با توجه به نرخ تورم بیش از 40 درصدی در خردادماه 1400 و صحبت‌ها حول ورود نقدینگی به بازار، معضلات پیش روی اقتصاد ایران چه خواهد بود؟

تورم در اقتصاد ایران به کدام سمت خواهد رفت و چه آینده‌ای خواهد داشت؟

کمال خانزاده مدیرعامل کارگزاری ملل، علی طباطبایی و محمد خیری  کارشناسان بازار سرمایه در میزگرد پاداش سرمایه به بررسی ابعاد این معضل اقتصادی پرداختند.

 

نرخ تورم در شرایط فعلی

علی طباطبایی با اشاره به برآوردهای به‌دست‌آمده از چاپ پول بیان داشت: با توجه به کسری بودجه‌ای که  گریبان گیر  اقتصاد کشور است و همچنین برآوردهای به‌دست‌آمده از چاپ پول در کشور، برای پیش‌بینی نرخ تورم در سال جاری می‌توان به حالت خوش‌بینانه‌ای در سطح 31 درصد اشاره نمود.

اما اگر بخواهیم تورم را متناسب با شرایط فعلی اقتصاد و در حالتی منطقی پیش‌بینی کنیم، باید انتظار نرخ تورمی 37 درصدی را داشته باشیم و نه کمتر را.

وی افزود: ابهامات موجود در بازار با پشت سر گذاشتن انتخابات ریاست جمهوری کاهش پیداکرده است و می‌توان انتظار روندی متعادل، نه صعودی و نه نزولی، با شیب نیمه صعودی را در بازار سرمایه داشت چه‌بسا که در نیمه دوم سال این روند صعودی افزایش بیشتری یابد.

 

اقتصادی دلاریزه

کمال خانزاده، مدیر عامل کارگزاری ملل با دلاریزه خواندن اقتصاد ایران بیان داشت: تورم در حال حاضر وابسته به دلار است زیرا اقتصاد ایران دلاریزه شده است  و می‌توان گفت که 70 درصد اقتصاد ما وابسته به دلار است.

 همان‌طور که می‌دانیم مواد اولیه کارخانه‌ها و شرکت‌ها وابسته به دلار است درنتیجه قیمت‌ها و همچنین تورم در سال جاری وابستگی مستقیمی به قیمت و ارزش دلار خواهد داشت.

اگر قیمت دلار در 20 الی 21 هزار تومان تثبیت شود و ثابت بماند نباید انتظار تورم بسیار بالایی را داشت.

می‌توان برای سال جاری نرخ  تورم را در سطح 20 الی 25 درصد تخمین زد.

اقتصاد ایران در سال‌های گذشته با تورم شدیدی دسته و پنجه نرم کرده است و تا اثرات این تورم جدید به‌اصطلاح هضم و پذیرفته شود نیاز به زمان دارد.

اما به‌طور کل انتظار می‌رود تا نرخ تورمی معادل 20 الی 25 درصد را در پیش روی اقتصاد ایران داشته باشیم.

 

نقدینگی و تورم

محمد خیری نیز با تأکید بر رابطه‌ی نقدینگی و تورم بیان کرد: با توجه به کسری بودجه‌ای که اقتصاد ایران را بیمار کرده است نباید انتظار دلاری پایین‌تر از 20 هزار تومان را داشت.

هر راه و تغییری برای جبران کسری بودجه موجب ایجاد و افزایش نقدینگی می‌شود و با خودش تورم را به همراه دارد.

 افزایش تورم سبب کاهش ارزش پول ملی ایران خواهد شد درنتیجه ارزش دلار نسبت به ریال افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

با توجه به روند ادامه‌دار مذاکرات برجام، اگر این قرارداد به نتیجه‌ای روشن برسد می‌تواند سکته و شکی برای قیمت دلار باشد.

 اما از طرف دیگر با این مشکل روبرو هستیم که اگر ارزش دلار سقوط کند کشور دچار رکود خواهد شد زیرا بسیاری از مواد اولیه شرکت‌ها با دلاری بالای 20 هزارتومان خریداری شدند.

به طور کل جذب نقدینگی در بازار سرمایه سبب تورم شدیدی خواهد شد مگر اینکه درهای اقتصاد جهانی به روی کشور باز شوند  و نقدینگی از خارج کشور وارد شود که احتمالش بسیار ضعیف و دور از انتظار است.

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

حجم مبنا چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.