با توجه به نوسانات شکل گرفته در بازار سرمایه و همچنین عوامل خارجی تاثیر گذار بر آن، شاخص کل چه مسیری را در پیش خواهد گرفت و چه گروه‌هایی قابلیت رشد بیشتری را خواهند داشت؟

سوالاتی که امیرحسین نام‌آور مدیر ارشد اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه مورد بررسی قرار داده است:


شاخص کل بازار 

نام‌آور با اشاره به کاهش نرخ سود بین بانکی بیان داشت: با توجه به روندی که بازار سرمایه در پیش گرفته می‌توان پیشبینی نمود که شاخص بازار تا آخر سال جاری به سطح 1 میلیون و 400 هزار واحد خواهد رسید.

 در میان مدت نیز اهدافی را حول سطح 1 میلیون و 300 هزار واحد مشاهده خواهد نمود.

با توجه به شرایط موجود میانگین قیمت دلار را نیز تا آخر امسال می‌توان روی 27 هزار تومان پیشبینی نمود.

 

بورس و کاهش نرخ سود بین بانکی

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه نرخ سود بین بانکی کاهش یافته است می‌توان انتظار رشد و قوت گرفتن بازار سرمایه را از این عامل مهم داشت.
متاسفانه بازار سرمایه ایران بازاری دستوری است و به نوعی حیثیتی شده است. وقتی این موضوع وعوامل دیگر در کنار یکدیگر قرار بگیرند، می‌توان پیشبینی نمود که تا آخر سال جاری بازار بدی را پیش رو نداشته باشیم.

 

گروه‌های مستعد رشد بازار

این فعال بازار سرمایه گفت: اینکه چه گروه و صنعتی تا آخر سال رشد بهتری را رقم خواهند زد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در این میان به نظر می‌رسد که فلزات اساسی  به دلیل پیشبینی افزایش نرخ قیمت‌های جهانی، همچنین گروه پالایشی‌ها به دلیل افزایش قیمت نفت و بانکی‌ها نیز با افزایش نرخ تسهیل ارزش خود می‌توانند گروه‌های خوبی برای سرمایه گذاری باشند. 

 این گروه‌ها می‌توانند در بازار سرمایه پیشرو و جلودار گروه‌های دیگر باشند.

 

برجام و بازار سرمایه

نام‌اور تصریح کرد: در بازار سرمایه اصلا بحث برجام مطرح نیست زیرا کسی که دارای قدرت مالی است می‌تواند در موارد سرمایه گذاری و هم در مورد موضوعاتی مانند مدیریت مبالغ بالای چند هزار میلیارد تومان تصمیم‌گیری نماید.
پس در عمل بسیاری از این دست خبرها و گفتگوها اهمیت چندانی ندارند زیرا همان‌طور که می دانیم درگیری‌های اقتصادی کشور بسیار زیاد است و تا بخواهیم به اهداف و مقاصد عملیاتی برسیم، حتی اگر برجام را داشته باشیم، وقتی پول‌های بلوکه شده آزاد نشوند برای اقتصاد کشور و بازار سرمایه سودی نخواهد داشت.

باید در نظر داشت که بازار سرمایه به موضوعات مطرح شده توجه دارد و به راحتی تحت تاثیر این موارد از جمله برجام قرار نمی‌گیرد.

به طور مثال روشن و یا تیره بودن سرانجام برجام ،استراتژی مخصوص خود را متناسب با استراتژی حکومت دارد. بنابراین بازار سرمایه به طور جدی و عمیق از خبرهایی مانند مذاکرات برجام تاثیر نمی‌پذیرد.

زیرا افرادی که در پشت کار هستند و دارایی‌های بالایی را دارند از جمله  افرادی هستند که تصمیم گیرنده‌ی سمت و سوی مذاکرات‌اند و حداقل از جریانات آگاه هستند. این افراد با یک خبر سرمایه گذاری نخواهند کرد. 

 

دلیل رشد بازار 

اینکه بیان می‌شود بازار سرمایه به سمت بالا می‌رود و روندی صعودی دارد صرفا به علت برجام نیست بلکه به این دلیل است که قیمت‌ها رقابتی شده و افزایش پیدا کرده‌اند.

او در پایان افزود: باید به این نکته توجه شود که خبر برجام به تنهایی موجب بالا رفتن سهام شرکت‌ها نمی‌شود. بازار با رشد همراه بود زیرا قیمت‌ها بسیار جذاب و مطلوب بودند. اقتصاد کشور به این موارد کاری ندارد و روی روال خودش پیش خواهد رفت.

‌‌                                            

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.