نگاهی به بازار 

بازار چهارشنبه با کمی ترس از بابت خبر کاهش مصرف برق در شرکت‌های فلزی و معدنی و سیمانی آغاز به کار کرد و البته با وجود فشار عرضه اما به خوبی از کنار این شوک عبور کرد. این رویداد مهر تائیدی بر تغییر رفتار معامله‌گران و فاصله گرفتن از روند تلخ ماه‌های نخست سال است. نکته مهم اینکه در بازار چهارشنبه با وجود فشار عرضه اما تراز نقدینگی معامله‌گران مثبت بود.

این‌طور که به نظر می‌رسد بازار این روزها مشغول بازیابی قوای خود و تعدیل پیش‌فرض‌ها با واقعیت‌هاست. همین امر سبب شده تا با لحاظ کردن تغییرات بازار ارز، ریسک‌های سیاسی و انتظارات تورمی به تحلیل وضعیت بپردازد و با در نظر گرفتن نااطمینانی نسبت به وضعیت موجود، با احتیاط بیشتری عمل کند. همانطور که در گزارش‌های اخیر اشاره شد، حرکت این روزهای بازار به هیچ عنوان با نوسانات قیمتی 4 ماه نخست سال 99 قابل قیاس نیست.

برای امروز انتظار می رفت، روند عرضه و تقاضا شرایط خوبی داشته باشد. حمایت خوب معامله‌گران از منفی بسیاری از نمادهای بزرگ نشان داد که بازار جا برای ادامه رشد دارد. هر چند که بسیاری از فعالان بازار نگاه به مقاومت 1.3 میلیون واحدی شاخص دارند. در مجموع بازار امروز با توجه به مولفه های تاثیر گذارش آینده خوبی را داشته باشد اما با توجه به روند روز آخر معاملات هفته گذشته امروز هم شاهد افزایش عرضه در کلیت روند معاملاتی اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم. میل خریداران و افزایش تقاضا در این روز در نمادهای کوچک محسوس است و ما شاهد افزایش قدرت خریداران در اغلب این نمادها هستیم بطوری که با توجه به اصلاح زمانی و قیمتی عمیقی که این نمادها پشت سر گذاشتند و با توجه به آینده هر صنعت می توان گفت بازار سرمایه بهترین زمان برای سرمایه گذاری با دید میان مدت  است.

و خبر مهمی که در معاملات امروز مخابره شد، نرخ بهره بازار بین بانکی در ادامه مسیر نزولی خود در ماه های اخیر، در ابتدای نیمه دوم تیرماه 1400 به 17.95 درصد کاهش یافت.

اخبار افزایش نرخ شیر موجب شد تا امروز گروه زراعتی در مرکز توجهات سهامداران قرار بگیرند و ما شاهد رشد حداکثری قیمت در اغلب نمادهای این گروه باشیم بطوری که قرار گرفتن نمادها در سقف قیمت روزانه و شکل گیری صفوف خرید اغلب این نمادها موجب شد تا زبانزد فعالان بازار سرمایه باشد.

در گروه دارویی تقاضا رو به بهبود است. اصلاح سنگین برخی از نمادها در کنار خوش‌بینی به حذف ارز 4.200 تومانی در نیمه دوم سال، از مهمترین دلایل توجه بازار به داروسازان است و البته توجه به این نکته ضروری است که اخیر نرخ دارو یک افزایش نرخ جدی داشته و اثر این رویداد را در گزارش‌های 6 ماهه خواهیم دید. شاخص این گروه طی 15 روز معاملاتی اخیر از گارد نزولی خارج و رشد 14 درصدی را تجربه کرد.  این گروه با لیدری نماد برکت توانست در یک ترند متعادل دنبال شود و ما شاهد روندی متعادل و در برخی از بزرگان مثبت باشیم.

خودرویی ها در معاملات روز جاری سکان بیشترین حجم داد وستد را در دستان خود قرار گرفتند بطوری که در نیمه اول معاملات شاهد افزایش تقاضا در نماد خودرو و مثبت شدن معاملات این نماد برای چند دقیقه ای بودیم. در قطعه سازها نماد خزر بعد از برگزاری مجمع، با افت بیش از 42 درصد به مدار معاملات بازگشت و از اسارت چندین ماه آزاد شد.

در گروه فلزی ها اخبار مثبت در نماد فملی بسیار بالا بود. روند معاملاتی این نماد با اخبار مثبت قابل توجهی رقم خورد و ما شاهد بی تفاوتی سهامداران به آن موارد بودیم. فملی در قیمت 1267 تومان با افت 1.5 درصد به کار خود پایان داد. فولاد مبارکه در قیمت 1033 تومان افت 1.2 درصد را به ثبت رساند. ذوب آهن اصفهان در قیمت 356 تومان دنبال می شد و با حجم بیش از 69 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد.

در میان تک سهم ها می توان به رمپنا اشازه کرد که این روزها غوغای خریداران در این نماد بیداد می کند و ما امروزهم شاهد قرار گرفتن نماد در سقف قیمت روزانه بودیم. نماد وخارزم در گروه سرمایه گذاری ها حجمی بالغ بر 45 میلیون برگه سهم را در سابقه خود به ثبت رساند. در سیمانی ها شاهد افزایش قیمت اغلب نمادها بودیم. سفارس در این گروه امروز با حجمی قابل توجهی به کار خود پایان داد. در برقی ها امروز هم هجوم خریداران موجب شد تا نظاره گر تمام نمادها در سقف قیمت روزانه باشیم.

در گروه پتروشیمی اقبال معامله‌گران را شاهد بودیم. در بازار روز چهارشنبه با وجود فشار عرضه اما بسیاری از نمادها به روند رو به جلوی خود ادامه دادند. شاخص این گروه طی 30 روز معاملاتی اخیر به بازدهی 30 درصدی رسیده است. در بازار چهارشنبه پترویی‌ها با ثبت ارزش معاملات 513 میلیارد تومانی از صنایع مورد اقبال بازار بودند. شاخص این صنعت در مسیر رسیدن به تارگت 95.000 واحدی فاصله چندانی ندارد.امروز هم این صنعت با کم لطفی سهامداران دنبال شد و در مدار منفی به کار خود پایان داد.

در بانکی ها هم شاهد روندی متعادل و منفی بودیم. اغلب نمادها در مدار منفی و با افت تقاضا به کار خود پایان دادند.

در کدال چه گذشت؟

خودرو:  از کلیه سهامداران ، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت میگردد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت 08:00 روز سه شنبه مورخ 1400/04/29 در استان تهران ،شهر تهران به آدرس کیلومتر 12 بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص ) -شرکت ساپکو سالن اجتماعات برگزار میگردد حضور بهم رسانند.

خساپا:  از کلیه سهامداران ، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت میگردد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت 10:00 روز پنج شنبه مورخ 1400/04/31 در استان تهران ،شهر تهران به آدرس تهران ، کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج ، شرکت پارس خودرو ، سالن شهید قاسم سلیمانی برگزار میگردد حضور بهم رسانند.

بنو: با عنایت به اینکه شرکت بیمه تجارت نو حائز تمام شرایط اخذ قبولی اتکایی می‌باشد لذا مجوز قبولی اتکایی از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به این شرکت اعطا شده است. بدیهی است که فعالیت در اخذ قبولی اتکایی باعث افزایش قابل توجه در سودآوری شرکت خواهد شد.

وخارزم: ثبت افزایش سرمایه شرکت توسعه برق وانرژی سپهر از مبلغ 3.000میلیارد ریال به مبلغ 9.000میلیارد ریال( از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران)

فاسمین: این شرکت برنده مزایده مزایده 12500 تن خاک روی (ماده معدنی مخلوط سولفوره کربناته) با عیار 25.5 درصد و 7000 تن خاک روی (ماده معدنی مخلوط سولفوره-کربناته ) با عیار 38 درصد از طریق بورس کالاگردید.

جمله طلایی روز

همیشه راهی وجود داره....

 

کارشناس بازار سرمایه: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.