بازار سرمایه در روزهای گذشته شاهد تحرکات مثبتی بوده و بسیاری از سهم‌ها از جمله سهم شرکت‌های کوچک و بزرگ از قفل فروش خارج شده‌اند و در دو سر طناب عرضه و تقاضا مشغول کشمکش می‌باشند.

اما نماد خکار از گروه خودرو و ساخت قطعات همچنان در قفل فروش گیر کرده است و سرمایه گذاران خود را چشم به راه امیدی هر چند کوچک نگاه داشته است.

آینده‌ی این سهم به چه شکل خواهد بود و سهامداران چه راه‌کاری را پیش بگیرند؟

خبرنگار پاداش سرمایه گفتگویی را با دکترعلی قویدل، معاونت اقتصادی گروه شرکت‌های ایرکا، در این خصوص داشته است:

 

بازاری بی‌ثبات

 با توجه به این که تغییر پارامترهای سیاسی اقتصادی در کشور زیاد است برای پیشبینی یک بازار باید از یک ثبات صحبت کرد.

وقتی ثباتی در بازار سرمایه نباشد، پیشبینی‌ها بسیار کوتاه مدت و کم دقت خواهند بود. اگر بازار سرمایه ثبات داشته باشد می‌توان چشم اندازها را برای چند سال آینده نیز مطرح نمود.

با  توجه به شرایط فعلی، تحریم‌ها علیه ایران که یکی از عوامل اصلی و موثر بر بازار خودرو و قطعات است و همچنین با توجه به روند کند و مبهم پیش روی اقتصاد ایران موجب ایجاد فشاری مضاعف بر تولیدگنندگان  داخلی شده است.

شرکت‌های خودرو ساز و قطعه ساز با توجه به محدودیت‌هایی که برای ارتباطات خارجی وجود دارد ، مورد توجه قرارگرفته‌اند زیرا به تنها تامین کنندگان داخلی تبدیل شده‌اند و به تبع آن قدرت رقابت و رقابت‌پذیری نیز کاهش پیدا کرده است.

درنتیجه طبیعی است که خودروسازان حرف اول و آخر را در تامین خودرو و فروش آن بیان کنند که سبب می‌شود تا قطعه سازان نیز به نوعی تحت تاثیر این گروه قرار بگیرند.

 

بنیاد سهم خکار

او افزود: سهم خکار بنیاد بسیار پرقدرتی دارد قطعا بهترین عامل برتری آن سودآوری آن است و به همین دلیل  درجه‌ی ریسک این سهم بسیار پایین و مطلوب است. در حقیقت پایین بودن درجه ریسک این سهم، بیشتر از هر چیزی سبب جذابیت این سهم شده است ..

شرکت ایرکا انتشار دهنده‌ی نماد خکار در بازار سرمایه، مجموعه‌ای است که در بین گروه خود جزو برترین‌ها به شمار می‌رود و به جرات می‌توان گفت با شاخص  P/E که در واقع انتظار سهام‌دار از بازدهی آینده سهم استعضوی از 10 نماد برتر این صنعت است.

شرکت ایرکا انتشار دهنده سهم خکار به لحاظ تولید، چشم انداز و گسترش تولید بسیار قوی و پیشرو است. این شرکت در تولید محصولات جدید و با کیفیت توقف ناپذیر است و در بازار فعلی که سرشار از تحریم‌ها است و سیستم اقتصادی بیمار آن را فراگرفته و در نا کارامدی فرو رفته است، همچنان با انگیزه به تولیدات محصولات جدید و با کیفیت می‌پردازد.

 گروه قطعه ساز خکار  سالانه راه اندازی  یک یا دو خط تولید جدید را در دستور کار قرار می‌دهد.

 

راه اندازی خطوط تولید سالانه

این قطعه ساز بیان کرد: خط تولیدهایی که در چند وقت اخیر افتتاح شدند شامل: خط تولید منیفولد که به تولید انبوه رسیده است و در فاز دوم افزایش تولید  قرار گرفته است ..

منیفولد وظیفه‌ی مخلوط کردن سوخت و هوا را با یکدیگر بر عهده دارد. درصدی از هوا را تنظیم می‌کند تا با سوخت مخلوط شود.

خط تولید های  بعدی که در حال راه اندازی است، پدال گاز و دریچه هوای الکترونیکی است که سیستم گاز را از حالت مکانیکال به حالت الکترونیک تبدیل خواهد کرد و شما می‌توانید به راحتی سرعت اتومبیل خود را کنترل کنید.

همه‌ی این تولیدات جدید موجب بهره‌وری بهینه سوخت  و همچنین آرامش راننده خودرو خواهد شد و کیفیت کلی محصول را افزایش می‌دهد.

 

سهم خکار چه زمانی به تعادل می‌رسد؟

قویدل ادامه داد: بورس ایران بورسی فرمایشی است زیرا بزرگترین شرکت‌های خودروساز ما با وجود ضررهای بسیار سنگین و ضررده بودنشان به راحتی در بازار سرمایه جولان می‌دهند و حتی رنگ سبز بازار را نیز به خود اختصاص داده‌اند..

برای اینکه بازار سرمایه‌ای سالم باشد و بر اساس اصول پیش رود باید دست از سرش برداشت تا با عزضه و تقاضای واقعی  راه خود را پیدا کند اما وقتی دست از این بازار نمی‌کشند و قصد هدایت آن را دارند، سیستم بیمار خواهد شد و در نتیجه به تغییر نگرش اساسی نیاز پیدا می‌کند.

متاسفانه دولت مردم را تشویق نمود تا وارد بازار بورس شوند درنتیجه مردم با هیچ دانشی وارد بورس شدند و دیگر هیچ تحلیل و نموداری بر بازار اثرگذار نبود و دلال ها و سفته بازها هدایت گر سهام هاشدن و دولت هیچ کنترلی بر اینها نداشت هدف جذب سرمایه مردم بود..

سهام شرکت خکار سهمی بنیادی و سود سازاست که متاسفانه گرفتار سفته بازان و بازیگردانان شده است.

خکار به دلیل تولیدات نوین و سود خوبی که داشته و همچنین میزان ریسک پایین و دارا بودن کمترین بدهی در میان هم گروهی‌های خود از جذابیت زیادی برخوردار است ..

او تصریح کرد: سهم این شرکت در بازار سرمایه به قدری ارزنده و قوی است که شرکت نیازی به تبلیغات برای خود نداشت. با این وجود بازیگردانان در سهام شرکت سرمایه گذاری نمودند و چشم انداز های رویایی برای سهامداران ترسیم کردن و با ورود سهمام داران بیشتر سودهای قابل توجهی را نیز از آن خود کردند.

با قفل شدن بازار سرمایه و سقوط و رکود آن، سهم‌های بنیادی که بازیگردانان به آن‌ها ورود پیدا کردند بیشترین ضرر را متقبل شدند. این بازیگردانان موجب شدند تا قشر عظیمی از توده‌ی مردم  بدون دانش و تخصص  وارد بازار شوند.

 

قفل فروش خکار

قویدل با اشاره به اقدامات به عمل آمده برای کاهش صف‌های فروش گفت::

شرکت‌های بنیادی درگیر در قفل فروش از سمت بازیگردانان تحت فشارند و از شرکت‌ها توقع می‌رود تا قفل فروش سهم را به اصطلاح روان کنند در حالی که  همین بازیگردانان در صف اول فروش نشسته‌اند .

سهم خکار در دو مرحله اقدام به جمع کردن صف فروش کرد که  در هر دو با  شکست روبرو شد.

شرکت ایرکا انتشار دهنده نماد  خکار حتی نقدینگی را از تولید برداشت و به بازار سرمایه منتقل کرد اما اوضاع نه تنها بهتر نشد بلکه بدتر هم شد.

از دلایل اصلی قفل ماندن صف فروش حتی با ورود نقدینگی این است که اولا ناامیدی و دلسردی مردم از نظام بورس و نظام اقتصادی حاکم سبب شده است تا از هر فرصتی برای خروج از بازار سرمایه استفاده کنند و صف های قروش را بیشترکنن.

دوم بازیگردانانی که وارد سهم‌های بنیادی شده‌اند، می‌خواهند با سود خوب خارج شوند.

 

تقسیم سود یا افزایش سرمایه؟

 او بیان داشت: راه کاری که شرکت برای خروج از بحران در نظر دارد این است که تا قبل از برگزاری مجمع افزایش سرمایه را به انجام برساند.

در این راستا بخشی از سود توزیع می‌شود و به سمتی پیش خواهیم رفت تا  حدود 10 الی 11 درصد سود  در صورت تصویب در مجمع از شهریور ماه توزیع شود.

دلیل این تقسیم سود پیش از موعد این است که سهامداران خردی که در قفل فروش سهم گیر کرده‌اند، با سودی که دریافت می‌کنند بتوانند حداقل امورات خود را بگذرانند.

 

سهامداران چه کنند؟

قویدل در پایان افزود: بخشی از سود را نیز برای افزایش سرمایه بعدی حفظ خواهیم کرد و مجدد افزایش سرمایه از محل سود انباشته را در دستور کار خواهیم داشت.

سرمایه گذاران سهام خکار به طور قطع سهامداری کنند و سهام خود را رها نکنند زیرا خکار سهم بسیار با ارزشی است.

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.