در روزهای گذشته شاهد دست‌به‌دست شدن خبر افزایش قابل‌توجه قیمت گروه سیمانی و همچنین شایعاتی مربوط به خروج این صنعت از بورس کالا هستیم.

با وجود خبرهای ضدونقیض این گروه چه آینده‌ای برای این صنعت قابل پیش‌بینی است؟ صنایع برتر برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه کدم‌اند؟

نادر اسراری مدیر سرمایه‌گذاری ایران معین گفتگویی را در این خصوص با خبرنگار پاداش سرمایه داشته است.

 

ابهامات صنعت سیمان

اسراری با اشاره به نوسانات برق شرکت‌های سیمانی بیان داشت: عاملی که قیمت سیمان را افزایش داده ابهامات متفاوتی است که پیش روی تولید ین گروه قرار دارد.

در ذهن افراد مختلف این موضوع شکل گرفته است که  تولید سیمان به حدی رسیده که تقاضا از عرضه بارزتر شده است. این تصور قطعاً اشتباه است زیرا کشور ما در رکود کامل به سر می‌برد و عرضه سیمان در حالت نرمال درنهایت نسبت به تقاضا بیشتر خواهد بود.

 نوسانات برق و قطعی برق کارخانه‌های سیمانی که بر روی عرضه این محصولات اثرگذار بوده، حذف خواهد شد و قیمت سیمان از این طریق رشد نخواهد کرد.

 

قیمت سیمان کاهش می‌یابد؟

وی افزود: سیمان در کشور ما  نسبت به عمده‌ی کالاهای دیگر افزایش قیمت سخت‌تری را تجربه نمود.

در حال حاضر نیز بسیار دور از انتظار است که سیمان قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های فعلی در قیاس با سایر کالاها که با رشد همراه بودند را تجربه نماید. در این مورد می‌توان به گروه فولادی،  گروه پتروشیمی و حتی گروه خودرو اشاره کرد که گروه سیمان نسبت به آن‌ها رشد بسیار محدودی را تجربه نمود.

تصور اینکه قیمت گروه سیمان کاهش یابد و یا از بورس کالا خارج شود آن‌هم با توجه به اینکه معاملات سیمان در بورس کالا در حال رشد و شکل‌گیری بودند، بسیار دور از انتظار است.

این موضوع موجب کاهش شدید قیمت سیمان نخواهد شد و پیش‌بینی می‌شود که این گروه بعد از یک اصلاح کوتاه، معاملات خوبی را تجربه نمایند.

 

سوداوری سیمان

با افزایش سرمایه‌ای که به‌تازگی نصیب صنعت سیمان شده است وضعیت سودآوری این گروه به شکلی خواهد بود که ازلحاظ بنیادی جزو صنعت‌های قوی به شمار خواهند رفت.

می‌توان گفت که گروه سیمان بعد از اصلاحی مختصر رشد خوبی را رقم خواهند زد.

 

صنایع برتر پیش‌روی بازار

اسراری در پایان افزود: بازار در یک هفته اخیر و در گروه‌های مختلف به سمت تعدیل حرکت نمود و اگر بخواهیم صنایع و گروه‌های مستعد را نام ببریم می‌توانیم گروه فلزی را مورد توجه قرار دهیم که نسبت به گروه‌های دیگر مانند گروه پتروشیمی به‌نوعی ازلحاظ رشد و قیمتی عقب‌مانده است

گروه فلزات در صنایع دلاری و وابسته به قیمت‌های جهانی در وضعیت خوب و مناسبی به سر می‌برند.

در بین  شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ چند رشته‌ای نیز گروه وابسته به شستا و هلدینگ‌های زیرمجموعه آن در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

در تک سهم‌ها نیز نماد تاپیکو آینده‌ی بسیار خوبی را پیش رو خواهد داشت.

روندی که در گروه سیمان شاهد آن هستیم و مجموع تحولات در بازار سرمایه موجب می‌شوند تا شرکت‌های تولید BTU و در رأس آن نیروگاه‌های تولید برق و هلدینگ‌های وابسته به آن در قیمت‌های جذابی برای خرید قرار بگیرند.

گروه سیمان نیز بعد از اصلاحی مختصر مسیر رشد و صعود را در پیش خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.