حذف دامنه نوسان ازجمله عواملی است که نقش مهم و به سزایی را در بازار سرمایه ایفا می‌کند و می‌تواند سبب تحولی در این بازار مستعد باشد.

اجرای این تصمیم چه تأثیراتی را بر بازار سرمایه خواهد داشت و آیا تصمیم درستی برای این بازار رقم خواهد خورد؟

الیاس کردی و نیما جوادیان کارشناسان بازار سرمایه در میزگرد پاداش سرمایه به ابعاد این تصمیم پرداختند.

 

دامنه نوسان در بازارهای جهانی

الیاس کردی ضمن اشاره به روند معاملات در بازارهای بزرگ دنیا بیان داشت:

در درست بودن این موضوع که بازار سرمایه باید به سمت بهتر شدن و حذف دامنه نوسان پیش رود شکی نیست و رئیس سازمان بورس به‌درستی به این تصمیم منطقی اشاره نمود.

 در تمام بازارهای بزرگ دنیا چیزی به نام دامنه نوسان به چشم نمی‌خورد. احتمال دارد که در یک مقطع کوتاهی به دلیل نوسانات زیاد و بیش‌ازحد یک سهم، در مدت زمانی مشخص، دامنه نوسان مقطعی را برای آن سهم اعمال نمایند و به معاملات استراحت و وقفه دهند.

بعضی از کشورها هم دامنه نوسانی به‌مراتب بیشتر دارند و به عدد کوچکی محدود نمی‌شود.

 

صف‌نشینی بلای بازار 

کردی افزود: اکثر اتفاقات ناخوشایندی که در سال 1399 و 1400 گریبان گیر بازار سرمایه شد به دلیل تشکیل صف‌های خریدوفروش بود و یکی از عوامل تأثیرگذار و نادرستی که همواره در بازار ما وجود دارد صف‌نشینی و عامل صف بوده است.

بسیاری از اشتباهات سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری را صف‌های فروش و خرید رقم می‌زنند و سیگنال‌های نادرستی را به بازار مخابره می‌نمایند.

بازار سرمایه ایران راهی طولانی را برای اجرای این قانون در پیش دارد.

 

مشکلات بازار

وی گفت: ازجمله مسائلی که بازار سرمایه با آن روبروست می‌توان به این موارد اشاره کرد که از زمان ریزش بازار تا به امروز تصمیمات مختلف و متنوعی در خصوص بازار بورس ایران اتخاذ شده است و قوانین مدام دستکاری شده‌اند و همین امر سبب بی‌اعتمادی مردم و سرمایه‌گذاران به بازار شده است.

بازار سرمایه مدت کوتاهی است که به‌طور طبیعی درگیر معاملات است وصف‌های فروش در حال کاهش هستند و به سمت منطقی شدن پیش می‌رود.

 

حذف پله‌ای دامنه نوسان

او در پایان افزود: اگر تصمیم حذف دامنه نوسان در ماه‌های آینده مطرح می‌شد و برنامه زمانی آن به‌گونه‌ای بود که به‌طور مثال هرماه یا هر دوماه، نیم درصد به دامنه نوسان افزوده و ابعاد آن سنجیده می‌شد، بازار بهتر با این قانون وفق پیدا می‌نمود.

با توجه به بازار سرمایه ایران در شرایط موجود و با توجه به اینکه بسیاری از ابهامات بازار سرمایه در حال برطرف شدن می‌باشند، پله‌ای اجراشدن این قانون و زمان‌بندی مشخص برای اجرای آن، با موجی از استقبال روبرو خواهد شد. هرچند ممکن است با انتقاداتی روبرو شود.

این مسیر به شرطی به‌خوبی پیش خواهد رفت که در آینده هر اتفاقی که حادث شد، قانون حذف دامنه نوسان اجرا شود.

 

گسترش بازار سرمایه

نیما جوادیان با تأکید بر رشد و گسترش روزافزون بازار سرمایه بیان داشت:

به‌طور کل حذف دامنه نوسان تصمیمی درست و منطقی است.محدودیت‌ها در دامنه نوسان باید آرام‌آرام حذف و برداشته شوند.

درگذشته بازار سرمایه محیطی کوچک برای سرمایه‌گذاری بود و سهم‌ها ارزش کمی داشتند و توان انجام حذف دامنه نوسان وجود نداشت.

 بعضی از افراد می‌توانستند با منابع زیاد سهم‌هایی که ارزش بازار کمی دارند را به سمت قیمت‌های حبابی هدایت کنند و آن‌ها را دست‌کاری نمایند درنتیجه امکانی برای حذف دامنه نوسان نبود.

 

اصلاح قوانین

جوادیان افزود: در حال حاضر که با افزایش و رشد ارزش بازار روبرو هستیم و بازار به‌شدت گسترش پیداکرده است، باید عواملی از جمله دامنه نوسان، نظارت و هر عامل مربوط به بازار سرمایه متناسب با وسعت بازار گسترش یابد.

دیگر مانند گذشته نیست که یکسری از افراد با مبالغی بتوانند سهم‌های کوچک را خریداری و شناوری آن را جمع کنند و در یک روز قیمت سهم را مدام افزایش و کاهش دهند. اکنون به دلیل رشد ارزش سهم‌ها این کار امکان‌پذیر نیست.

محدودیت‌ها باید حذف شوند و قوانین متناسب با رشد بازار اصلاح شوند و نظارت‌ها به سمت سیستمی شدن پیش روند. در این صورت است که بحث سلیقه‌‌ و تفاوت نظر در سیستم نظارتی و قوانین کم‌رنگ خواهد شد.

 

قوانین سیستمی 

وی در پایان بیان داشت: بازار نیاز به قوانین سیستمی دارد. به این معنی که سیستم از اعمال نظرهای شخصی خارج شود.

به‌طور مثال قانون عدم حذف اردرها تا 5 دقیقه قبل بازار، ازجمله قوانین مناسبی است که وضع شده و سبب ایجاد شفافیت بیشتر در بازار شده است.

قانون حذف اردرها قبل شروع بازار ازجمله قوانین سیستمی و منطقی است که برای همه و به‌طور یکسان اجرا می‌شود.

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

سود مرکب چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.