نگاهی به بازار

بازار امروز یک حال و هوای دیگری داشت مخصولا هر چه به نیمه دوم بازار نزدیکتر می شدیم، شاهد در دست گرفتن قدرت در خریداران بودیم. بطوری که نه تنها خریداران در نیمه دوم غوغا به پا کردند بلکه بیشتر نمادها به تعادل رسیده و از کف قیمت روزانه فاصله گرفتند. در کل شاید باورتان نشود اما کوچک و بزرگ با افزایش تقاضا و با قدرت خریدار دنبال می شدند.

سهام کوچک برندگان رالی جدید صعود بازار

رونق داد وستد در نمادهای کوچک از بزرگان سبقت گرفت. بلکه در معاملات دومین روز هفته شاهد افزایش تقاضا در اغلب نمادهای کوچک بودیم اما بزرگان هم در مدار توجهات سهامداران قرار داشتند بزرگانی که با کمی افزایش تقاضا در آنها شاهد برگشت شاخص کل به مدارهای مثبت بالا بودیم. کامبک شاخص کل در همان دقایق ابتدایی معاملات از محدوده منفی به سمت مثبت را شاهد بودیم.  در نهایت باید گفت امروز با قدرت نمایی خریداران در برخی از بزرگان و کوچک ها موجب شد تا مارکت بورس در مدار مثبت قرار بگیرد و نوسانات منفی شاخص کل در دقایق ابتدایی در روند مثبت و در نهایت با رشد بیش از 14 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 285 هزار واحد به کار خود پایان دهد. نکته مهم و قابل توجه در این روزها کاسته شدن ارزش صفوف نمادهایی است که در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجهند.

عوامل جذابیت بازار سرمایه برای شکست محدوده 1 میلیون و 310 هزارواحد !

1- کاهش نرخ بازار بین بانکی

2- رشد قیمت دلار نیمایی

3- قیمت های جذاب جهانی

4- گزارش های ماهانه بسیار عالی

5- گزارش های فصلی ایده آل

6- تورم دلار 25 هزارتومانی

7-کسری بودجه

بازار سهام در شرایط مساعدی به سر می برد و عمدتا سهام شرکت‌های فلزی، معدنی، پتروپالایشی و حتی بانکی در آستانه فصل مجامع خود هستند و احتمالا سودهای تقسیمی خوبی دارند، در نتیجه سرمایه‌گذارها افت دو روزه بورس را یک فرصت تلقی کردند. به نظر می‌رسد؛ فردا نیز گردش معاملات خوبی داشته باشیم و نگرانی مهمی در این روزها نباید برای بازار متصور بود.احتمالا تا آخر تیرماه که فصل مجامع هست، این وضعیت پررونق گردش معاملات ادامه‌دار خواهد بود.

در بازار امروز حدود 128 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی صورت گرفت که فملی،ذوب و فولاژ با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد حدود 6 هزار میلیارد تومان ثبت شد که رشد 13 درصدی نسبت به روز قبل دارد.

در گروه های مختلف می توان به فلزی ها اشاره کرد که شاهد تاخت و تاز نماد ذوب آهن اصفهان بودیم که با صف خرید بالای 148 میلیون برگه سهم توانست در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان دهد. فملی در قیمت 1300 تومان به کار خود پایان داد. فولاد در قیمت 1059 با رشد 3.2 درصد به کار خود پایان داد.

در قطعه سازها خزر امروز متعادل دنبال شد و روزهای منفی را همچنان سپری می کند. همچنین نماد خکار در قیمت سقف تابلو با صف خرید به کار خود پایان داد. این نماد یک افزایش سرمایه 270 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارد. در خودرویی ها در نیمه دوم معاملات شاهد رنج کشی مثبت در بزرگان این گروه بودیم بطوری که بارها نماد خودرو در سقف قیمت روزانه قرار گرفت و در نهایت با رشد بیش از 4.4 درصد در قیمت 211 تومان به کار خود پایان داد. خساپا در قیمت 190 تومان با رشد 3 درصد به کار خود پایان داد. سکان بیشترین حجم معامله در دستان نماد خودرو قرار گرفت. خگستر هم در معاملات روز جاری با همت خریداران و شرایط تکنیکال قابل توجه در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شد.

شاید باورتان نشود اما تقاضا به گروه بانکی ها هم سرایت کرد و شاهد سبز پوشی معاملات نمادهای گروه بانکی هم بودیم. وپارس در سقف قیمت روزانه قیمت 284 تومان با رشد حداکثری قیمت به کار خود پایان داد. وتجارت با حجم بیش از 414 میلیون برگه سهم بیشترین حجم را در گروه داشت. وآیند همچنان در مرکز توجهات سهامداران دنبال می شد.

گروه برقی و نیروگاهی برای دومین روز متوالی با افزایش تقاضا به کار خود خاتمه داد. قطعی‌های مکرر برق و خوش‌بینی به دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات از مهمترین دلایل توجه بازار به این گروه و همچنین ثبت معاملات بیش از 150 میلیارد تومانی است. در این گروه دماوند که پس از مجمع سالیانه با رشد 10 درصدی بازگشایی شده بود، ارزش معاملات 24 میلیارد تومانی را به ثبت رساند و بالاخره کانال نزولی خود را شکست. دماوند چنانچه بالای این سطح تثبیت گردد، می‌تواند هدف 3.480 تومانی را در راستای تکمیل الگوی AB=CD دنبال نماید.

جمله طلایی روز

صبر یعنی با آرامش بپذیری که بعضی از چیزها با ترتیبی متفاوت از آنچه در ذهن تو است اتفاق میفتن...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

سود مرکب چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.