صنعت قطعه سازی از جمله صنایعی است که رشد وسیع خود را مدیون تحریم‌های شکل گرفته علیه ایران است. حال با برگشتن تیم‌های مذاکره به برجام و احتمال رفع تحریم‌ها چه آینده‌ای برای این صنعت مهم رقم خواهد خورد؟

خودکفایی در صنعت قطعه‌سازی

آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن تخصصی قطعه‌سازان کشور در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه از موضع رسمی انجمن قطعه ‌سازان کشور در مورد طرح ممنوعیت واردات قطعات خودرو خبر داد و گفت:

ما بر این معتقد هستیم که هدف از این طرح، ممنوعیت واردات قطعات خودرو و یا خودرو نیست بلکه ما در دورانی که کشور با مشکل کمبود ارز مواجه بود، به عمق‌سازی در ساخت قطعات در داخل کشور و شرکت‌های داخلی پرداختیم.

قطعه سازان همراه با مسولین به جد کوشیدند و سرمایه گذاری‌های سنگینی را متقبل شدند تا توانستند به توسعه‌ و خودکفایی در صنعت قطعه‌سازی برسند وعمق ساخت و ساز این قطعات را گسترش دهند.

تاثیر مثبت تحریم بر قطعه‌سازی

او افزود: باید به این نکته توجه کرد که از ابتدای تحریم‌ها علیه ایران تا کنون، نهضت ساخت داخلی به بلوغ قابل توجهی دست یافته است و ما توانستیم قطعاتی که هرگز در ایران ساخته نمی‌شد را قطعه سازی کنیم .

البته این گسترش در صنعت قطعه سازی مدیون تحریم‌ها بود زیرا در گذشته به دلیل تیراژ اقتصادی، ساخت قطعات داخلی مقرون به صرفه نبود و اصلا ضرورت و نیازی به آن احساس نمی‌شد.

اما با شکل گیری تحریم‌ها و درنتیجه تمرکز بر ساخت داخلی قطعات، توانمندی صنایع قطعه سازی نیز در داخل کشور دوچندان شد.

سیل بی‌رویه واردات

محبی‌نژاد بیان کرد: حال اگر تحریم‌ها برداشته شوند و برجام احیا گردد، مقادیر بسیار زیادی  از ارزهای بلوکه شده‌ پشت سدهای تحریم احیا خواهند شد.

موضوع قابل توجه این است که دولت‌های خارجی اعم از غربی وشرقی مانند چین، راضی نخواهند شد تا با پول نقد و یا انتقال وجوه نقد بدهی‌های خود را تسویه نمایند. این دولت‌ها بدهی خود را با کالا تسویه خواهند کرد و چه کالایی سهل المعامله‌تر از خودرو و قطعات خودرو.

 به خصوص اگر با آزاد شدن ارزهای بلوکه شده شاهد کاهش نرخ ارز باشیم، دوراز انتظار نیست تا سیل بی‌رویه واردات قطعات، کل زحمات همکاران قطعه ساز را با خود ببرد و نهضت ساخت داخل را تخریب کند.

دبیر انجمن قطعه سازان کشور گفت: انجمن قطعه‌سازان طرح ساماندهی واردات خودرو و قطعات را مطرح نمود که شاه بیت این طرح جلوگیری از ضربه پذیری واردات و سنجیدن منطقی آن است.

 نباید موجب شد تا تلاش و مجاهدت دوستان قطعه ساز بی‌ثمر بماند و طوری نشود که روی شاخه بنشینیم و بن را ببریم.

واردات بی‌رویه هر گونه کالای ساخته شده در ایران اعم از صنعت قطعه سازی، خودرو سازی و... نقض غرض است و نتیجه‌ای جز به باد دادن زحمات تولیدکنندگان ندارد.

آینده‌ی صنعت قطعه‌سازی

او در پاسخ به این سوال که آینده‌ی صنعت قطعه سازی به کدام سو می‌رود گفت:

ما در کشور همه مسائل سیاسی است حتی اقتصادمان و قطعه سازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. می‌توان گفت که همه موارد به تصمیمات سیاست مداران و سیاست گذاران در این صنعت برمی‌گردد. اگر  شرایط و تصمیمات درست گرفته شود و وعده‌های داده شده رنگ عمل به خود ببینند آینده‌ی بسیار خوبی را در صنعت قطعه سازی شاهد خواهیم بود.

او در پایان افزود: کشور توانایی بالقوه‌ای را در تولید 2 میلیون و 200 هزار قطعه در سال دارد و علاوه بر تولید کافی و لازم برای داخل کشور، امکان صادرات را نیز می‌توان از این صنعت داشت.

در صنعت قطعه سازی حسن کار بر این است که بتوان به صورت انتخابی قطعاتی را تولید کرد که دارای مزیت نسبی تولید در داخل کشور باشند و بازار هدف خود را نیز پوشش دهند.

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

عرضه‌ی اولیه چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.