شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس سازمان بورس کشور خبر از حذف دامنه‌ی نوسان در بازار سرمایه ایران داده است. آیا این تصمیم تأثیر مثبتی بر روند بازار بورس ایران خواهد داشت؟ آیا حذف نیم درصدی دامنه‌ی نوسان در هرماه برای برطرف شدن مشکلات بازار سرمایه کافی خواهد بود؟

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه به ارزیابی این تصمیم مهم و ابعاد آن پرداخت.

 

حذف دامنه نوسان تصمیم درست

حدادی با تائید بر درست بودن تصمیم حذف دامنه نوسان گفت: حذف دامنه نوسان ذاتاً تصمیم درستی است زیرا بسیاری از مشکلاتی که بازار سرمایه، چه در روزها و روندهای مثبت بازار و چه در روزها و روندهای منفی بازار با آن‌ها دست‌وپنجه نرم ‌کرده نشات گرفته از بحث دامنه نوسان بود.

پس اصل تصمیم و موضوع درست است. اما اگر بخواهیم به بررسی ابعاد و تاثیرگذاری آن بپردازیم می‌توان گفت که تأثیر این تصمیم درست در میان‌مدت و بلندمدت این خواهد بود که هیجان در بازار سرمایه کاهش خواهد یافت.

 

کاهش هیجان در معاملات

وی افزود: این کاهش هیجان در معاملات موجب می‌شود تا فعالان بازار سرمایه به سمت تحلیل‌های بازار ازجمله تحلیل‌های بنیادی و تحلیل‌های تکنیکال سوق پیدا کنند.

هنگامی‌که دامنه نوسان افزایش یابد، هر سهم قیمت‌های بیشتری را نسبت به‌روزهای قبل خواهد دید حال چه در درصدهای مثبت باشد و یا در درصدهای منفی.

 این عوامل موجب خواهند شد که سهم‌های بازار سرمایه در هر قیمتی خرید یا فروش و یا مورد معامله قرار نگیرند، درنتیجه وزن تحلیل در تصمیمات نسبت به قبل بیشتر خواهد شد.

 

کاهش صف‌نشینی

حدادی در ادامه گفت: تأثیر دیگری که تصمیم حذف دامنه نوسان اعمال می‌کند این است که به‌تدریج عامل صف‌نشینی در بازار سرمایه  کاهش پیدا خواهد کرد و سهم‌ها کمتر درگیر صف فروش و یا صف خرید خواهند شد.

می‌توان گفت که بحث صف‌های خریدوفروش اولین و تنها عامل اتخاذ تصمیم برای خریدوفروش سهم توسط فعالان بازار سرمایه بوده است.

کاهش صف‌های خریدوفروش سبب می‌شود تا هیجان در بازار کاهش پیدا کند پس تأثیر کوتاه‌مدتش این خواهد بود که به علت کاهش تعداد صف‌های خریدوفروش هیجان در بازار کمتر می‌شود . تأثیر میان‌مدت و بلندمدت  این است که ما باید به سمت تحلیل برویم تا هر سهمی را در هر قیمتی  خریدوفروش نکنیم.

 

کاهش فشار بر هسته معاملات

وی تصریح کرد:از سمت دیگر حتی می‌توان  گفت که این تصمیم باعث خواهد شد تا فشار بر هسته معاملات نیز کاهش یابد.

در بسیاری از مواقع فشاری که بر هسته معاملات به وجود می‌آید سبب اختلال در بحث معاملات روزانه  می‌شود که دلیل این فشار، صف‌های خرید و فروشی است که در سهم‌های کوچک و بزرگ بازار ایجاد می‌شود. این کاهش فشار بر هسته معاملات به علت کاهش صف‌های معاملاتی کاهش می‌یابد.

 

این فعال بازار سرمایه در مورد کاهش نیم درصدی در هرماه بیان داشت: کاهش نیم درصدی از دامنه‌ی نوسان گزینه‌ی مناسبی است زیرا  اگر در هر فصل از سال 5/1 درصد از دامنه نوسان حذف شود می‌تواند تا آخر سال به عدد خوبی دست پیدا کند.

 

روند بازار در هفته جاری

وی روند بازار را همراه با نوسانات منفی پیش‌بینی کرد و افزود: روند بازار در هفته جاری می‌تواند در روزهای اول هفته منفی باشد و رفته‌رفته بهتر خواهد شد. اما نباید انتظار هفته‌ای مثبت همراه با افزایش چشمگیر تقاضا را داشت. درنتیجه می‌توان گفت که نوسانات منفی در این هفته ادامه خواهند داشت.

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.