صنعت قطعه‌سازی

سال‌هاست که صنعت قطعه‌سازی حتی در مراحل و زمان‌های گوناگون به مرز خودکفایی بالا و صادرات رسیده، اما در چهار سال اخیر و پس از شدت گرفتن تحریم‌ها و افزایش ناگهانی نرخ ارز این صنعت مولد که کارآفرینی گسترده‌ای در آن صورت گرفت به سمت مشکلاتی، چون تأمین مواد اولیه (به دلیل وارداتی بودن بخشی از آن) و سپس بالا رفتن قیمت قطعه تمام‌شده و طلب‌های پرداخت‌نشده خودروسازان رفت.

جایگاه صنعت قطعه‌سازی در کل صادرات صنعتی کشور نیز در سال‌های اخیر با روندی نزولی مواجه بود و به‌شدت دچار افول شد.

 

مشکلات قطعه‌سازان

مشکلات قطعه سازان را در 4 گروه می‌توان دسته‌بندی نمود. بحران نقدینگی و مطالبات معوق، دسته اول مشکلات است. مشکل دوم، اصلاح قیمت فروش قطعات، مشکل سوم شامل تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی بوده و در رده چهارم، مشکل خریدهای اعتباری و مدت‌دار قرارداد.

البته فعالین این بخش همواره از دو موضوع کمبود شدید نقدینگی و قیمت‌گذاری دستوری گله‌مند هستند و از میان دو چالش یادشده، نقدینگی همواره نقش پررنگ‌تری در فعالیت قطعه سازان داشته و از آن به‌عنوان یکی از موانع پیشرفت یادشده است.

باید گفت که بررسی روند شاخص‌های کلان نشان می‌دهد که صنعت قطعه‌سازی کشور در شرایط بدی به سر می‌برد و از یک سیاست مشخصی پیروی نمی‌کند، ادامه روند موجود، بر سرعت تعطیلی این واحدها خواهد افزود (همان‌گونه که در چهار سال اخیر نزدیک به 100 واحد تعطیل یا حذف‌شده‌اند) و با توجه به سهم بالای این صنعت در اشتغال‌زایی بخش صنعت، معضل بیکاری کشور عمیق‌تر خواهد شد.

همچنین این نکته لازم است که بدهی‌های معوق شرکت‌های خودروساز به شرکت‌های قطعه‌سازی کشور و نحوه تعامل بین خودروسازان و قطعه سازان در ایجاد چالش‌های کنونی صنایع قطعه‌سازی نقش پررنگی ایفا می‌کند که به بررسی بیشتر نیاز دارد و تا به امروز هم به نتیجه مطلوبی نرسیده‌اند.

 

صنعت خودرو از مهم‌ترین صنایع

لیست شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز بورس یکی از خبرسازترین صنایع موجود در بازار بورس ایران را تشکیل می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین صنایع حال حاضر بورس تهران و کل اقتصاد ایران و جهان، صنعت خودرو می‌باشد که روند این روزهای بازار سهام تا حدودی به روند معاملاتی این گروه گره‌خورده است. به همین سبب کوچک‌ترین خبر موثق مثبت یا منفی در حوزه صنعت خودرو و قطعه ساز می‌تواند به‌شدت اوضاع سهام خودرویی را تحت تأثیر قرار دهد.

اخبار غیر موثق و شایعات نیز دقیقاً به همین دلیل تأثیر بسیار زیادی بر روند قیمت سهام صنعت خودرو و قطعه ساز بورس دارند.

صنعت قطعه ساز و لیست شرکت‌های مربوطه در بورس دارای شرکت‌های زیادی است حال ببینیم هر یک از شرکت‌های صنعت قطعه ساز بورس چه محصولاتی تولید می‌کنند.

 

لیست شرکت‌های قطعه‌ساز بورس

خریخت: قطعات موتور، پوسته سیلندر، پوسته سر سیلندر

خنصیر: میل لنگ، میل‌سوپاپ، میل بادامک

خوساز: اکسل جلو و اکسل عقب سواری

خمحور: اکسل سواری، اکسل باری

خاذین: مجموعه صندلی اتومبیل، مجموعه رودری

خمهر: انواع سپر، انواع داشبورد، انواع تهویه مطبوع خودرو، انواع بخاری خودرو، انواع صندلی

خمحرکه: انواع گیربکس خودرو، مجموعه چرخ‌دنده، انواع موتورسیکلت

ختراک: تولید قطعات ریخته (ریخته‌گری شده) چدنی

خاهن: تولید قطعات فورج

خچرخش: تولید انواع گیربکس، انواع جعبه‌فرمان

ختور: تولید انواع رادیاتور و مبدل‌های صنعتی

خزر: تولید انواع فنر تخت و فنر لول برای اتومبیل و واگن راه‌آهن، اتصالات خطوط ریل راه‌آهن

خفنر: تولید انواع فنر تخت، فنر لول، فنرهای پارابولیک و میل تعادل سبک و سنگین، فنر ریل راه‌آهن

خکمک: تولید کمک‌فنر خودروها، قطعات کمک‌فنر اتومبیل

خشرق: تولید دسته سیم انواع اتومبیل

خکار: تولید انواع واترپمپ، اویل پمپ، مجموعه قطعات سیستم تهویه هوا، سیستم هوا، سیستم خروجی دود، سیستم خنک‌کننده

خموتور پدال برقی و دریچه هوا تولید مجموعه کامل موتور اتومبیل ۳ و ۴ و ۶ سیلندر

خپویش:تولید انواع لوازم الکترونیکی اتومبیل مثل سیستم ضد سرقت، دزدگیر، جلو آمپر، آژیر، یونیت شیشه‌بالابر، قفل مرکزی، انژکتور، دسته‌راهنما

خرینگ:تولید انواع رینگ اتومبیل سبک و سنگین، محافظ زیر موتور، رام زیر موتور، قطعات پیش مونتاژ اتاق اتومبیل

خلنت:تولید انواع لنت ترمز و لنت کلاچ

 

رشد قطعه سازها در سایه خودرویی‌ها

با توجه به نکات مطرح‌شده در اول گزارش، بررسی روند سودآوری سهام قطعه‌ساز از ابتدای سال گذشته تا پایان 99 خالی از لطف نیست. در جدول زیر بازدهی نمادهای قطعه ساز آورده شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود نماد خاهن با بازدهی 507 درصدی در رتبه اول و نماد ختوقا با بازدهی 452 درصدی در رتبه دوم و نماد خکار با بازدهی 300 درصدی در رتبه سوم قرار دارد.

 

 

تحلیل نماد ایرکاپارت صنعت (خکار)

شرکت ایرکا پارت صنعت در تاریخ اسفند 1360 تأسیس گردیده و در تاریخ 1375/12/20 مجوز ورود به سازمان بورس اوراق بهادار را دریافت نموده است. نماد خکار در گروه قطعه ساز فعال است و در بورس ثبت نماد شده استخکار جزو شرکت‌های کوچک بازار سرمایه می‌باشد. از مشتریان اصلی این نماد می‌توان به دو غول خودروساز ایران‌خودرو و سایپا اشاره کرد.

 

EPS

P/E

ارزش بازار

تعداد کل سهام

1721 ریال

10.09

15,687.56 B

716 M

 
نسبت P/E این نماد با ثبت عدد10.09 در شرایط خوبی است. به‌عبارت‌دیگر نسبت به پولی که برای این سهم پرداخت می‌کنید سود سالانه مطلوبی به شما تعلق خواهد گرفت. با توجه به اینکه سهم در 31 تیرماه مجمع سالانه خود را برگزار و اخبار مثبتی از عملکرد و تحولات بنیادی خود به بازار تزریق کرد.
همچنین این شرکت در مجمع سالانه خود 170 ریال بود به ازای هر سهم تقسیم کرده و مابقی سود انباشته خود را در قالب افزایش سرمایه از محل سود انباشته اعمال خواهد کرد. همچنین خکار افزایش سرمایه 270 درصدی از محل تجدید ارزیابی در مردادماه دارد.
خکار در خردادماه موفق به فروش حدود 14 میلیارد تومانی شده است که رکورد فروش ماهانه خود را در سال 1400 به ثبت رسانده است و مجموع سه‌ماهه ابتدایی سال 1400 خود را به مبلغی بالغ‌بر 31.5 میلیارد رسانده است و این در حالیست که این عدد در مدت مشابه سال گذشته تنها 15 میلیارد تومان بوده است (106 درصد رشد داشته است). این شرکت در سه‌ماهه نخست سال مالی جاری حدود 5.4 میلیارد تومان (معادل 76 ریال به ازای هر سهم) سود خالص شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 162 درصد را تجربه کرده است.
حاشیه سود ناخالص شرکت در فصل بهار سال 1400 به 22 درصد رسیده است. از منظر تکنیکال سهم از محدوده حمایتی مهمی به روند خود بازگشت و به اصلاح و ریزش خود خاتمه داده است و با توجه به افزایش سرمایه و اخبار مثبتی که در مجمع سالانه به بازار تزریق شد می‌توان گفت روند متعادل و مثبتی را شاهد باشیم.

تحلیل خاهن

شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران با 17 خط تولید متشکل از ماشین‌های آهنگری افقی و عمودی، قابلیت تولید قطعات آهنگری با وزن‌های 5 .0 تا 100 کیلوگرم را داشته و به لحاظ امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود ، رهبری این صنعت را در داخل کشور به عهده دارد. باوجود مشکلات ناشی از بحران کرونا و تحریم‌ها در سال 98 که موجب کاهش تولید شرکت شده ؛ برای سال 99 میزان 17000 تن تولید، پیش‌بینی‌شده بود که موفق به تولید 14650 تن در این سال شده است.

در سال 99، به جهت انعقاد قراردادهای سنگین با شرکت‌های داخلی و خارجی که بخشی از آن‌ها در سال 1400 محقق خواهد شد؛ درآمد عملیاتی شرکت به‌شدت افزایش‌یافته و موجب افزایش سودآوری شرکت در این دوره شده است. از مهم‌ترین این قراردادها، انعقاد قرارداد 5 ساله با شرکت مپنا جهت تولید چرخ راه‌آهن است که مقدمات آن در سال 99 صورت گرفته و تولید و فروش عملاً در سال 1400 آغاز خواهد شد.

ازاین‌جهت می‌توان به افزایش درآمد شرکت در سال 1400 امیدوار بود. از دیگر اتفاقات مهم شرکت در این دوره افزایش سرمایه در دو مرحله هست که مرحله اول(از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها) در 10 خرداد 1400 به ثبت رسیده و مرحله دوم(از محل مطالبات و سود انباشته) نیز در دست پیگیری است. با تداوم این روند و افزایش تولید مسلماً شرکت به سودآوری قابل‌توجهی دست خواهد یافت.

 

تحلیل ختوقا

شرکت سهامی عام تولیدی قطعات اتومبیل ایران در سال 1352بنام شرکت صنعتی رضا تأسیس و در شهرستان مشهد به ثبت رسید. در سال1357 به شرکت قطعات اتومبیل ایران تغییر نام پیدا کرد و در تاریخ30/7/1370 طبق تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده و به‌منظور ارائه سهام شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار, سرمایه شرکت از یک میلیارد به سه میلیارد ریال افزایش یافت و نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید.

در سال1371به عضویت سازمان بورس پذیرفته شد. درسال1375 مرکز اصلی شرکت به تهران انتقال یافت و فعالیت خود را با شش کارخانه درزمینهٔ تولید قطعات مختلف خودرو ادامه داد. به لحاظ توسعه فعالیت‌ها و انجام پروژه‌های جدید در نیمه دوم سال1376 به کارخانه‌های6 گانه شخصیت حقوقی مستقل اعطاء گردید.

در سال1382 نماد شرکت در بورس بازگشایی و فعالیت مجدد آن آغاز گردید و در سال1383 به شرکت گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران تغییر نام یافت. در سال1386شرکت گازسیزصنعت شرق به این گروه اضافه گردید و در سال1387با ثبت شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان عرش آذین البرز تعداد شرکت‌های گروه به8شرکت افزایش یافت.

ریسک‌ها

  • واردات محصولات مشابه شرکت
  • افزایش تورم
  • کمبود نقدینگی
  • نوسانات نرخ ارز
  • نوسانات نرخ بهره
  • تحریم های بین المللی

سهم های مهم پورتفوی سرمایه گذاری

  • مبدل خودروی پاک (90٪)
  • اگزوز خودرو خراسان (100%)
  • تولیدی قطعات محوری خراسان (100%)

 

 

تحلیل گر و کارشناس بازار سرمایه : الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.