بازار تحت تاثیر نماد شستا به کار خود پایان داد. شستا در دقایق پایانی غوغا به پا کرد و این در حالی است که امروز صف های فروش به نسبت خریداران برتری قابل توجهی را به نمایش گذاشته بودند و قدرت خریدار در برخی نمادهای کوچک بالا بود اما عایدی بر مثبت شدن نماگر هم وزن نداشت و نماگر هم وزن و نماگر بورس تهران با افت قابل توجهی به کار خود پایان دادند و شاهد افت بیش از 8000 واحدی نماگر کل بودیم. فولاد، نوری، کگل و فارس بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران داشتند. اما در مقابل نمادهای میدکو، تاپیکو و شستا بیشترین تاثیر مثبت را بروی شاخص کل داشتند.

نکته که در معاملات امروز شاهد بودیم، رفت و آمد نمادها به مجمع عمومی سالانه بود. جدال تردید و امید در این روزها به قدری بالا است که نمی توان گفت کدام برنده این میدان هستند. ولی هفته ای نیمه تعطیلی که آغاز کردیم، هفته پر عرضه و تا به امروز در دست فروشندگان می بود.  با اینکه فرآورده‌های نفتی، خودرو و شیمیایی پرمعامله‌ترین‌های امروز بودند، ولی می توان با افزایش عرضه‌های آخر وقت، بازار فردا با جو منفی آغاز به کار خواهد کرد که با گذشت زمان، روند معاملات بازار به تدریج بهبود خواهد یافت. همچنین افزایش قیمت دلار در روزهای پایانی هفته گذشته تا به امروز می‌تواند نیروی محرکه خوبی برای بازار سهام در جهت رشد باشد، بنابراین نباید افزایش نرخ سود بین بانکی که به حدود ۱۸،۳ را نادیده گرفت، که این خبر خوبی نیست و می‌تواند بازار را تحت الشعاع قرار دهد، با توجه به بسته بودن بازارهای جهانی نمی‌توان تاثیرات آن را سنجید. بطور کلی می توان پیش‌بینی کرد که بازار سهام در حال کف سازی شاخص در محدوده ۳/۱ میلیون واحدی است. در خودرویی ها نماد خودرو و خساپا با افت تقاضا در مدار منفی راهی مجمع شد. فولاد مبارکه و فملی در آخرین روز معاملاتی خود قبل از مجمع در مدار منفی به کار خود پایان دادند و نماد ذوب به گردونه معاملات بازگشت. بنظر در روزهای آینده بورس به دلیل سیگنال‌هایی از جمله تغییرات نرخ ارز و کاهش نرخ بهره که دریافت کرده است با روندی متعادل و مثبت خواهد بود. البته در برخی از روزها روند صعودی را نمی‌بینیم و بازار فقط با روند تعادل خود پیش می‌رود. اینکه این روزها دو گام به جلو و دو یک گام به عقب می رویم موجب شده است تا هر روط شاهد برتری یک دسته از خریداران و فروشندگان باشیم. امروز هم قرعه بنام فروشندان بود و از ابتدای معاملات تا پایان معاملات فروشندگان در زمین معاملات تاختند.

در بانکی ها مدار معاملات منفی دنبال شد اما نماد دی در مرکز توجهات سهامداران دنبال شد و شاهد ثبت بیشترین تراکنش سهامداران در این نماد بودیم. حجم به ثبت رسیده در معاملات این نماد بیش از 3 میلیازد و 900 میلیون برگه سهم بود. وتجارت در مدار مثبت دنبال شد و در قیمت 274 تومان توانست به کار خود پایان دهد. وبملت راهی مجمع سالانه شد و آخرین معامله خود را در قیمت 394 تومان انجام داد.

بیشترین توجهات و خوش روند داد وستد ها امروز در گروه سیمانی رخ داد چرا که اغلب نمادهای این گروه با رشد حداکثری قیمت و با افزایش تقاضا توانستند در مدار مثبت و در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان دهند.

از لحاظ تکنیکالی نیز شاخص کل در محدوده حمایتی است و احتمالا بعد از کاهش تا محدوده ۱.۱۱۴ میلیون مورد حمایت قرار گیرد و به سمت بالا حرکت کند. در صورتی که شاخص کل موفق به حفظ حمایت فوق نشود در مرحله بعد به ۱.۱۳۵ و سپس ۱.۰۹۰ میلیون کاهش خواهد یافت.

در نهایت بازار سهام با افت بیش از 8300 واحد در سطح 1 میلیون و 302 هزار واحد به کار خود پایان داد.

در کدال چه گذشت؟

۱- در مجمع فسپا ۳۰۰۰ ریال سود تقسیم شد
۲-مجمع وپست سود تقسیم نکرد
۳-رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام:راه اندازی دو خط تولید واکسن کووبرکت در مرداد ماه
۴-مدیر عامل هلدینگ سیمانی غدیر: تمامی محصولات را در بورس کالا عرضه می‌کنیم
۵- در نماد‌های کوثر ۳۸۵ ریال و ونفت ۵۰۰ ریال تقسیم سود به تصویب رسید
۶شبهرن؛ دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات یا ارایه خدمات
۷- موافقت سازمان حمایت با افزایش نرخ روغن موتور
۸- نرخ قرارداد فیوچر اوره ماه آگوست در حوالی ۴۹۰ دلار
۹شپنا ۱۹۵۳ ریال در ۱۲ ماهه سود محقق کرده است
۱۰- افزایش سرمایه ۵۰ درصدی غمینو

جمله طلایی روز

اگه برای هدفت داری تلاش میکنی، لایق رسیدن بهش هستی ...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.