خبرهای ضدونقیض مذاکرات برجام سبب ایجاد ابهاماتی در بازار سرمایه و روند معاملاتی آن شده است.

سؤال این است که در صورت عدم توافق برجام و یا به تعویق افتادن آن، چه روندی را در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود؟ معاملات چه صنایعی در بازار سرمایه بیشتر تحت تأثیر برجام و وابسته به دلار می‌باشند؟

نادر اسراری مدیر سرمایه‌گذاری ایران معین در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه به بررسی سوالات فوق پرداخت.

 

ابهامات برجام و بازار سرمایه

اسراری بیان داشت: در چند ماه اخیر خبرهای مربوط به برجام موجب شد تا افرادی که نسبت به بازار چندان خوش‌بین نبودند با دو مسئله و ابهام روبرو شوند

اولین مسئله ناپایدار بودن قیمت‌های جهانی و رشد و اصلاح کامودیتی‌ها و ترس از نوسانات قابل‌توجه و شدید آن‌ها و دوم خبرهای برجامی و اصلاح قابل‌توجه قیمت دلار در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات بود.

این دو مسئله فوق هنگام تصمیم مدیران سرمایه‌گذاری در چیدن پرتفوی شرکت و یا افراد حقیقی برای سرمایه‌گذاری در بورس، ابهامات بسیاری را سبب می‌شد.

 

کف قیمتی دلار

وی با تاکید بر رشد نقدینگی در کشور بیان داشت: به تعویق افتادن امضای برجام و موکول شدن آن به آینده، ابهام در مورد قیمت دلار و شانس افت قابل‌توجه آن را کمرنگ نمود.

وقتی بعد از چندین ماه در مورد نرخ دلار صحبت می‌کنیم و هر روشی را برای محاسبه آن استفاده می‌نماییم خواهیم یافت که هر چه مذاکرات برجام به تعویق بیافتد، ازآنجاکه  نقدینگی در کشور ما مدام در حال تولید است موجب افزایش کف قیمتی دلار شده است.

 ازآنجاکه پرونده برجام همچنان باز است و به ثمر نرسیده است می‌توان پیش‌بینی نمود که کف قیمتی دلار در همین سطح قیمتی تثبیت‌شده و کمتر نخواهد شد.

برای محاسبات مالی امسال و یا سال بعد نیز باید به قیمت دلار در نزدیکی قیمت نقدی توجه نمود نه اینکه دلار را زیر 20 هزار تومان فرض کرد.

به‌طور کل به تعویق افتادن مذاکرات برجام می‌تواند برای بازار سرمایه مفید و حتی کمک‌کننده باشد. اگر هم فرض را بر این بگذاریم که قرارداد برجام به‌طور کل حذف شود و به نتیجه‌ای نرسد ممکن است صادرات دچار مشکل  شود و گره‌های کور آن باز نشود

 

صنایع تحت تاثیر برجام

وی در پایان افزود: بازار سرمایه ایران به‌طورمعمول دید کوتاه‌مدت دارد و چشم‌انداز کوتاهی را در نظر می‌گیرد درنتیجه به‌صورت سیستماتیک گروه‌هایی که قیمت دلار بر روی آن‌ها تأثیرگذار هستند بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند مانند اتفاقی که در این چند روز اخیر در بازار سرمایه شاهد بودیم.

از سمت دیگر گروه‌هایی که ریالی هستند و بیشتر به قراردادهای خارجی برای تولید متکی هستند امکان تضعیف معاملاتشان در بازار بسیار زیاد است مانند صنعت خودروسازی....

 

 

 

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.