و بازهم بزرگان و شاخص سازها قدرت خود را به رخ بازار کشیدند.

درخشش معدنی ها تا سرد و گرم شدن شاخص کل

رکورد زنی ارزش معاملات خرد برای بار دیگر

در ابتدای معاملات امروز طبق روال حاکم شده در این روزها شاهد آغازی منفی و متعادل در اکثریت بزرگان بودیم اما رفته رفته شاهد بهبود تقاضا و افزایش قدرت خریداران در بزرگان سرعت گرفت، بطوری که در معدنی ها نماد کگل توانست روند شاخص بورس تهران را درکنار دیگر بزرگان از مدار منفی به مدار مثبت تغییر دهد اما اینکه با شروع نیمه مربیان خریداران عقب نشینی می کنند و فروشندگان قدرت نمایی را نمی دانیم ولی امروز هم مستثنی از این موضوع نبود. شروع شاخص کل در مدار منفی 1800 واحد و ادامه رشد بیش از 4400 واحدی و در نهایت افت بیش از 400 واحدی تمام و تمام از سرد و گرم شدن بازار سهام به ما گفت. نکته حائز اهمیت در جریان معاملات روز جاری رکوردزنی هایی بود که در بازار سهام در این هفته اتفاق افتاد از شکسته شدن سد 1.300 واحدی تا رکورد زنی ارزش معاملات و خروج نقدینگی از صندوق ها و راهی شدن آن به بازار سهام تماما نوید روزهای متعادل بازار سهام را به ما میدهد. این روزها می تواند با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی پیش روی بازار سهام ادامه دار باشد. برای داشتن چشم‌انداز مشخص درباره شاخص بورس باید وضعیت قیمت دلار، کاهش نرخ سود بین بانکی و مشخص شدن نتیجه مذاکرات برجام شفاف شود. هرچقدر سطح مذاکرات ایران گسترده‌تر باشد، به پایین آمدن قیمت دلار منجر می‌گردد و بورس هم همسو با آن افت می‌کند اما اگر نتایج برجام امیدوارانه نباشد قیمت دلار بالا می‌رود و رشد بازار سرمایه را خواهیم داشت. یکی از مقاومت‌های مهم شاخص، یک میلیون و 311 هزار واحد است که اگر بتواند آن را بشکند، مقاومت‌های بعدی را هم از سر راه برمی‌دارد، اما در شرایط فعلی نوساناتی را در شاخص شاهد هستیم که باعث می‌شود گاهی رو به بالا و سپس رو به پایین حرکت کند و به نظر می‌رسد در مقاومت‌های بعدی هم چنین اتفاقی بیفتد.

اگر بخواهیم از نمادهای کوچک بگوییم، باید گفت این روزها در تیررس خریداران قرار دارند و شاهد افزایش تقاضا در اغلب این دسته از نمادها هستیم. رشد ادامه دار در نمادهای کوچک و فعال شدن حقیقی ها در سمت خریدار اغلب نمادهای این دسته از معاملات موجب شده است تا این روزها شاهد رشد آهسته نماگر هم وزن باشیم اما افت تقاضا در نیمه دوم امانی برای ادامه دار بودن توجهات در کوچک ها هم نداد و شاهد حرکت این نماگر در محدوده منفی بودیم.
اگر بخواهیم به بررسی عملکرد برخی از گروه ها و نمادها بپردازیم باید به درخشش نماد کاما در معدنی ها اشاره کنیم که در این روزها شاهد افزایش تقاضا در این نماد هستیم که امروز هم در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شد. معادن، کگل و کچاد هم از دیگر نمادهای مورد توجه بازار بشمار میروند.

در خودرویی ها معاملات در بزرگان این گروه متعادل دنبال شد و شاهد افت تقاضا در نمادهای خودرو و خساپا بودیم. خودرو در قیمت 204 تومان با افت 2.7 درصدی به کار خود پایان داد. بیشترین حجم معاملات در این گروه در نماد خودرو به ثبت رسید.

در فلزی ها نماد ذوب با بیشترین حجم معامله به کارخود پایان داد. فولاد مبارکه نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت و در نهایت در محدوده قیمتی 1070 تومان با افت 1.3 درصد به کار خود پایان داد. فملی در قیمت 1268 تومان آخرین معامله خود را انجام داد.

در بانکی ها نماد دی بالاخره از استارت آزاد شد و با رشد بیش از 23 درصد به گردونه معاملات بازگشت. وبصادر عملکرد قابل توجهی را در این روزها دارد. وپارس خریداران بالقوه خوبی را دارد و نماد در قیمت 297 تومان با رشد 2 درصد به کار خود پایان داد.

پالایشی ها تا دقایق پایانی در مدار مثبت ادامه دادند و ما شاهد افزایش تقاضا نسبی در اغلب این نماد بودیم بطوری که تمام نمادها در مدار مثبت قرار داشتند. شتران در مرز 1000 تومان داد و ستد می شد و نماد شپنا در قیمت بالای 1300 تومان دنبال شد.

در ساخت محصولات فلزی نماد فاذر با رشد 1 درصد همراه بود و نماد فملامی با نوسانات مثبت دنبال شد. فاراک افت 2 درصد را به ثبت رساند و آخرین معامله خود را در قیمت 193 تومان انجام داد.

جمله طلایی روز

زمانی که به داشته‌هایتان بیشتر توجه کنید زندگی‌تان تغییر می‌کند.

کارشناس بازار: الناز جمالی 
 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

سود مرکب چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.