بازار سرمایه ایران پس از ماه‌ها درجا زدن شاهد تقاضاهای مطلوب و مناسبی از سوی سرمایه گذاران است. با پشت سر گذاشتن انتخابات ریاست جمهوری، افزایش نرخ محصولات شرکت‌ها و همچنین موضوع برجام شاهد آن هستیم که تمایل به سهامداری نیز در بین سرمایه گذاران افزایش پیدا کرده است.

حال می‌خواهیم بدانیم که چرا  بعضی از گروه‌ها( مانند گروه خودرو) نقش پر رنگ‌تری را در تحولات بازار سرمایه ایفا می‌کنند؟و اصلا فعالان بازار سرمایه که عرضه و تقاضا را رقم می‌زنند شامل چه کسانی هستند؟

حقیقی یا حقوقی؟

جناب آقای قاسم عاشوری کارشناس پاداش سرمایه در این خصوص بیان داشت:

  فعالان ومعامله گران در بازار سرمایه شامل دو گروه حقیقی و حقوقی هستند که به طور معمول از استراتژی‌های معاملاتی مختلفی پیروی می‌کنند.

تفاوت این دو گروه در این است که حقیقی‌ها با توجه به شرایط و جو کلی بازار و بدون توجه به صورت‌های مالی و متغیرهای بنیادی وارد معاملات می‌شوند و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 اما حقوقی‌ها معاملات خود را بر اساس تحلیل شرایط اقتصادی و چشم‌انداز آتی اقتصاد و شرکت‌ها و همچنین با بررسی صورت‌های مالی  و ارزش گذاری آن‌ها انجام می‌دهند.

لذا این گروه در صورتی که سهم زیر ارزش ( under_value ) باشد اقدام به خرید می‌کنند و زمانی که سهم بالای ارزش ( over_value) باشد اقدام به فروش سهم خواهند کرد.

ارزش ذاتی نمادها موضوعی مهم

او بیان داشت: به طور مثال با توجه به اینکه اکثریت بازیگران و معامله گران سهام گروه‌های خودرویی حقیقی‌ها هستند، نمادهای این صنعت نوسان قیمت زیادی را پوشش می‌دهند و هنگامی که شرایط و فضای بازار مثبت و رو به رشد باشد، حقیقی‌ها اقبال بیشتری در این گروه از خود نشان می‌دهند.

متاسفانه اشخاص حقیقی به ارزش ذاتی نمادها اهمیت چندانی نمی‌دهند و به آن توجهی ندارند. اکثر آن‌ها بر اساس اطلاعاتی معامله می‌کنند که در برخی مواقع حتی مبنی بر واقعیت نیست.

سیگنال مثبت

عاشوری ادامه داد: در شرایط فعلی با توجه به مذاکرات هسته‌ای در وین و پیشرفت در این مذاکرات و همچنین احتمال رفع تحریم در صنعت خودرو از یک سو و اظهار نظر مسولان کشور اعم از دولت، مجلس و قوه‌ی قضاییه مبنی بر  ایجاد و گسترش فساد در راستای اجرای قیمت گذاری دستوری و تلاش برای پذیرش خودرو در بورس کالا و همچنین آزاد سازی قیمت‌ها از سوی دیگر، سیگنال‌های مثبتی به فعالان بازار سرمایه مخابره شده است.

بنابراین حقیقی‌ها و سفته بازان با توجه به شرایط و فضای مثبت بازار، آن هم پس از ریزش‌های سنگینی که در 9 الی 10 ما گذشته شاهد بودیم  و شرایط قیمتی مناسب سهام گروه خودرویی، در این صنعت وارد شدند و در گروه فعال گردیدند.

با توجه به  عوامل گفته شده، روند قیمتی سهام دراین گروه به دلیل وجود تقاضای خوب و قابل توجه مثبت گشته است.

وی در پایان افزود: این در حالی است که در بازار سرمایه گروه‌هایی هستند که از نظر بنیادی در سوداوری و شرایط مناسب و خوبی قرار دارند اما تمایل به آن‌ها مانند صنعت خودرو نیست.

اکثریت معامله گران فعال در بازار سرمایه، حقوقی‌ها و تحلیل گران بنیادی هستند و این در حالی است که کاهش قیمت‌ها با توجه به حمایت حقوقی‌ها کمتر بوده است.

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای سرمایه گذاری امن و راحت روی  صندوق سرمایه گذاری کلیک کنید.

مصاحبه و گفتگو با کارشناسان  را در بخش گفتگو مصاحبه بخوانید.

گزارش هر روز بازار سرمایه را در گزارش روز بازار دنبال کنید.

تحلیل بنیادی چیست؟   آشنایی با بازار سرمایه را در   مقالات آموزشی  بخوانید.