بازار امروز خیلی متفاوت بود چرا که از همان ابتدای معاملات با آنکه دست فروشنده در بازار بسیار بالا بود اما قدرت خریداران سپر شاخص کل شد و از همان دقایق ابتدایی نماگر بورس تهران با همت خریداران در نمادهای شستا، تاپیکو و فارس توانست در مدار مثبت و با فزایش تقاضا به کار خود ادامه دهد و در نهایت رشد بیش از 8400 واحدی نماگر بورس تهران به ثبت رسید و در سطح 1 میلیون و 311 هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد در حدود 5700 میلیارد تومان به ثبت رسید و از روز گذشته کمتر بود. اگرچه خبر تعطیلی شش روزه تهران کمی از قدرت خریداران را در نیمه دوم بازار کاست، اما همچنان تعداد نمادهایی که در محدوده مثبت معامله می شدند و نمادهای دارای صف خرید بیشتر از نمادهای منفی و همراه با صف فروش بود. بازار امروز با ورود 77 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. در غیاب بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجامع سالانه، ارزش معاملات خرد کمتر از روزهای گذشته و حدود 5077 میلیارد تومان ثبت شد.

امروز اغلب بزرگان و شاخص سازها متوقف بودند و البته در پایان معاملات امروز هم برخی دیگر از نمادها راهی مجمع شدند. بورس تهران در تعطیلی بسر برد.

پایان هفته شاخص روند متعادلی طی کرد، مانند اینکه بعضی از روزها مثبت و گاهی منفی شود اما برآیند آن تغییری نداشت. بالطبع بعضی از شرکت‌ها مثبت و برخی دیگر منفی دنبال شدند اما سطح 1 میلیون و 300 هزار واحد حفظ شد. بازار طی یک ماه اخیر رشد نسبتا خوبی داشت و بسیاری از سهم‌ها بین 25 تا 35 درصد رشد پیدا کردند. برای ادامه این رشد نیاز به ورود نقدینگی جدید به بازار داریم و انگیزه نقدینگی جدید انتشار گزارش شرکت‌ها از فصل بهار تا پایان تیرماه است که می وتاند محرک رشد و رالی بعدی بازار سرمایه باشد. برآورد می‌شود در بعضی از صنایع گزارشات فصل بهار گزارش‌های خوبی باشد و این مسئله باعث تزریق نقدینگی جدید به بازار خواهد شد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد بازار می‌تواند یک مرحله دیگر هم رشد داشته باشد، اما اگر نقدینگی تزریق نشود، علی‌رغم انتشار گزارش‌های مناسب شرکت‌ها، بازار امکان رشد نخواهد داشت و در روند آهسته و لاک پشتی آن ادامه دار خواهد بود.

اما در کل، با نزدیک شدن به روی کارآمدن دولت ابراهیم رییسی، به نظر میرسد ابهامات بازار از این ناحیه کم رنگ تر میشود و با توجه به سیگنال های ارسالی ابراهیم رییسی، بازار سرمایه خوش بین به اقدامات احتمالی دولت در قبال بازار سرمایه خواهد بود. ابهامات بر سر احیای برجام تا اواسط و اواخر مرداد باقی خواهد ماند و بازار در وضعیت انتظار از این ناحیه، نسبت به سرانجام سناریوها گمانه زنی می کند.

در گروه فلزی ها نماد ذوب با افزایش تقاضا در نیمه اول روبرو بود و شاهد هجوم خریداران به نماد فاسمین بودیم. نماد فاسمین در نیمه اول بازار با افزایش تقاضا در مدار مثبت و در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شد.

خودرویی ها روند منفی و متعادلی را پشت سر گذاشتند و شاهد روند منفی در اغلب نمادها بودیم. خساپا در پایان معاملات روز جاری راهی مجمع سالانه شد و شاهد معاملاتی متعادل در اکثریت نمادهای این گروه بودیم.  

در گروه نفتی ها پرنده پر نمی زند و در این صنعت نماد شبریز در قیمت 3730 تومان در مدار مثبت بیش از 3.6 درصدی به کار خود پایان داد.

دی در گروه بانکی ها امروز هم بیشترین تراکنش را به نام خود به ثبت رساند و شاهد جدال خریداران و فروشندگان بودیم.

 از آنجایی که ارز ۴۲۰۰ در گروه های غذایی حذف گشته، این گروه های نیز برای سرمایه گذاری مناسب می باششد و امروز هم شاهد هجوم خریداران به نمادهای این گروه بودیم.  دلیل اینکه در این گروه های صعود گسترده رخ نداده، این است که ریسک قانون‌گذار در حرکت این سهم‌ها تاثیرگذار است.

گروه های ساختمانی‌ها و نیروگاهی‌ها در چند روز گذشته تحرکات قابل قبولی داشتند و با اینکه این سهم ها کوچک هستند، دارای تقاضای خوبی بودند. گروه های ساختمانی که مدت ها صف فروش بودند با ورود نقدینگی، وضعیت بهتری دارند و گروه های نیز به دلیل عرضه برق، بخار و… توانستند این گروه را سبز با تحرکات صعودی همراه کند.

جمله طلایی روز:

برای آنچه ارزشش را دارد هیچ وقت آنقدرها دیر یا آنقدرها زود نیست که به کسی که میخواهی تبدیل شوی...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.