روز خیره کننده در بازار سهام باشیم. در واقع به دلیل اینکه نگرانی‌های بازار نسبت به قبل کم شده، در جریان مثبتی قرار گرفته است. بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات، شاهد بازگشت روند معاملات در بازار بودیم و همچنین می‌توان به گزارش‌های سه ماهه و تیرماه اشاره کرد که قابل توجه بوده و بارها به این موضوع اشاره کردیم. همچنین کاهش نرخ سود بین بانکی، خوابیدن تب و تاب شایعات در مورد نرخ دلار موجب شد تا بازار سرمایه به تعادل برسد. دلار در کانال بالای 26 هزار تومان قرار گرفته است. البته آقای رئیسی برنامه‌های خوبی گویا دارد و اگر در جریان انتخاب کابینه و رای اعتمادی که در مجلس شورای اسلامی باید به وزرا داده شود، مشکلی پیش نیاید، انتظار تداوم رشد و بازگشت قیمت‌ها به محدوده های قبلی به خصوص در مورد شرکت‌های بنیادی را داریم. در مجموع می توان گفت اخبار خوبی به بازار تزریق شد و می توان به روند متعادل و مثبت آن امیدوار بود.

ورود نقدینگی جدید

در کل، در حالی اولین روز معاملاتی هفته دوم مرداد ماه را سپری می کنیم که شاهد افزایش تقاضا و ورود نقدینگی تازه نفس به نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم. با توجه به آینده هر صنعت تقاضا در برخی از این گروه ها بقدری بالا است که شاهد شکل گیری و قرار گرفتن اکثریت بزرگان در محدوده های بالای 4 درصد مثبت بودیم. رشد قیمت دلار و بازگشت مجدد آن به کانال 26 هزار تومان را سیگنالی مثبت می توان برای بازار تلقی کرد و همچنین قیمت‌های جهانی جذاب  و به لحاظ تکنیکالی هم تازه از یک سطح مقاومتی عبور کرده اند و دیگر محرک های تاثیر گذار نمی توان گفت که بازار با افت تقاضا خاصی روبرو باشد. با در نظر گرفتن محرک های تاثیر گذار بروی بازار سهام می توان گفت بازار سرمایه یکی از ارزانترین بازارها می باشد. بهترین عملکرد را خریداران  در گروه های فلزی، محصولات شیمیایی، معدنی ها و برخی از تک سهم ها دارند.

یک روز خیره کننده در بازار سهام

بازار امروز با جذب 317 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. پارسان، تاپیکو و فخوز صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند. ارزش معاملات خرد نیز بیش از 6300 میلیارد تومان ثبت شد که حدود 15 درصد بیشتر از روز چهارشنبه است. با پیشی گرفتن صفوف خرید با برتری سهامداران در سمت تقاضا می توان گفت روند معاملات فردا هم مثبت خواهد بود. در مجموع با درنظر گرفتن تمام اهرم های تاثیر گذار باید به روند مثبت بازار امیدوار باشیم. در کل می توان گفت بازار سهام در 9 مرداد ماه با رشد خیره کننده که پشت سر گذاشت، یک روز خوب را به ثبت رساند.

حال به بررسی بازار برخی از سهم ها می پردازیم:

سکان بیشترین ارزش معاملات در دستان وتجارت

در جریان معاملات گروه بانکی، نماد وبصادر در قیمت 210 تومان به کار خود پایان داد و رشدی بالغ بر 1 درصد را به ثبت رساند. وتجارت در قیمت 252 تومان افت 1 درصد دارد و حجمی بالغ بر 268 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند و نماد وبملت با حجم بیش از 209 میلیون برگه سهم در رتبه دوم بیشترین داد وستد در این گروه قرار گرفت.

رشد حداکثری شبریز

برخلاف روند متعادل و منفی گروه پالایشی ها دیری نگذشت که شاهد افزایش تقاضا و روندی متعادل و مثبت در اغلب نمادهای این گروه بودیم. شبریز با بیشترین توجهات توانست نه تنها با تکمیل پولبک بلکه با رشد حداکثری قیمت در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد . شپنا در قیمت 1222 تومان با رشد 3 درصد به کار خود پایان داد. شتران رشد 1.4 درصد به ثبت رساند و در قیمت 930 توامن به کار خود پایان داد.

سیمانی ها همچنان در تیررس خریداران

 به موجب افزایش تقاضا در گروه سیمانی ها، نمادهای سصوفی و سخاش به سوی سقف قیمت روزانه پرقدرت گام برداشتند.  سشرق در مدار مثبت 3 درصدی در حرکت کرد. ساوه، سبهان، ساروم و ساربیل در مدار مثبت دنبال می شدند.

بازگشت خودرو

در خودرویی ها نماد خساپا بدور از توقعات، در مدار مثبت آغاز بکار کرد و این در حالی است که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته افت تقاضا موجب شکل گیری صف فروش این نماد شده بود و در نهایت با بازگشت منفی خودرو شاهد افت تقاضا در این نماد بودیم و خساپا در قیمت 170 تومان با حجم بیش از 380 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. سایپا در دوره یک ماهه تیر 1400 به درآمد  3632 میلیارد تومانی دست یافت که نسبت به میانگین فصل بهار 49 درصد و نسبت به میانگین سال 1399 حدود 167 درصد افزایش نشان می دهد.خساپا مجموعا در 4 ماه ابتدایی سال 1400 حدود 10940 میلیارد تومان فروش داشته که از این لحاظ نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد قابل توجه 194 درصدی نشان می دهد. در 4 ماه ابتدای امسال حدود 103 هزار دستگاه از خانواده تیبا با نرخ 84 میلیون تومان فروخته که این اعداد در مدت مشابه سال گذشته 56 هزار و 41 میلیون تومان بوده است. خساپا در ماه تیر جمعا حدود 39 هزار دستگاه فروخته که این عدد در خرداد ماه حدود 33.7 هزار دستگاه بوده. درامد خساپا در تیر نسبت به خرداد 14 درصد رشد داشته که بخاطر رشد تعداد فروش بوده است. نرخ ها نیز اندکی افزایش یافته است. خگستر که در نیمه های بازار در آستانه سقف قیمت روزانه قرار گرفت در نهایت با رشد 2.6 درصد به کار خود پایان و با حجم بیش از 202 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. خودرو در مدار منفی به بازار بازگشت.

غوغای خریداران در محصولات شیمیایی

در گروه محصولات شیمیایی، غوغای خریداران به قدری بالا بود که تمام نمادهای این گروه بزرگ و کوچک در سقف قیمت روزانه قرار گرفتند و شاهد درخشش تمام نمادهای این گروه من جمله شاراک، آریا، فارس، پترول، شغدیر و سایر نمادها بودیم. شغدیر در این گروه، در دوره یک ماهه تیر 1400 به درآمد  145 میلیارد تومانی دست یافت که نسبت به میانگین فصل بهار 45 درصد و نسبت به میانگین سال 1399 حدود 32 درصد افت را نشان می‌دهد.شغدیر مجموعا در 4 ماه ابتدایی سال 1400 حدود 932 میلیارد تومان فروش داشته که از این لحاظ نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد قابل توجه 113 درصدی را نشان می‌دهد. این درحالی است که مقدار فروش محصولات شرکت حدود 19 درصد افت داشته است. نرخ‌های فروش داخلی حدود 2.5 برابر شده است. شرکت در این 4 ماه، 38 درصد محصولات خود را صادر کرده است.این شرکت در ماه تیر حدود 5 هزار تن PVC فروخته که این عدد در خردادماه 7.6 هزار تن بوده است. نرخ PVC داخلی حدود 2.5 درصد نسبت به خرداد رشد داشته است. درآمد شرکت نسبت به خردادماه 38 درصد افت داشته است (کاهش صادرات و افت فروش).

فلزی ها و تاخت و تاز تقاضا در این گروه

در جریان معاملات متعادل و مثبت گروه فلزی ها در دقایق ابتدایی داد وستد روز جاری شاهد افزایش تقاضا در نماد فملی و قرار گرفتن نماد در قیمت 1320 تومان بودیم و سهم بلافاصله در سقف قیمت روزانه قرار گرفت. فولاد در قیمت 1100 تومان رشد بیش از 3 درصد را تجربه کرد. ذوب در قیمت بالای 410 تومان قرار گرفت و با افزایش تقاضا و جهش قیمت دنبال می شد. فروی، فاسمین و سایر نمادها مثبت دنبال می شدند.

جمله طلایی روز

ارزش نداره زمانت را روی کارهای بی نتیجه بگذاری...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 
 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.