کلیت بازار

بزرگانی که در چند روز گذشته با افزایش عرضه مواجه بودند، امروز ورق معاملاتیشان برگشت و شاهد افزایش تقاضا و قدرت خریداران در این نمادها بودیم. بطوری که شاخص کل با همت این نمادها با رشد بیش از 26 هزار واحد در محدوده بالای 1 میلیون 281 هزار واحد قرار گرفت. همچنین نماگر هم وزن نیز با رشد بیش از 5100 واحد در سطح 391 هزار واحد به کار خود پایان داد. نمادهای شستا، فولاد، فارس و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران داشتند. بیش از 144 نماد در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه بودند و تعداد 105 نماد تنها در کف قیمت روزانه به ارزش 1386 میلیارد تومان با صف فروش مواجه بودند. بگذارید طور دیگری بگویم، در روز گذشته شاهد تاخت و تاز نمادهای کوچک بودیم اما برخلاف روند معاملاتی روز قبل امروز به کام بزرگان بازار سهام به کار خود پایان داد. بطوری که در همان در دقایق ابتدایی، مرحله پیش گشایش بازار نشان داد که میل خریدازان امروز به سمت بزرگان است که همانطور هم پیش رفت. نمادهای کوچک زیر تیغ فروشندگان معاملات خود را گذراندن و شاهد افت بیش از 3 هزار واحد شاخص هم وزن  بودیم. خوب اگر بخواهیم در مورد کلیت بازار صحبت کنیم؛ گزارشات عملکردی ماهانه شرکت ها به جرات می توان گفت فوق العاده بود؛ هم از لحاظ نرخ فروش و هم از لحاظ میزان تغییرات نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال گذشته؛ عالی بوده است. یکی از رکن های مهم برای انتخاب سهم؛ گزارشات ماهانه و میاندوره ای و آینده پیش روی آن نماد  و صنعت می باشد که باید این موضوع را همیشه در نظر بگیرید و سپس روانشناسی بازار و قدرت نقدینگی که در آن سهم در جریان است؛ از عوامل مهم و تاثیر گذار بروی روند معاملاتی هر سهم می باشد؛ پس با توجه به شرایط پیش روی آن نماد دست به معامله بزنید.

آینده بازار

گزارشات ماهانه اکثریت نمادهای بزرگ شاخص ساز بسیار خوب بوده و همانطور که نظاره گر بودیم، جذابت معاملات این نمادها در روز جاری به قدری بالا بود که شاهد قرار گرفتن اغلب آنها در مدار توجهات و در سقف قیمت روزانه بودیم، بزرگان تمام بازار را خیره به خود کرده بودند. خبر دیگر که بر رشد بازار در روز جاری کمک کرد، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شستا بود که در روز گذشته شاهد راهی شدن 1174 درصدی افزایش سرمایه این شرکت بروی سامانه کدال بودیم. همانطور که در گزارشات قبلی هم گفتیم، بازی بزرگان با نزدیک شدن به مجامع آنها و زمزمه هایی مبنی بر تقسیم سود های مطلوب موجب شد تا شاهد چرخش نقدینگی و ورود پول هوشمند باشیم. در کل بازار سهام بر شانه غول های فلزی، پالایشی و برخی از نمادهای بانکی و معدنی ها و تک نمادها توانست روز معاملاتی پر هیجان و پر انگیزه ای را پشت سر بگذارد. انگیزه خریداران و تقویت حضور حقیقی ها موجب شد تا شاهد ورود نقدینگی قابل توجهی به نماهای بزرگ شاخص ساز باشیم. در کل با توجه به رالی حاکم شده در بزرگان که موجب شد تا رکورد بیشترین ارزش معاملات خرد با ثبت 7330 میلیارد تومان در 1400 شکسته شود، بنظر می رسد بازار میل به بالا رفتن بیشتر دارد و همچنین با در نظر گرفتن مولفه هایی که بارها بر آن تاکید داشتیم می توان گفت پتانسیل رشد بازار بیشتر از قبل می باشد و روزها متعادل و مثبت تری پیش روی آن است.

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم

فارس و بیشترین تاثیرش بر شاخص

در گروه محصولات شیمیایی نماد فارس با رشد حداکثری قیمت و شکل گیری صف خرید توانست بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران داشته باشد. در این گروه پترول در دقایق پایانی با صف خرید همراه شد. تاپیکو که در گزارشات قبل تحلیل تکنیکالش را ارائه کرده بودیم، از هدف اول خود پرقدرت گذشت و در حال حرکت به سمت هدف 1600 تومانی خود می باشد. این گروه هم در مسیر مثبت و با افزایش تقاضا روبرو بود و توانست در بی از نمادها در مدار مثبت به کار خود پایان دهد.

معاملات متعادل

در خودرویی ها نوسانات معاملاتی اغلب نمادها متعادل بود و در نمادهای بزرگ این گروه خودرو و خساپا شاهد داد و ستد متعادل و مثبت بودیم. خبهمن و خگستر در نیمه اول معاملات در آستانه سقف قیمت روزانه قرار گرفتند  اما با توجه به عرضه های صورت گرفته در این گروه شاهد عقب نشینی خریداران در این دو نماد بودیم.

فلزی ها در مرکز توجهات

در فلزی ها تاخت و تاز فولاد و فملی بقدری بالا بود که هر دو نماد در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شدند و موجب شد تا تقاصای خوبی به این گروه تزریق شود. فملی در قیمت 1282 تومان با صف خرید 38 میلیون برگه سهمی روبرو بود و نماد فولاد مبارکه در قیمت 1282 تومان نیز با صف خرید به کار خود پایان داد.

غذایی ها گروه مورد توجه این روزها

روز گذشته در گروه غذایی شاهد معاملات نسبتا پر حجم بودیم. برتری سرانه خرید در اکثر نمادها مشهود بود. از نظر ارزش معاملات 3 نماد غپاک، غگل و غصینو رتبه‌های برتر را آن خود کردند.  این روزها غذایی ها هم در مرکز توجهات معامله گران قرار گرفتند. این گروه وبشهر که به نوعی لیدر محسوب می‌شود با حجم معاملات بیش از 4 برابر میانگین حجم ماه با صف خرید به کار خود پایان داد و در صدد رسیدن به سطح 1.250 می‌باشد.  در سوی دیگر غپاک را داریم که پس از اصلاح تند و تیز تا قیمت‌های 2.000 تومانی، در صدد جبران بخشی از زیان خود برآمده و احتمال می‌رود در این گام بتواند تا سطوح 2.350 و در صورت عبور تا محدوده 2.700 تومانی پیشروی کند. در غبشهر باید منتظر واکنش بازار بود. این سهم پس از یک اصلاح موقت می‌تواند خود را برای جدال با مقاومت 2.500 تومانی آماده کند.

سیمانی ها همچنان در مدار مثبت

در گروه سیمانی، تقاضا تحت تاثیر فروش خوب شرکت‌ها در خرداد ماه و انتظار انتشار گزارش خوب 3 ماهه تقویت شده است البته افزایش نرخ محصولات هم بی تاثیر نبوده است. شاخص این گروه در محدوده 9.400 واحدی اصلاح خود را به اتمام رسانده و بخش عمده‌ای از موج افزایش تقاضای خود را مدیون افزایش نرخ سیمان و عرضه گسترده در بورس‌کالا می‌باشد. به نظر خاکستری‌های بازار جزء پر بازده‌ترین صنایع سال 1400 باشند. این گروه روز گذشته با ثبت ارزش معاملات 180 میلیارد تومان جزء 10 صنعت برتر مورد اقبال بازار قرار گرفت. در این گروه سرود روند صعودی خوبی گرفته است. این سهم روز گذشته موفق به تثبیت در کانال 2.000 تومانی گردید تا راه برای رسیدن به سقف تاریخی هموار شود.

جمله طلایی روز

زندگی یک بازی است و من برای برد بازی می کنم

 

کارشناس بازار سرمایه: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.