تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه چیست؟ طرح مالیات بر عایدی سرمایه چه اثراتی را بر بازار سرمایه و قیمت نمادها خواهد داشت؟ سؤالات مهمی که نیما جوادیان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه به آن پرداخته است.

 

جوادیان در خصوص تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه بیان داشت: قطعاً در بازه‌ی کنونی مهم‌ترین عاملی که باید موردتوجه بازار سرمایه قرار بگیرد کاهش نرخ سود سپرده بانکی است اما مسئله‌ای که اهمیت ویژه‌ای دارد پایدار ماندن این طرح است.

 

رشد بازار با کاهش سود بانکی

اگر به روند بازار سرمایه در سال‌های قبل توجه داشته باشیم خواهیم دید که رشد بازار با کاهش نرخ سود بانکی آغاز شد. هنگامی‌که سودهای بانکی از بالای 20 درصد مجبور به کاهش تا حوالی 15 درصد شدند، بازار حرکت خود را شروع کرد.

سود بانکی یکی از رقیبان سرسخت بازار سرمایه است  که حتی مالیات بر عواید سرمایه هم در آن محاسبه نمی‌شود.  در حقیقت p/e سهم‌ها را بر اساس سود بانکی در بازار سرمایه تعدیل می‌نمایند.

تغییر سود بین بانکی بسیار عامل مهمی است اما مهم‌تر این است که این روند پایدار باشد و انتظارات نیز رو به کاهش حرکت نمایند.

 

فروش اوراق در سایه‌ سود بانکی

بازار سرمایه ایران دچار مشکلاتی ازجمله کسری بودجه سنگین است و دولت هم نتوانست اوراق خود را به فروش برساند.

از ابتدای سال 1400 برنامه‌ها به سمت فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز بود که متأسفانه این مهم محقق نشد. درنتیجه در نیمه اول سال نخواهیم توانست درامد مورد انتظار را داشته باشیم.

با توجه به روند بازار و مشکلاتش دیگر بازار نمی‌تواند حجم  وسیعی از سهم‌ها را به فروش برساند و تنها راه، فروش اوراق است.

دولت در تلاش است تا سود بانکی و سود اوراق را کاهش دهد و بتواند اوراق خود را با این شیوه به فروش برساند. اما با توجه به حجم اوراقی که باید منتشر شود، بازار کشش لازم برای خرید آن‌ها را ندارد.

 

کاهش نرخ سود پایدار است؟

اگر دولت بخواهد با حجم بالایی این اوراق را به فروش برساند باید سود بانکی را افزایش دهد درنتیجه نمی‌توان انتظار پایدار بودن این تصمیم را داشت مگر اینکه توافقی صورت  بگیرد و منابع مالی خوب و مناسبی به بازار وارد شود و شرایط مناسبی ایجاد شود تا کاهش سود بین بانکی پایدار بماند.

باید به این نکته توجه کرد که با توجه به شرایط فعلی، کاهش نرخ سود بانکی در بلندمدت پایدار نخواهد ماند.

 

طرح مالیات بر عایدی سرمایه

وی در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه بیان داشت:

قطعاً این طرح برای بازار سرمایه مفید خواهد بود. این طرح فقط برای بازار بورس اجرا نمی‌شود و تنها بازاری که مالیات بر عوایدی سرمایه در آن لحاظ نمی‌شد بازار سرمایه است.

این تصمیم سبب می‌شود تا منابع خوبی وارد بازار شود. البته باید توجه داشت که این تصمیم باید ملموس باشد.

در حال حاضر این طرح در مراحل تصویب و عملیاتی شدن است و ملموس بودن آن توسط بازار درک نشده است.

مثلاً در بازار ملک وقتی طرح مالیات بر عوایدی سرمایه ملموس است، سفته‌بازی  در آن کاهش می‌یابد. این نکته ازاین‌جهت قابل‌توجه است که در کشور ما افراد علاقه‌ا‌ی دوچندان به خرید ملک و املاک دارند.

یا در صنعت خودرو بااینکه محصول از نوع محصول مصرفی است اما افراد به خودرو به چشم سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. حتی  بازار دلار هم به این شکل است.

اگر در سرمایه‌گذاری این معاملات، مالیات تعیین و اجرا شود و موجب محدود شدن معاملات گردد قطعاً منابعی برای سرمایه‌گذاری خارج‌شده و به سمتی که پذیرای مالیات کمتری است سرازیر خواهند شد و از این ورطه نجات پیدا خواهند کرد.

همچنین از سمت دیگر می‌تواند سبب ورود منابع دیگر به بازار سرمایه باشد.

تهیه گزارش: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.