با پیش رو داشتن مجامع شرکت‌های بورسی و همچنین روند رو به رشدی که در بازار سرمایه شکل گرفته، مسیر پیش روی بورس ایران چه خواهد بود و سهامداران در چه سهم هایی سرمایه گذاری نمایند؟

 

امیر سیدی مدیرعامل کارگزاری امین در پاسخ به سوالات پیش روی بازار به خبرنگار پاداش سرمایه گفت:

بازار سرمایه از سال گذشته تا به اکنون روند اصلاحی عمیق و بزرگی را پشت سر گذاشته است و قیمت‌های سهام شرکت‌ها کاهش و افت زیادی را تجربه کرده است.

 

شاخص ملاک خوبی نیست

او افزود: با جود اینکه در این مدت شاخص کل به نصف خود رسیده است اما به دلیل عرضه شدن عرضه‌های اولیه مختلف در بازار سرمایه، نمی‌توان شاخص کل را ملاک خوبی برای سنجش روند پیش روی بازار دانست.

قیمت بسیاری از سهام‌ها اکنون یک پنجم یا یک ششم قیمت‌های قبلی آن‌هاست. همچنین بازار سرمایه با ابهاماتی روبرو بود که اکنون بسیاری از آن‌ها برطرف شده و ابهامات باقی مانده نیز می‌توانند در ماه‌های پیش رو برطرف شوند.

مشکلات پیش روی بازار سرمایه شامل مبحث کسری بودجه وعواملی از این دست می‌باشد. کارشناسان نیز راه کارهایی را در دستور کار دارند تا روند نزولی بازار متوقف شود و به تعادلی در این بازار مستعد دست پیدا کنیم.

صعود بازار مانند سال قبل؟

وی بیان داشت: باید به این نکته توجه داشت که روند صعودی بازار مانند سال‌های 98 و 99 نخواهد بود. شاخص کل و بازار الگوی اصلاحی آن هم به صورت نزول یک تکه را به سمت پایین تجربه کرد و اکنون که می‌خواهد به رشد برسد و صعود کند، با توجه به عدم اطمینان و خاطره‌ای که افراد از یک سال گذشته دارند با واکنش‌هایی روبرو شده است.

به نظر می‌رسد روند بازار رو به رشد و صعودی است اما نه از جنس صعودی شارپی و قوی، درنتیجه بازار روند صعود ملایمی را طی خواهد کرد.

احتمال می‌رود تا شاهد رشد بازار در یک سطح مشخص باشیم. بازار رشد می‌کند، چند روز دست به دست می‌شود و دوباره تا سطح دیگری به رشد خود ادامه می‌دهد. اقتضای بازار این است که حالت نوسانی و  الاکلنگی به خود بگیرد اما در نهایت  شاخص کل رشد خواهد کرد. این روند فقط به  امروز و فردا تعلق ندارد و طی هفته های آتی نیز تکرار خواهد شد.

مجامع و سرمایه گذاری

سیدی در مورد پیش رو داشتن مجامع شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری در آن‌ها بیان داشت:

سهامداران و فعالان بازار سرمایه به دو دسته تقسیم می‌شوند: افراد حرفه‌ای و افراد عادی.

افراد حرفه‌ای در بازار که با توجه به نزدیک شدن هرچه بیشتر به مجامع به خوبی تشخیص می‌دهند که سهام‌هایی با سود بالای تکرار شونده، بسیار سهام‌های خوب و مستعدی برای سرمایه گذاری می‌باشند تا سهامدار با خرید آن‌ها به مجمع راه پیدا کند.

ولی در کل نمی‌توان از منظر برگزاری مجامع به سهم‌ها نگاه کرد زیرا اصلاحات قیمتی زیادی را پشت سر گذاشتیم و اگر قرار باشد که بازار برگردد بعضی از سهم‌ها قادر خواهند بود تا با بازدهی بالاتری برگردند حتی با اینکه ممکن است  eps بالایی را تقسیم نکنند.

 

پیشنهاد برای افراد غیر متخصص 

او در پایان افزود: افرادی هم که تخصص حرفه‌ای در بازار سرمایه ندارند و سهام‌های خوبی را خریداری نمودند و افت قیمتی و سقوط بورس نیز شامل حالشان شد، اکنون می‌توانند با ورود به صندوق‌های سرمایه گذاری و خرید پرتفوی کارشناسی شده‌ی آن‌ها سرمایه گذاری مناسب‌تری را انجام دهند.

در حقیقت افراد غیر متخصص می توانند با خرید صندوق‌های سهامی در بورس سرمایه گذاری نمایند.

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.