تقاضای زیر پوستی

تقاضای زیرپوستی بازار در آخرین روز معاملاتی هفته به‌قدری به چشم می‌خورد که با هر تلنگر و عقب‌نشینی فروشندگان شاهد قدرت گرفتن خریداران بودیم اما بیشترین تأثیر مثبت را نماد فملی از گروه فلزات اساسی به ثبت رساند.

افزایش تقاضا در برخی از بزرگان و کاسته شدن هیجانات در دقایق ابتدایی موجب شد تا در اغلب گروه‌ها من‌جمله گروه محصولات شیمیایی، گروه سیمانی‌ها و گروه فلزات اساسی شاهد برتری خریداران و قدرت‌نمایی این دسته باشیم. باخبر عرضه محصولات سیمانی در بورس کالا شاهد افزایش تقاضا و هجوم خریداران به نمادهای این گروه بودیم.

اکثریت نمادها و تک سهم‌ها با افزایش تقاضا دنبال شدند. در دقایق ابتدایی بازار در ادامه افزایش عرضه معاملات در روز گذشته، امروز هم شاهد روندی منفی در کلیت بازار بودیم اما رفته‌رفته روند معاملات تا حدودی در زمین خریداران قرار گرفت. قدرت خریدار در اغلب نمادها و تک سهم‌ها روند شاخص بورس تهران را تحت تأثیر خود قرارداد.

غوغای خریداران در نماد فملی در فلزی‌ها موجب شد تا قرعه بیشترین تأثیر مثبت بروی شاخص کل از همان نیمه اول بنام فملی به ثبت برسد. اما معدنی‌ها هم همچنان در تیررس خریداران قرار داشتند با این تفاوت که با توجه به رالی طی شده در روزهای گذشته با سیو سود برخی از سهامداران مواجه شدند اما روند معاملاتی این گروه صعودی است.

محرک‌های تاثیرگذار بازار

با توجه محرک‌های تأثیرگذار بروی روند معاملاتی بازار سهام ازجمله قیمت‌های جهانی، ثبات در قیمت دلار، تورم که رکن اصلی در بازارهای اقتصادی دارد می‌توان گفت بازار سهام ارزان‌ترین بازار در زمان فعلی است. همچنین با در نظر گرفتن رکود بازارهای موازی من‌جمله مسکن و خودرو می‌توان گفت پتانسیل رشد بازار سهام بسیار بالاست.

اما بررسی معاملات روز گذشته حکایت از آن دارد که میزان صفوف فروش در بازار سرمایه افزایش‌یافته است. درحالی‌که نسبت کل صف‌های فروش در بورس تهران طی هفته‌های اخیر به محدوده زیر ۲۰درصد نیز رسیده بود، در پایان معاملات روز سه‌شنبه این رقم به محدوده ۳۱ درصد رسید به‌طوری‌که در این روز شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۱۰۰ نماد بورسی به ارزش ۴۴۰میلیارد تومان بودیم.

این افزایش البته به سبب آنکه خبر مهم و قابل‌توجه منفی در بازار سرمایه مشاهده نشده است، در شرایط کنونی چندان به‌عنوان یک سیگنال منفی قابل‌اتکا نیست.

همان‌طور که در ابتدای این گزارش موردتوجه قرار گرفت، وضعیت بازار هم‌اکنون به‌گونه‌ای نیست که سرمایه‌های بزرگ در چنین وضعیتی با رغبت پا به چرخه معاملات بگذارند.

دریکی، دو ماه اخیر انتظارات تورمی به شکل زیاد در نوسان بوده که این امر می‌توانست به‌تنهایی تقاضا را در بازار سهام افزایش دهد، بااین‌حال مشخص نبودن آینده مذاکرات احیای برجام در کنار مشخص‌نبودن کابینه اقتصادی دولت بعدی راه را بر روشن شدن افق پیش روی بازار بسته است.

 

بیشترین حجم معاملات

بیشترین حجم معاملات در بازار معاملاتی امروز به نماد خساپا با بیش از 416 میلیون حجم تعلق گرفت و پس از آن نماد خپارس و خگستر  با 246 میلیون حجم در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

ورود پول هوشمند

نمادهای وسکرمان، فملی، شاراک، ستران و شصدف با ورود پول هوشمند همراه بودند و نماد سپید بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

سپید با 93 میلیون حج صف خرید به کار خود پایان داد. وسالت با 43 میلیون حجم و البرز با 20 میلیون حجم بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داند.

 

بانکی‌ها

امروز روز خوبی برای گروه بانکی و مؤسسات اعتباری نبود. نمادهای وتجارت، وبصادر وبملت و ونوین به روند نزولی خود ادامه دادند و نتوانستند رشدی مورد انتظار را از خود نشان دهند. در این گروه تنها نماد وپست توانست با رشدی 3 درصدی در قیمت 2264 تومان به کار خود پایان دهد. نماد وپاسار نیز رشد اندکی را نسبت به‌روزهای قبل تجربه نمود.

سیمانی‌ها

گروه سیمان، آهک و گچ به‌تنهایی توانستند سبزی بازار را نمایان کنند و اکثر نمادهای این گروه روند مثبت قابل‌توجهی را از خود نشان دادند.

نماد ساربیل، سفانو، سبهان، ساوه و سپاها بیشترین رشد را در این گروه از آن خود کردند. همچنین نماد سبزوا با بیش از 46 میلیون حجم بیشترین حجم معاملات در این گروه را به خود اختصاص داد.

گروه محصولات شیمیایی

در گروه محصولات شیمیایی نماد بوعلی پس از چند روز متوالی همچنان در مسیر رشدی قابل‌توجه به سر می‌برد و به صف خرید می‌نشیند. نماد آریا در قیمت 9200 تومان و نماد شصدف در 3464 تومان به کار خود پایان دادند.

گروه دارویی

در گروه دارویی نماد داسوه بیشترین رشد را به خود اختصاص داد و پس از آن نماد درازک رشد خوبی را پشت سر گذاشت. نماد برکت بعد از چندین روز درجا زدن امروز با بیش از 3 درصد رشد در قیمت 3936 تومان بسته شد.

گروه فلزات اساسی

فملی از گروه فلزات اساسی با ورود پول هوشمند همراه بود و توانست قمت خود را تا 1300 تومان افزایش داد. فسازان و فباهنر نیز از این گروه توانستند مسیر رشد را در پیش بگیرند.

گروه فراورده‌های نفتی

در گروه فراورده‌های نفتی اوضاع فقط به کام نماد شاوان بود و این نماد در قیمت 9735 بسته شد. سایر نمادهای این گروه نتوانستند دل سرمایه‌گذاران خود را شاد نمایند و در رنجی منفی به روز معاملاتی بعد موکول شدند.

نمادهای مشکوک

نمادهای مشکوک امروز را نیز نمادهای ثاصفا، خنصیر، فجام و غمهرا به خود اختصاص دادند.

 

 

 

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.