بازار سرمایه روزهای پر تنشی را می‌گذراند به طوری که  شاهد رشد و سقوط لحظه‌ای در گروه‌ها و نمادهای مختلفی در این بازار مستعد هستیم.

این نوسانات پرهیجان تا چه سطحی ادامه خواهد داشت؟ در وضع موجود اقتصادی ایران، روند بازار سرمایه چه سمت و سویی خواهد داشت؟

قاسم کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه به بررسی روند پیش روی بورس ایران پرداخت.

 

نوسانات دوره‌ای

کریمی با تاکید بر نوسانات بازار سرمایه بیان داشت: موضوعی که باید در مورد بازار سرمایه مطرح نمود و حقایقی که باید در مورد این بازار پذیرفت این است که اگر روند بازار را در تایم فریم هفتگی و یا ماهانه مورد بررسی قرار دهیم و سیکل‌های رشد و اصلاح آن را مشاهده نماییم، خواهیم دید که بازار سرمایه تا 1000 درصد رشد را تجربه نمود و پس ازآن تا نزدیک به 30 الی 40 درصد افت را پشت سر گذاشت و این روند و سیکل تکرار شد.

حتی مواردی را می‌توان نام برد که تا 1500درصد رشد را تجربه نمودند و سپس روند نزولی را در پیش گرفتند.

بازار سرمایه در حال حاضر نیز تا 2500 درصد رشد و سپس اصلاحی 40 درصدی را تجربه نموده است و می‌توان گفت بازار اصلاح خود را تقریبا انجام داده است.

 

ادامه‌ی روند اصلاح

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر زمان‌هایی که بازار در آن به دام افتاده است را مورد بررسی قرار دهیم درخواهیم یافت که همچنان فضا برای اصلاح بازار وجود دارد؛ یعنی شاخص کل می‌تواند بین سطوح 2 میلیون تا 1میلیون و 100 نوسان و بازی داشته باشد.

در بازار معاملاتی این روزها گروه‌های مختلفی نوسانات مختلفی را از خود نشان می‌دهند و یکی از دلایل اصلی این نوسانات ورود و خروج پول به بازار سرمایه، سهم‌ها و صندوق‌ها و سایر موارد است.

 این نوسانات به این صورت است که سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که بازده کمتر و ریسک کمتری را انتخاب نمایند زیرا از شکل‌گیری روند اطمینان ندارند.

از طرفی سرمایه‌گذارانی نیز هستند که منتظر رشد بازار می‌باشند تا از سهم خارج شوند. همه‌ی این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا بپذیریم که بازار باید اصلاح زمانی داشته باشد.

 

افزایش انتظار از بازار

 

وی ادامه داد: در تصویر فوق کاملاً مشهود است که هنوز ازنظر زمانی هفته‌ها و ماه‌ها باید بگذرند تا گذر زمان موجب افزایش انتظار سرمایه‌گذاران شود.

هرچه انتظارات سرمایه‌گذاران افزایش یابد ترجیح می‌دهند تا دارایی خود را به فروش نرسانند درنتیجه منتظر رشد خوب در بازار می‌مانند و همین موضوع موجب تأثیرات زمانی در بازار خواهد شد.

بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظارشان از رشد بازار سرمایه بیشتر خواهد شد و در این میان هستند افرادی که با فروش سهم‌های خود از بازار خارج شده و یا از بازار نوسان می‌گیرند.

همه‌ی این عوامل سبب می‌شود تا بازار به یک نقطه‌ای برسد که در آن تعداد افرادی که انتظارات بالایی از بازار دارند افزایش می‌یابند و بازار برای یک رشد جدید خود را آماده می‌کند.

بنابراین در بازار سرمایه باید واقعیتی به نام اصلاح زمانی پذیرفته شود.

 

شناسایی صنایع مستعد رشد

او در پایان افزود: برای اینکه بدانیم کدام صنایع برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند ابتدا باید شاخص صنعت را تحلیل نماییم و از منظر اینکه آن سهم چقدر از کف خط روند خود فاصله دارد به سرمایه‌گذاری بپردازیم.

هر چه فاصله از خط روند بیشتر باشد ریسک بیشتر و بازده مورد انتظار کمتری را شاهد هستیم.

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.