با گذشت یک هفته از انتخابات ریاست جمهوری ایران، تحرکات اندکی را در بازار ارز شاهد هستیم. طی روزهای گذشته قیمت دلار در کانال 24 هزار تومان در حال تثبیت بود و تا به این لحظه در قیمت 24 هزار و پانصد تومان معامله می‌شود.

با توجه به پیش رو داشتن برجام و تورم 43 درصد خرداد ماه، آینده دلار و بازار ارز چه خواهد شد؟

پاداش سرمایه در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه به بررسی روند پیش روی دلار می‌پردازد.

دلار و رکود

محمد خیری کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر رابطه‌ی دلار و رکود گفت:

با توجه به اینکه دلار در قیمت‌های بالای 20 هزار تومان معامله می‌شود، بهای تمام شده‌ی شرکت‌ها نیز برای  تولید محصولات خود افزایش می‌یابد. درنتیجه اگر دلار کاهش  پیدا کند کشور دچار رکود خواهد شد. بنابراین تلاش بر این است که قیمت دلار ثابت بماند و خیلی افزایش پیدا نکند.

او افزود: با توجه به کسری بودجه‌ای که گریبان گیر کشور است، برای ایجاد نقدینگی قطعا شاهد تورم خواهیم بود مگر اینکه درهای اقتصاد کشور به روی دنیا باز شود و سرمایه وارد کشور شود که انام این روند بسیار بعید است.

محدوده قیمت دلار

بسیاری از افزایش قیمت کالاها صرفا مربوط به افزایش قیمت دلار نیست بلکه افزایش قیمت را می‌توان حاصل محدود بودن واردات مواد اولیه و محصولات نیز دانست.

خیری بیان داشت: اقتصاد ایران ظرف یک الی دوسال ترمیم نخواهد شد و پول ملی نمی‌تواند آن را بهبود ببخشد.

با این تفاسیر می‌توان گفت که قیمت دلار نه رشدی شارپی دارد و نه تا 15 هزارتومان کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد در محدوده ی 21_22 هزار تومان تثبیت شود.

موضوع مسلم این است که قیمت دلار در دولت جدید و حتی امضای برجام زیر 20 هزار تومان نخواهد آمد و به دلیل تقاضای بسیار بالا و همچنین روبرو شدن با کسری بودجه‌ی کشور باید شاهد تورم بیشتری باشیم.

او در پایان گفت: هر تغییری برای جبران کسری بودجه منجر به  افزایش نقدینگی می‌شود و تورم افزایش می‌یابد. همین انتظار را باید از دلار داشت زیرا ارزش پول ملی کشور در حال کاهش است در حالی که دلار به رشد خود ادامه می‌دهد.

دلار و توافق وین

کمال خانزاده مدیرعامل کارگزاری ملل در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه گفت:

دلار به توافق وین وابسته است. اگر برجام دوباره احیا شود و توافق به مذاکرات برگردد، به نظر می‌رسد با ورود دلار به بازار کشور قیمت ارز برای مدتی در محدوده‌ی 20 هزار تومان تثبیت و کنترل شود.

قطعا باید انتظار داشت که سیاست اقتصادی رییس جمهور منتخب نیز به این سمت و سو باشد که برای  یک دوره‌ی  4الی 5 ساله تثبیتی را به بازار سرمایه هدیه دهد تا صنعت تولید کشور کمی از حالت رکود خارج شود و به سمت بهتر شدن سوق یابد.

دلار و حجم نقدینگی

امیرعلی امیرباقری تحلیلگر بازار سرمایه نیز در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه گفت:

قیمت دلار به یک سری از پارامترهای پولی بستگی دارد.

یکی از مهمترین پارامترهای پولی که قیمت دلار به آن وابسته است مبحث حجم نقدینگی است و باید انتظار داشت که با افزایش حجم نقدینگی، قیمت دلار زیر فشارقرار بگیرد.

او تصریح کرد: از طرفی در قیمت دلار یک اثر منفی را داریم که همان هم بستگی نرخ دلار با تعداد بشکه‌های فروش نفت در ایران است.

با توجه به خوش‌بینی پیش روی مذاکرات وین و چشم انداز مثبتی که نسبت به مذاکرات برجام و برداشته شدن برخی از تحریم‌های کلیدی از ایران مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد با افزایش فروش نفت، قدرت دلار به بدنه‌ی بازار وارد شود و صرفا بتواند اثر آرام بخشی را بر این بازار داشته باشد.

امیرباقری ادامه داد: نباید انتظار داشت که در کوتاه مدت دلار رشد سنگینی را تجربه کند و گاهی ممکن است صرفا رفتار هیجانی در آن دیده شود.

 نرخ اکنون دلار با واقعیات هماهنگ است و می‌توان گفت که برخی از اخبار بد مربوط به آینده را پیش خور کرده است.

 

 

 

 

خبرنگا: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان دیگر بر روی گفتگومصاحبه کلیک کنید.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان بازار سرمایه روی گفتگو و مصاحبه کلیک کنید.

تحلیل بنیادی چیست؟ برای آموزش بورس به مقالات آموزشی بروید.