در حالی اولین روز معاملاتی مرداد ماه را آغاز کردیم که شاهد ثبت بیشترین رکورد معاملات در سال 1400 در اولین ماه تابستان بودیم. بله درست متوجه شدید رکورد بیشترین بازدهی بازار سهام در تیر ماه به ثبت رسید و پرونده معاملاتی اولین ماه از تابستان 1400 بسته شد و  یک ماه گذشته یعنی تیر ماه بورس رکورد بیشترین بازدهی مثبت خود را نسبت با سال گذشته زد. در بین بازارهای موازی توانست عملکرد مثبتی را به جا بگذارد و سود بهتری را نصیب سهامداران بکند. بورس که چند روزی به دلیل گسترش ویروس کرونا تعطیل شده بود، در اولین روز معاملاتی هفته با نمادهای قابل معامله اش توانست روند متعادل و مثبتی  را به ثبت برساند. نکته مهم معاملات امروز بازگشت اکثریت نمادهای بزرگ و شاخص ساز بعد از برگزاری مجامع سالانه به مدار معاملات بازگشتند من جمله فولاد، وپارس، ونوین و خساپا .

 در هفته‌های گذشته یکی از عوامل مهم رشد بازار برگزاری مجامع و تقسیم سودهای شرکت‌های بورسی بوده که البته ناگفته نماند که برخی از این شرکت ها سود های قابل توجهی تقسیم کردند. اما با توجه به موعد راهی شدن عملکرد گزارشات ماهانه شرکت ها و همچنین عملکرد میاندوره ای سه ماهه ابتدایی 1400 اغلب نمادها می توان گفت عملکرد های جذابی را به نسبت سال گذشته تجربه کرده اند که در معاملات روز جاری شاهد واکنش اغلب سهامداران به این موضوع بودیم.

برچیده شدن صف‌های فروش در هفته‌های اخیر، رشد شاخص بورس و افزایش قابل توجه ارزش معاملات رقم زده که این موضوع گویای رونق و نقدشوندگی معاملات بازار سهام است.سرمایه گذاران باید به این نکته توجه کنند که در ارزیابی سهام وابسته به دلار ریسک کاهش قیمت ارز را نیز مدنظر خود قرار دهند، گروه پالایشی می توانند کماکان با حمایت های دولتی در کانون توجه خریداران قرار داشته باشند؛ پیش بینی می شود روند حمایت های صورت گرفته برای جذاب کردن این گروه در یک ماه پیش‌رو نیز ادامه دار باشد.در صورت دریافت اخبار قوی و مثبت از توافقات وین و آزادسازی منابع ارزی، نوسانات قیمت دلار به سرعت می تواند جذابیت این گروه را در کوتاه مدت تحت تاثیر قرار دهد.

در مجموع گردش نقدینگی خوبی را در بورس امروز شاهد بودیم و به نظر می‌رسد با بازگشایی نمادهای بزرگ، پویایی معاملات نیز بیشتر خواهد شد و روز آینده شاهد این رویداد خواهیم بود.

شاخص کل بورس مدتی است که در کانال صعودی کوتاه‌مدت قرار گرفته و مادامی که در این کانال قرار دارد، محدوده کف کانال فرصت ورود محسوب می‌شود. مقاومت‌های پیش‌رو عبارتند از 1350000 و 1430000 که به نظر می‌رسد با شیبی ملایم در کوتاه‌مدت به مقاومت دوم برسیم.

حال به بررسی برخی از نمادها و گروه ها می پردازیم

در خودرویی ها نماد خساپا در قیمت 179 تومان به کار خود پایان داد و بعد از بازگشت به مدار معاملات با افت نسبی تقاضا و با ثبت حجم بیش از 72 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. خزر در قطعه سازها امروز با صف خرید در محدوده قیمت بالای 2000 تومان با صف خرید به کار خودئ پایان داد. خزامیا نیز در قیمت 698 تومان رشد حداکثری قیمت را به ثبت رساند.

در فلزی ها فولاد مبارکه با بازگشت خود به مدار معاملات توانست یکی از مهره های رشد شاخص کل در معاملات روز جاری بشمار رود. نماد در قیمت 1066 تومان به مدار معاملات بازگشت و توانست با رشد قیمت به کار خود پایان دهد. ذوب آهن اصفهان با عملکرد جذاب خود در سه ماهه ابتدایی 1400 در مرکز توجهات قرار گیرد. ذوب آهن اصفهان در سه ماهه ابتدایی سال مالی 1400، 1093 میلیارد تومان (18  تومان سود به ازای هر سهم) شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 416 درصدی را نشان می دهد. فروش این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل 130 درصد افزایش داشته است. حاشیه سود ناخالص از 19 درصد در سه ماه ابتدایی سال 99 به 29 درصد در سه ماه ابتدایی سال 1400 رسیده است. ذوب در بهار ، 12 درصد بیشتر از سه ماهه پایانی سال قبل فروش گزارش کرده و حاشیه سود ناخالص شرکت نیز رشد 16 درصدی نسبت به زمستان داشته است.

در مرکز توجهات معامله گران در روز جاری شاهد درخشش نمادهای معدنی من جمله دوقلوهای سنگ آهنی بودیم. بطوری که هر دو نماد کگل و کچاد با رشد بیش از 4 درصد در کانون توجهات دنبال می شود. کاما که در دقایق ابتدایی با رشد حداکثری قیمت و با رشد حداکثری قیمت دنبال می شد، در دقایق پایانی با رشد 2.7 درصد توانست در قیمت 1234 تومان به کار خود پایان دهد و حجمی بالغ بر 86 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. کگل در قیمت 1974 تومان صف خرید را تجربه کرد. توسعه معادن و فلزات از واگذاری سهام به شرکت زیر مجموعه تجلی توسعه معادن و فلزات-شرکت پروژه محور با مالکیت 99 درصدی در راستای اخذ مجوز افزایش سرمایه شرکت مزبور از سازمان بورس و عرضه آن به عموم از طریق سلب حق تقدم با شناسایی 1262 میلیارد تومان سود خالص برای ومعادن خبر داد.

در گروه نفتی ها کمیت پایین است ولی کیفیت بالا بود. چرا که در غیاب عمده نمادهای این گروه، همان تعداد محدود نماد قابل معامله نیز (شبهرن، شپاس و شرانل) رشد حداکثری قیمت را تجربه می کردند، که افزایش نرخ روانکارها نیز دلیل عمده آن می باشد.

جمله طلایی روز

برای آنچه ارزشش را دارد هیچ وقت آنقدرها دیر یا آنقدرها زود نیست که به کسی که میخواهی تبدیل شوی...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.