نگاهی به بازار

اولین روز کاری این هفته با درخشش و نمادهای پالایشی در گزارشات عملکردی سالانه آنها آغاز شد و شاهد شد تقاضا و برتری خریداران در کلیت بازار بودیم. همانطور که مشاهده کردید، بازار سهام در نیمه اول معاملات با برتری خریداران با رشد بیش از 12 هزار واحد همراه شد اما رفته رفته شاهد افزایش نسبی عرضه در کلیت بازار بودیم بطوری که نماگر بورس تهران از مدار ثبت بیش از 12 هزار واحد در محدوده 5700 واحد رشد و در سطح بالاتر از 1 میلیون و 311 هزار واحد به کار خود پایان داد و شاهد عقب نشینی خریداران در غلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم اما شاخص در نهایت بر شانه پالایشی ها توانست مدار ثبت خود را حفظ کند و در سایه رشد این گروه شاهد رکورد زنی ارزش معاملات خرد در روز جاری بودیم. ارزش معاملات خرد بیش از 7200 میلیارد تومان به ثبت رسید.

همانطور که بالاتر گفتیم، افسار بازار امروز در دستان پالایشی ها قرار داشت. شپنا در قیمت 1367 تومان معامله می شود. این نماد در سال گذشته موفق به کسب فروش 111 هزار میلیارد تومانی شده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته  حدود 87 هزار میلیارد تومان فروش داشته است و رشدی بالغ بر 28 درصد را به ثبت رسانده است. شپنا به ازای هر سهم 1953 ریال سود شناسایی کرده است که نسبت به سود 559 ریال سال گذشته رشد 249 درصدی را نشان می دهد. شرکت در فصل زمستان 32 هزار میلیارد تومان فروش داشت که 8 درصد کمتر از پاییز است. حاشیه سود ناخالص از 14 درصد در پاییز به 2.5 درصد در زمستان کاهش یافته است که در نهایت سود خالص شرکت با کاهش حدود 70 درصدی نسبت به فصل قبل، در زمستان 1179 میلیارد تومان گزارش شده است (15.5 تومان به ازای هر سهم). تعدیل مثبت شرکتهای پالایشی، باتوجه به اعلام رسمی نرخ ها توسط مرجع قیمت گذاری (وزارت نفت): شاوان شاوان طی اصلاحیه ای سود هر سهم سال 99 را به 1797 تومان افزایش داد (سود اعلامی قبلی 806 تومان)شتران در گزارش حسابرسی شده سود هر سهم سال 99 را به 1477 ریال افزایش داد. (در گزارش حسابرسی نشده 1049 ریال اعلام شده بود)شراز در گزارش حسابرسی شده سود هر سهم سال 99 را به 20178 ریال افزایش داد.  (در گزارش حسابرسی نشده 12947 ریال اعلام شده بود).

بازار سهام در نیمه اول متعادل و مثبت آغاز بکار کرد و شاهد افزایش تقاضا در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم. اغلب نمادهای لیدری در اغلب گروه ها نیمه اول مثبت دنبال شدند ولی در نیمه دوم افزایش عرضه در کلیت روند معاملات بقدری بالا بود که نه تنها معاملات نمادها را تحت تاثیر خود قرار داد بلکه شاهد کاسته شدن مثبت های نماگر بورس از مدار مثبت 12 هزار واحد تا محدوده 5700 واحد بودیم.

با توجه به گزارشات طوفانی که پالایشی ها راهی کدال کردند شاهد افزایش تقاضا در اغلب نمادهای این گروه بودیم بطوری که اکثریت نمادها در سقف قیمت روزانه با صف خرید روبرو بودند. شپنا در قیمت 1362 تومان آخرین معامله خود را انجام داد و در نهایت با ثبت حجمی بالغ بر 341 میلیون برگه سهم توانست لقب بیشترین حجم معاملات را در این گروه به خود اختصاص دهد. شتران در قیمت 1030 تومان با رشد 2.5 درصد به کار خود پایان داد. شبریز بهترین عملکرد را در این میان اذان خود کرد و توانست با صف خرید به کار خود در قیمت 3700 تومان پایان دهد. شاوان نیز با صف خرید در قیمت 9956 تومان دنبال شد.

در خودرویی ها نیمه اول معاملات با افزایش تقاضا در اغلب نمادها دنبال شد و شاهد سبزپوشی معاملات بودیم بطوری که نماد خودرو در مدار مثبت 2 درصد هم قرار گرفت اما در نهایت افت تقاضا موجب عقب گرد قیمت در این نماد شد و در قیمت 206 تومان با افت 1.5 درصد به کار خود پایان داد. خگستر لیدری این گروه را به خوبی در دست گرفته است و بارها در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال می شد اما در نهایت در محدوده قیمتی 284 تومان با رشد 2.3 درصد به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 355 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. اما در این میان پرتراکنش نماد خبهمن بود که توانست با ثبت حجمی بالغ بر 929 میلیون برگه سهم در قیمت 153 تومان با رشد بیش از 4.5 درصد به کار خود پایان دهد.

در بانکی ها نماد دی گل کاشته و همچنان در مدار توجهات سهامداران در حال تاخت و تاز است و امروز هم مستثنی از این موضوع نبود .این نماد در داد و ستد امروز توانست در قیمت 123 تومان با ثبت حجمی بالغ بر 222 میلیون برگه سهم به کار خود پایان دهد. وتجارت نوسانات مثبت را پشت سر گذاشت و در قیمت 271 تومان قرار داشت.

نمادهای گروه فلزی و معدنی زیر فشار عرضه قرار دارند اما در منفی‌ها، تقاضای خوبی را شاهد هستیم. در این گروه فولاد مبارکه در محدوده 1.000 - 1.100 تومان در نوسان است. به نظر می‌رسد برای روزهای پیش رو حرکت در همین بازه به صورت نوسانی ادامه‌دار باشد. اما در فخاس هم پس از رشد 20 درصدی فشار عرضه بالا است. این سهم خراسانی در صورت اصلاح تا سطوح 2.200 تومانی فرصت خوبی برای ورود و حرکت رو به جلو ایجاد خواهد کرد.

در آن سوی بازار به سراغ غول گندله‌سازی ایران یعنی کگل می‌رویم که این روزها همچنان در تیررس خریداران قرار دارد که طی 28 روز معاملاتی اخیر توانسته بازدهی بیش از 60 درصدی را رقم بزند و اکنون به سقف قبلی خود رسیده است. این سهم پس از کمی نوسان و دست به دست شدن، پتانسیل ادامه حرکت رو به جلو را دارد. به نظر کچاد هم در این مسیر، کگل را همراهی نماید. و در نهایت به ومعادن اشاره داشته باشیم که روز چهارشنبه جابجایی 400 میلیون سهم بصورت بلوکی (در قیمت‌های 975 تومانی) داشت. این سهم چنانچه از سطوح 1.000 تومانی گذر نماید، یک رشد 20 درصدی دیگر را تجربه خواهد کرد.

آخرین سیگنال های مهم برای معامله گران

1- سیمرغ؛ سود نقدی هر سهم 214 ریال_ کاوه؛ هر سهم 1400 ریال سود نقدی
2- پیشنهاد هییت مدیره غپینو در خصوص افزایش سرمایه 36 درصدی از محل سود انباشته
3- رشد اقتصاد چین به 7.9 درصد رسید
4- موافقت مجلس با افزایش قیمت شیر؛ قیمت تمام شده هر کیلو 6400 تومان
5- تهاتر بدهی راه آهن بابت سوخت مصرفی لکوموتیو‌ها با پرداخت 4 هزارو 870 میلیارد ریال
6- افزایش سرمایه 329 درصدی زپارس از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت
7- پذیرش صندوق سرمایه گذاری پاداش سرمایه پارس با نماد پادا در فرابورس ایران
8- صدور مجوز افزایش 20 درصدی نرخ کرایه حمل و نقل ریل ویژه مخزنداران ریلی
9- سرپرست مطالعات اقتصادی وسنجش ریسک بورس کالا از اتمام مراحل راه اندازی معاملات اوراق سلف مسکن در بورس کالا و اخذ تاییدیه‌های اولیه سازمان بورس خبر داد
10- در مجمع وبانک 100 تومان، ذوب 56 ریال، شپاس 1550 ریال، مادیرا 220 ریال، لابسا 800 ریال، شتهران 500 ریال، سمتاز 1450 ریال برای هر سهم سود نقدی تقسیم شد.

جمله طلایی روز

اگه برای هدفت داری تلاش میکنی، لایق رسیدن بهش هستی ...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.